איילת שקד
איילת שקדצילום: Sraya Diamant/Flash90

הירידה התלולה שמנבאים הסקרים למפלגתו של גדעון סער מעלים שאלה לא מבוטלת, לאן יפנו אותם מנדטים שנוטשים אותו. חברת הכנסת איילת שקד, יו"ר סיעת 'ימינה', מקווה שהמפלגה שלה היא הכיוון.

לשם כך, היא אומרת "אנחנו עובדים קשה מבוקר עד ערב בכל המדינה ומסבירים לציבור שהדרך היחידה להקים ממשלת ימין שבאמת אכפת לה מהאנשים זה להצביע לימינה. הקרב הוא בנט או ביבי ואנחנו רואים התחזקות גדולה. ימינה יכולה להיות הצלחת הבחירות הללו. אנחנו היחידים שמדברים על מהות, על מחירי דיור, הורדת מיסים, תכנית חינוך וכו'. הציבור רואה את זה ומתחבר".

האם אין חשש שמצביעי סער הנוטשים הם למעשה תומכי שמאל שהתלהבו מהאפשרות להדיח את נתניהו והיו מוכנים להתפשר אפילו על סער, אבל עכשיו יחזרו ליאיר לפיד או למפלגת העבודה? שקד משיבה ומבהירה כי עבור אנשי שמאל אכן צעד כזה יהיה טבעי, אך עם זאת "יש הרבה אנשי ימין שנמצאים על הגדר, מדובר במצביעי עבר של הליכוד והבית שלהם היום הוא ימינה שהיא מפלגה ערכית, אידיאולוגית ימנית עם הנבחרת הטובה ביותר. נפתלי בנט הוא המתאים והבשל ביותר לקחת את המושכות ואני מאוד מקווה ומאמינה שביום הבחירות הם יצטרפו".

שקד מתארת את מסעות אנשי המפלגה בכל רחבי הארץ ואת התמיכה שלדבריה הם רואים מקרב הציונות הדתית ומקרב האזרחים בכלל, בהם עצמאים, צעירים ועוד.

האם יתכן שעל מנת להגיע לנוטשי סער משמאל תטשטש 'ימינה' מעט את עמדותיה? "אנחנו לא מטשטשים זהות ודעות. אנחנו המפלגה המשמעותית היחידה שמדברת בנחרצות נגד מדינה פלשתינית ואנשים מתחברים גם לזה".

את השיחה עם שקד אנחנו מקיימים לפני שהיא יוצאת לדרכה לאילת, שם תפגוש יחד עם חבר מפלגתה אביר קארה בעלי עסקים בעיר המצויה מזה חודשים במשבר כלכלי חמור. כמו כן היא צפויה להופיע בכנס ראשי מוסדות הציונות הדתית.

"העיר במשבר קשה מאוד. היו תקופות השנה של שבעים אחוזי אבטלה בעיר. גם המלונאים וגם המסעדנים מתקשים למצוא ידיים עבודות בגלל החל"ת. זו עיר עם הרבה בעיות ולאורך כל המשבר היינו בקשר עם ראש העיר והעיר כדי לנסות ולעזור להם", אומרת שקד.

ומאחר והיא בדרכה לפגוש גם את ראשי מוסדות הציונות הדתית, שאלנו את שקד אם היא ערוכה למתן תשובות בנוגע למועמדי מפלגתה שספק אם עמדותיהם יתאמו את אלה של ראשי המוסדות. הזכרנו בהקשר זה את עמיחי שקלי שבראיון סיפר שהוא חי בקיבוץ קונסרבטיבי ומתפלל בבית כנסת קונסרבטיבי, ואת סטלה ויינשטיין התומכת בנישואים אזרחיים.

שקד ממהרת לקבוע כי שקלי אינו קונסרבטיבי אלא חילוני ציוני רגיל. "הוא לא קונסרבטיבי. זה לא נכון. הוא לא מגדיר את עצמו כך. הוא אדם חילוני לחלוטין ולא קונסרבטיבי ויש בישוב שלו בית כנסת קונסרבטיבי".

"בוודאי 'ימינה' היא הבית של הציונות הדתית. לא סתם אנחנו נוסעים כל השלישייה הראשונה של המפלגה לכנס הזה. ראשי המוסדות יודעים שמי שיצטרך לעזור לצרכי המגזר ויעשה זאת בשמחה זה יהיה ימינה. מעולם לא התנערנו מזה. ככל שיהיה לנו יותר כוח נוכל לקבל תיקים משמעותיים יותר ונוכל לעזור יותר. הציונות הדתית פונה היום גם להנהגה וגם למגזר. אפשר גם וגם".

באשר למתמודדים שאינם מהציונות הדתית, אומרת שקד: "ל'ימינה' יש נבחרת של טובי בניה של הציונות הדתית, נפתלי בנט, מתן כהנא, אלון דוידי, עידית סילמן, ניר אורבך, שי מימון, יום טוב כלפון. לגבי סטלה ויינשטיין, אני מספרת שעשינו 'זום' לתלמידי ישיבות גבוהות והסדר. דיברנו, בנט דיבר, אני דיברתי, אלון דיבר ומתן דיבר. לאחר מכן היא כתבה לנו הודעה בקבוצת המתמודדים על ההתרגשות שלה והחיבור היפה שהיא ראתה לעם היהודי, על כך שבנט מרגיש בבית ומדבר בצורה מרגשת כל כך. מדובר באישה מדהימה שגדלה בחרפת רעב כשהייתה קטנה ובנתה את עצמה בשתי ידיים. היא באה לימינה מתוך חיבור".

שקד מוסיפה ומספרת: "אתמול פגשתי אותה עם פעילים שלה באשדוד ומתברר שהם חסידי גור ששותפים למפעלי החסד שלה וחלוקת המזון לנזקקים ובגלל שהם מעריכים אותה כל כך הם מוכנים לעבוד איתה ב'ימינה'. היא יכולה להיות נציגה נפלאה בכל מה שקשור לדת ומדינה, היא מחויבת לחלוטין לעמדת הסיעה ואני בטוחה שגם הציונות הדתית תהיה גאה בה".