ווג'יה כאיוף
ווג'יה כאיוףצילום: באדיבות המצולם

בראיון מיוחד לקראת כנס ירושלים ה-18 שיתקיים בשבוע הבא ובו ישתתף כאיוף כחלק מפאנל שיעסוק בקול הערבי, מספק כאיוף הצצה לנעשה מאחורי הקלעים בפוליטיקה הערבית-ישראלית.

"אנשים חושבים שהמצביע הערבי רואה לנגד עיניו את הסוגיה הפלסטינית או את הנעשה בישובים הערביים בישראל, אבל זו טעות. השיטה בחברה הערבית היא שיטת המעגלים. אנשים בהרבה מקרים לא מצביעים לפי אידאולוגיה של שמאל או ימין או מצע כזה או אחר. לדוגמה ב2013 בישוב הדרוזי ירכא היה רוב למפלגות הערביות, פתאום ב 2015 היה שם רוב לליכוד. זה לא קרה כי היה מהפך ציוני בעיר שהביא המון תושבים להפוך מתומכי המשותפת לימנים מובהקים. הסיבה נעוצה בכך שבליכוד היה נציג דרוזי מירכא שהביא את המעגלים שלו להצביע לליכוד וכך שינה לגמרי את התמונה הפוליטית בעיר. אנשים מצביעים לפי מי שהם מקורבים אליו, קשורים אליו או ההשתייכות לדמויות כאלה ואחרות בתוך החברה הערבית".

כאיוף מסביר גם ההתקרבות הפתאומית של ראש הממשלה בנימין נתניהו לחברה הערבית ומסביר מה הכוח הפוליטי שיכול להיות למהלך כזה. "נתניהו יקבל בחברה הערבית קצת יותר קולות ממה שהיו לו במערכות הבחירות הקודמות", מסביר כאיוף.

"אבל המכה הרצינית שהוא נותן לפוליטיקאים הערבים היא לא בכך שהוא מעביר את המצביעים שלהם אליו ואל הליכוד אלא בהצלחה שלו בפירוק הרשימה המשתופת. נתניהו לקחת את יושב ראש מפלגת רע"מ חבר הכנסת מנסור עבאס, נתן לו תקציב למיזמים למיגור האלימות בחברה הערבית ובכך יצר קרע בתוך הרשימה המשותפת והוא מרוויח מכך".

כאיוף הסביר על המצב בו נתניהו מרוויח בכל מקרה, "או שעבאס לא יעבור, מה שרוב הסיכויים שיקרה, ובכך קולות רבים של מתנגדי נתניהו ישארו מחוץ לכנסת, ואם הוא כן יעבור אז יתכן שתהיה עוד מפלגה שתומכת בנתניהו. אני אומר שאחרי הבחירות גם אם עבאס לא יעבור את אחוז החסימה ורע"מ תשאר מחוץ לכנסת נתניהו ימנה אותו להיות ממונה על המאבק באלימות בחברה הערבית במשרד ממשלתי כלשהו עם תקציב".

"בניגוד לפלסטינים את הערבים הישראלים קונים בקלות. הפלסטינים קבלו באוסלו חלק מהדרישות שלהם וממשיכים להיאבק ולהילחם. בניגוד אליהם הערבים הישראלים – נותנים להם קצת תקציב, קצת תכניות נגד אלימות וזהו. המאבק שלהם יכול להרגע", אומר כאיוף.

כאיוף מסביר כי למרות הדברים הללו הצעירים הערבים לא ימהרו לעזוב בקלות את המפלגות הערביות. "במפלגות הציוניות יש לכל רשימה את הדרך שלה, אבל אף אחד לא משנה את האידאולוגיה שלה למען הציבור הערבי. חאמד עמאר היה הנציג הערבי ברשימת ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן. זה לא שינה את העמדה שלהם לגבי חוק הלאום שמפריע לציבור הערבי".

כיאוף, העובד גם כיועץ אסטרטגי ועורך סקרי דעת קהל אומר כי הפרדות רע"מ מהרשימה המשותפת היא לא המכה היחידה שצפויה לפוליטיקאים הערבים בבחירות הקרובות. "להערכתי אחוז ההצבעה ירד בשליש. בבחירות הקודמות המגזר הערבי רשם הישג של שישים וארבעה אחוזי הצבעה, היום זה יהיה בערך עשרים אחוז פחות".

"דיברתי קודם על המעגלים שמצביעים למי שקרוב אליהם, אז המעגלים הקרובים יותר באמת יגיעו להצביע. המרוחקים יותר מאוכזבים מחברי הכנסת הערבים. הם חשים שהם אינם מקבלים מענה בכל נושאי התכנון והבניה, הקרקעות, עשרות בתים נהרסים בישובים הערבים, והמצביע הערבי חש שבכל מקום שבו הוא מרגיש מקופח הוא לא ראה את הנציגים שלו באים ועוזרים. יש ביקורת חריפה מאד על המשותפת בנושאים הללו. זה יפגע בהם מאד בבחירות".

באשר לאפשרות של תמיכה במרצ מצד המגזר הערבי מסביר כאיוף, "מרצ לא מצליחה לקרוץ למצביעים הערביים כי אין לה השפעה, היא עומדת על ארבעה מנדטים, וככה אי אפשר להשפיע ולהביא הישגים לצעירים הערבים. לכן גם היא לא אפשרות מבחינתם".

כאיוף ישתתף במושב "הקול הערבי" בכנס ירשלים ה-18 של קבוצת "בשבע" שצפוי להתקיים בא'-ב' בניסן התשפ"א, 14-15.3.2021 בבנייני האומה בירושלים.

לפרטים נוספים - לחצו כאן