הסופטשל
הסופטשלצילום: דובר צה''ל

כולנו מכירים את מעיל הדובון המיתולוגי, אותו אחד שמלווה את חיילי צה"ל משרשרת החיול כבר שנים רבות. כעת, בהדרגה, הוא הולך להיעלם מהארון שלנו - ולפנות מקום לסופטשלים החדשים, שיחולקו, על פי התכנון עם מימוש הרכש הצפוי, החל מגיוסי ספטמבר הקרובים.

"אנחנו יודעים שהמון חיילים נמנעים מללבוש את מעיל ה-א', גם כשקר. לכן, אנו רוצים להתאים אותו, לשפר את נראותו ואת הפונקציונליות שלו", מסבירה אל"ם נורית קדוש, רמ"ח השברה במרה"ס.

הסופטשלים הייצוגיים החדשים הם פרי של שיתוף פעולה של החט"ל (החטיבה הטכנולוגית ליבשה), אגף כוח האדם והמרה"ס (מרכז ההספקה האחוד). בדרך הם עברו אישורים של ועדת הופעה ולבוש ותהליכי בקרת איכות.

מראה הסופטשל הצבאי, כפי שמספרת אל"ם קדוש, מזכיר מאוד "מוצר מדף" אזרחי: "הוא יהיה אסתטי ועדכני ויענה על הצורך החשוב ביותר בחורף - לחמם את החיילים".

הסופטשל הוא מעיל קל הדומה למעיל פליז, בעל בטנה מחממת, וכיס רכוס באזור העורף עם כובע, ובזרוע ימין של המעיל יהי רקום דגל ישראל. משרתי היבשה יקבלו סופטשל בצבע ירוק זית, ולזרוע הים והאוויר יחולק אחד בצבע כחול כהה.

״מהנדסי חט״ל בתחום ההלבשה והטקסטיל אפיינו מעיל הנותן הגנה בפני גשם, רוחות וקור״, מסביר אל״ם יוסי דניאל, מפקד יחידת נס״א (ניסויים ואבטחת איכות), ״המעיל ייצוגי, אופנתי ומעודכן בהתאם למקובל בתחום. הוא מיוצר בטכנולוגיית ה"סופטשל" בד תלת שכבתי עמיד למים, הכולל שכבה "נושמת" המאפשרת נידוף הזיעה״.

כאמור, הסופטשל החדש צפוי להיות מסופק לחיילים בבקו"ם החל מגיוסי ספטמבר הקרובים. "יקבלו אותו בשרשרת החיול במקום מעיל הדובון המוכר, והוא ילווה את החיילים החדשים במהלך השירות שלהם, לצד מעיל ה-ב' הן מסוג הסופטשל הקיים בקרב לוחמים ביחידות לוחמות ובין אם מעיל ה-ב' היחידתי ביתר יחידות צה"ל", מציינת רמ"ח השברה. חיילים שכיום כבר בשירות, או שהתגייסו לפני חודש ספטמבר, יקבלו וינועו במעילי הא' הרגילים שקיבלו ביום הגיוס שלהם.

כבכל שינוי הנערך בתחומי ההופעה והלבוש, גם המהלך להחלפת מעיל הדובון במעיל הסופטשל נבחן ואושר בוועדת ההופעה והלבוש המטכ"לית. "על מדי ה-א' מותר יהיה ללבוש את מעיל הסופטשל, בו רקום דגל מדינת ישראל על זרוע ימין, או את מעיל הדובון למי שלא יוחלף לו המעיל", מסבירה סא"ל הדס מזרחי, רע"ן משטר ומשמעת.

"על כותפת שמאל ייענד תג היחידה ותינשא הכומתה. בנוסף, ייענדו הדרגות על המעיל והמעיל יהיה רכוס.סופטשלים יחידתיים ופליזים צבאיים ללא דגל ישראל, מותר יהיה ללבוש על מדי ב בלבד. הנחיות ייעודיות נוספות יופצו לכלל המשרתים לקראת מועד חלוקת המעילים החדשים".

המעיל הוא לא המענה היחיד לחיילי צה"ל, קיים גם הסוודר. ובעוד כחודשיים צפויה תחילת הספקה של סוודרים סינטטיים שיתנו מענה לכלל החיילים, ובפרט לחיילים הטבעוניים.