אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: Bill Oxford on Unsplash

העמותה לתיקון מערכת המשפט בישראל קוראת לתיקון חוק יסוד השפיטה. עורך הדין עודד הוכהאוזר, ממייסדי העמותה, מספר על הקריאה ותיקוני מערכת המשפט הנדרשים באופן המהיר ביותר לטעמו.

בדבריו ממקד עו"ד הוכהאוזר את תשומת הלב במציאות בה כיום, כך לדבריו, שופטים נמצאים מעל החוק, הם אינם נחקרים ואינם נשפטים, בניגוד למתחייב מעקרון השוויון מול החוק. "אף אדם לא מעל החוק ואת זה אנחנו אומרים, אבל לדאבון הלב בית המשפט, בשורה של פסקים, לקח לעצמו את החסינות מהחוק. היום לא ניתן לשפוט שופט או לחקור אותו".

דוגמא לדבריו הוא מוצא בדיווח על השופטת אסתי כרייף שהודיעה כי היא מוכנה להתפטר מתפקידה ובלבד שיובטח לה שלא יוגש נגדה כתב אישום. "אין לזה אח ורע בעולם", הוא אומר. "אנחנו דורשים להחיל את החוק באופן שווה, להעמיד את ישראל כמו כל מדינות בעולם".

כיצד קורה שדרישות מהסוג הזה לשקיפות ושוויון מתקבלות בעיני רבים כפגיעה במערכת המשפט ובדמוקרטיה? "יש רעשי רקע של בעלי אינטרסים כאלה ואחרים. רוצים לייצר מסך ערפל בלי להסביר שהחוק צריך לחול על כולם", משיב עו"ד הוכהאוזר ומדגיש כי מדובר ב"דרישות לגיטימיות שמגיעות מכוח אמנת זכויות האדם משנת 66'. האמנה נועדה להבטיח שלטון ודמוקרטיה".

על האופן בו מתקבל מי שנאבק במגמות שכאלה, השר לשעבר אבי ניסנקורן, כמגן הדמוקרטיה ומערכת המשפט? הוכהאוזר מגחך על גישה זו ומציין את ההתנהלויות הבעייתיות שהיו בהסתדרות תחת הנהגתו של ניסנקורן.

בדבריו הוא שב ומדגיש את רוחה של אמנת זכיות האדם הבינלאומית, עליה חתומה מדינת ישראל באופן מחייב ובה הסעיף הקובע שוויון מוחלט של כלל האזרחים בפני החוק, כולל שופטים שלדבריו תייגו את עצמם כבני אלים הניצבים מעל החוק. "לא יתכן שאדם החורץ גורלות יהיה ללא פיקוח וחוק".

הוכהאוזר מספר כי כבר באוגוסט שנה שעברה קבע בג"צ כי דרישות אלו מבורכות, ולאור הכרזה זו של בג"צ תובעת העמותה אותה הקים הוכהאוזר מחברי הכנסת להוביל לחקיקה התואמת את האמנה הבינלאומית המחייבת את ישראל וזוכה לברכת בג"צ. "תבענו את יישום האמנה שעליה ישראל חתומה ואושררה והיא מחויבות לאמנה הבינלאומית. כל חבר כנסת שלא יחתום על מה שיאפשר הליך שיפוטי תקין, נשקול את הצעדים החוקיים מולו. לא באנו לדבר ולא לשחק. באנו לעשות מעשה ולכן עתרנו אתמול בדרישה בסיסית להחיל את אותה מערכת חוקים ופיקוח שישראל התחייבה עליהם באמנה לזכויות האדם".

"אנחנו רוצים להגיע לחמישים אלף תובעים באופן אישי", אומר הוכהאוזר הקורא לאזרחים להיכנס לאתר העמותה, שם ניתן להצטרף לעתירה דרך מסמכים המובאים במקום וללא עלות.