כאן 11 על מסע הישיבות של הרב דרוקמן
כאן 11 על מסע הישיבות של הרב דרוקמןצילום: מסך מתוך הסרטון, כאן 11

חשבתי לסיים עם הגילוי נאות, אבל אולי עדיף דווקא להתחיל איתו: אני מחבב את בצלאל סמוטריץ (כפרסונה, לא נפגשנו אישית), הוא מקדם ומייצג הרבה ערכים שאני מאמין בהם ואבא שלי אפילו חבר מרכז של האיחוד הלאומי, אבל, וזה אבל גדול, הסרטון ששודר בכאן 11 צרם לי. ממש.

לטובת מי שפספס, יש שני מוטיבים מרכזיים בסרטון הזה – חרדים וצבא, ובכנות, אני לא בטוח השימוש באיזה אחד מהם יותר הפריע לי. הרב דרוקמן מוצג על ידי הקריין כ"סוג של אדמור חובש כיפה סרוגה", והוא זוכה ל"קבלות פנים כמו אלו המזוהות בדרך כלל עם עולם הישיבות החרדיות ולא נראו בציונות הדתית".

קבלות פנים מצד מי? ובכן, אם הרב דרוקמן הוא אדמו"ר אז יש לו "הרבה מאוד חיילים" כדברי הקריין, ובמסגרת מסע הישיבות של הרב יחד עם סמוטריץ הוא "מלהיב את אלפי התלמידים להצביע למפלגת הציונות הדתית". או, כמו שמנסח זאת בצלאל, "ולדעת שכל הצבא הגדול הזה מגויס פעם אחת להצלחת הציונות הדתית".

בצלאל גם צודק בזה ש"אין תלמיד שמסוגל להישאר אדיש" לדמותו של הרב דרוקמן, אבל לבחירה לנצל את חוסר היכולת הזו של התלמידים להישאר אדישים יש מונח בלועזית – מניפולציה.

כאמור, אין בדברים בכדי לפגוע בפועלו של בצלאל או בכבודו ובתורתו של מו"ר הרב דרוקמן, שאני בטוח שהמסע הזה נעשה גם על דעתו, אבל כמי שמרגיש בשר מבשרה של הציונות הדתית היה לי קשה עם ההלחמה שעושים בין השניים.

העירוב הזה של עולם הישיבות עם העולם הפוליטי, של מנהיג מפלגה עם רב מוערך, בעיניי דווקא משאיר טעם לפגם (תקף גם לשימוש הציני שש"ס עושים בדמותו של הרב עובדיה).

כל מה שכתבתי עכשיו אלו מחשבות שעלו לי עוד לפני, כשבמהלך השבוע התפרסמו תמונות וסרטונים מ'המסע' של בצלאל והרב דרוקמן, אבל לא חשתי צורך מיוחד לשתף אותם, כי יש בחירות עכשיו והגיוני שלאנשים שונים יהיו השגות שונות על הקמפיינים. אבל ברגע שיצא הסרטון הזה של 'כאן 11' המצב השתנה.

כבר לא מדובר בקמפיין פוליטי שמתנהל בדפי פייסבוק ועלוני שבת (ובישיבות הסדר...), מדובר בסרטון חדשות שיקבל עשרות אם לא מאות אלפי צפיות, ומבחינת רבים מהצופים ייצג את עולם הישיבות הדתי לאומי – חיילים/חסידים של הרב דרוקמן שמצביעים על פי הוראה מלמעלה, (שימו לב גם לשורת ההסבר שבתחתית הסרטון עבור הצופים שאינם מכירים את הדמויות, יש את סמוטריץ, ויש את מנהיג הציונות הדתית...) וכאן כבר לא יכולתי לשתוק.

אז אפשר כמובן להגיד שמדובר באג'נדה של הקריין שלא מייצגת את המפלגה, אבל מעבר לעובדה שסמוטריץ התראיין בסרטון וחלק מהציטוטים שהבאתי הם שלו, הוא גם בחר לשתף אותו בפייסבוק ולכתוב "הכתבה המרגשת הזו מסכמת טוב את השבוע שהיה לי". ואם הוא אומר שמבחינתו היא מסכמת טוב, אז אני נוטה להאמין לו...

הציבור שלנו, ותלמידי הישיבות בפרט, הם לא חיילים ולא חסידים של אף אחד, וההצגה שלהם ככאלו עושה להם ולנו עוול. אני רוצה להאמין שתלמידי הישיבות, אם אפשר בכלל להכליל אותם ולדבר על מנעד הזרמים בציונות הדתית כמקשה אחת, הם אנשים ערכיים ואידיאליסטים שייקחו את ההחלטה הדמוקרטית שלהם בצנעה, מאחורי פרגוד הקלפי, מתוך שיקול דעת ולא מנהיה עיוורת אחרי מנהיג או רב. ועד אז, שיהיה לנו שבוע טוב.