שירות התעסוקה
שירות התעסוקהצילום: באדיבות שירות התעסוקה

שירות התעסוקה מפרסם הבוקר (חמישי) פילוח של החוזרים לעבודה מאז תום הסגר השלישי, שערכה מחלקת המחקר והמדיניות השירות.

מהפילוח עולה כי 158,666 מהחוזרים, המהווים 86% מבין המדווחים על חזרה לעבודה עד לתחילת שבוע זה, הם דורשי עבודה שתקופת האבטלה שלהם לא עלתה על חצי שנה ברצף.

לעומת זאת, רק 26,752 מבין המדווחים על חזרה לעבודה, המהווים 14% בלבד, הם כאלה שהיו דורשי עבודה יותר מחצי שנה ברציפות.

לדברי ד"ר גל זהר, מנהל מחלקת המחקר והמדיניות של השירות התעסוקה, במהלך חודש ינואר היו רשומים בשירות התעסוקה 856,924 דורשי עבודה בסך הכל –431,151 (50.3%) מהם שהו באבטלה יותר מחצי שנה ברציפות, ואילו 425,773 (49.7%) מהם שהו באבטלה פחות מחצי שנה ברציפות.

"מהנתונים עולה", מציין ד"ר זהר, "כי למשך השהות באבטלה יש השפעה משמעותית על סיכויי החזרה לעבודה. כך, רק 6.2% מבין אלו ששהו באבטלה יותר מחצי שנה במהלך ינואר דיווחו על חזרה לעבודה לאחר היציאה מהסגר. זאת, לעומת 32.7% מבין אלו ששהו באבטלה בינואר פחות מחצי שנה, בהתחשב בכך שמדובר בקבוצות בגודל דומה יש לשים לב שהיקף המדווחים על חזר מבין אלו ששהו פחות מחצי שנה גבוה ביותר מפי חמישה מבין אלו ששהו יותר מחצי שנה".

מעבר לכך, הנתונים מלמדים כי 93,535 מהנרשמים בחודש ינואר, המהווים למעלה ממחצית מסך נרשמי ינואר, דיווחו על חזרה לעבודה מאז היציאה מהסגר. "ללמדנו", מסביר ד"ר זהר, "כי למשך האבטלה השפעה מכרעת על סיכויי החזרה לעבודה. ככל שנקרב בין מועד החזרה למועד היציאה משוק העבודה, כך נגביר את הסיכויים להשבת דורשי עבודה למעגל העבודה".

מנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור, מדגיש בעקבות הנתונים, "זוהי הוכחה למה שטענו לאורך כל הדרך, אבטלה ממושכת פוגעת משמעותית בסיכויי החזרה לעבודה. לאחר יוני, על הממשלה הבאה לאמץ מודל של דמי אבטלה דיפרנציאליים המביאים בחשבון את מאפייני הענף, כישורי דורש העבודה, סיכויי חזרתו לעבודה ועוד. דמי האבטלה נועדו לספק רשת ביטחון, אסור שיהפכו לחסם בפני חזרה לעבודה. אני שב וקורא לדורשי העבודה שלא להמתין ליוני ולעשות כל מאמץ לשוב לעבודה בהקדם. ככל שתקדימו לעשות זאת כן ייטב, הן לכם והן למשק הישראלי".