ד"ר חנה קטן
ד"ר חנה קטןצילום: באדיבות המצולמת

"בחודשי הציפיה ללידה, עם העלייה ברמת ההורמונים, ובעיקר ברמת ההורמון אסטרוגן, חשות נשים רבות הרגשה של שגשוג ופריחה", אומרת רופאת הנשים ד"ר חנה קטן.

"אבל אחרי הלידה, עם הנפילה הדראסטית ברמת ההורמונים, עלול מצב הרוח של היולדת לנוע בין דכדוך קל לבין משהו הקרוב לדיכאון", היא מציינת.

מתברר שהתופעות קיימות לא רק בזמנים שאחרי לידה. "תופעות דומות חוות נשים המתקרבות לגיל המעבר", אומרת ד"ר קטן. "גם כאן זה נובע כתוצאה מירידה ברמת ההורמונים: הן סובלות לפתע מהפרעות בשינה ובמצב הרוח, דכדוך, חרדות, דיכאון, אי שקט וגלי חום. חלק מהנשים סובלות מבעיות פרקים או לב, או סתם כך מהרגשה פיזית טובה פחות, המשפיעה גם על מצב רוחן.

בתקופה זו, תקופת הביניים של חייהן, מתמודדות רבות מן הנשים עם שינויים במצבן בתוך המשפחה, עם שינויים במעמדן במקום העבודה, עם מחלות רקע הפורצות או מתגברות במקביל לעלייה בגיל, וגם, כאמור, עם הדיכאון הפיסיולוגי הנובע מן הירידה ברמת ההורמונים בגיל זה".

מה אפשר לעשות? במוצ"ש הקרוב (מוצ"ש ויקרא, ז' ניסן, 6.2.2021 למניינם) בשעה 21:00 תארח ד"ר קטן את פרופסור ענבל ראובני מבית החולים 'הדסה' למשדר זום מיוחד. במסגרת המשדר ישיבו השתיים לשאלות הגולשים והגולשות ויעשו סדר בכל הנושאים הקשורים לדיכאון אחרי לידה ובכלל – על הנפש הנשית במעגל ההורמונלי.

הכניסה למשדר ללא עלות, אך כרוכה בהרשמה מראש כאן>>