בני גנץ
בני גנץצילום: אלעד מלכה

בעתירה דחופה לצו על תנאי שהוגשה לבג"ץ על ידי משפחות שכולות ונפגעי טרור, חושפים העותרים כי בשנת 2020 שילמה הרשות הפלסטינית כ-512 מיליון שקל למחבלים המרצים מאסר בישראל, ולמחבלים משוחררים.

כספים אלה מגיעים ברובם מתשלומי מסים של תושבי הרשות העובדים בישראל, ומכספים אשר ישראל מעבירה לרשות. "בכך מדינת ישראל ממנת טרור נגד עצמה", נכתב בעתירה.

כדי לעצור את המצב הזה, חוקקה הכנסת בשנת 2018 את "החוק להקפאת הכספים ששילמה הרשות הפלסטינית בזיקה לטרור מן הכספים המועברים אליה ממשלת ישראל".

החוק קובע כי בסוף כל שנה יביא שר הביטחון לאישור הקבינט המדיני-בטחוני דו"ח, ובו פירוט של כל הכספים ששילמה הרשות למחבלים ובני משפחותיהם בשנה שחלפה, וחשוב מכך – כי סכום זה ינוכה ויוקפא בשנה שלאחר מכן מכספי המסים שמעבירה ממשלת ישראל לרשות.

אלא ש"הממשלה לא ששה לפעול בהתאם לחוק", נטען בעתירה, שעה ששר הביטחון, בני גנץ, עדיין לא הגיש את הדו"ח לאישור הקבינט המדיני בטחוני.

"המחדל של שר הביטחון עומד בניגוד מוחלט לחובה המוטלת עליו מכוח החוק, ומאפשר את המשך מימון הטרור נגד ישראל בכסף שמדינת ישראל עצמה מעבירה", נטען בעתירה.

את העתירה הגיש עו"ד יצחק בם, בשמם של הרצל ומירב חג'אג', הוריה של סגן שיר חג'אג' ז"ל שנרצחה בפיגוע בטיילת ארמון נציב בשנת 2017, שי מיימון, סמג"ד במילואים שנפצע בפיגוע שבו נרצח מלאכי רוזנפלד ועמותות "לביא", "בוחרים בחיים - בחיים משפחות שכולות ונפגעי פעולות איבה", "אם תרצו", ו"הפורום משפטי למען ישראל".

זו לא הפעם הראשונה שהמשפחות השכולות והארגונים הציבוריים עותרים לבג"ץ בעניין העברת הכספים לרשות הפלסטינית.

גם בשנת 2020 שר הביטחון לא מיהר להביא לאישור הקבינט את הדו"ח על שיעור הכספים שהוציאה הרשות הפלסטינית בזיקה לטרור.

רק בעקבות עתירה קודמת שהגישו המשפחות השכולות והארגונים הציבוריים באמצעות עו"ד בם, ולאחר מספר דחיות שנתבקשו מבג"צ, נאות בני גנץ להביא את הדו"ח לאישור הקבינט, אך זאת רק בסוף 2020, כך שכספים ששילמה הרשות הפלסטינית למחבלים בשנת 2019 ינוכו מכספי המסים המועברים לה רק במהלך 2021.

מארגון לביא נמסר: "מדינת ישראל ממשיכה להעביר לרשות הפלסטינית כסף רב, שעובר באופן ישיר ומהיר למחבלים הנתעבים ביותר כתגמול על רצח יהודים. זוהי חרפה מוסרית ועבירה על חוקי מדינת ישראל, אנו דורשים מראש הממשלה ושר הביטחון לפעול בהתאם להוראות החוק ככתבו וכלשונו, בלי טריקים ובלי שטיקים".

בפורום בוחרים בחיים אמרו, "אנו דורשים משר הבטחון וממשלת ישראל להפסיק את ההרגל שלכם, כשביד אחת אתם מתחייבים להילחם בטרור וביד השניה עושים ככל יכולתכם בכדי לסייע כלכלית לרש"פ ומונעים קיזוז אמיתי ומהיר שיוכל להרתיע את הרשות מלתמוך בטרור ובכך לבנות הרתעה שתחסוך חיי אזרחי ישראל".

שי מימון, נפגע טרור וממגישי העתירה, הוסיף כי "אנו חווים מצב אבסורדי שלמרות חוק מפורש המורה לקזז כספי טרור מהרשות הפלשתינית, מתחילת שנת 2019 ממשלת ישראל אינה פועלת על פי החוק, ולא מענישה את הרשות על תמיכתה במחבלים שרצחו ופצעו אזרחים ישראלים. שהוא בלתי מתקבל על הדעת. חבל שצריך לפנות לבגצ לשם ביצוע החוק, אך לא נותרה ברירה אחרת. אני מצפה מבג"ץ לוודא כי החוק מתבצע ככתבו וכלשונו".

בתנועת "אם תרצו" אמרו, "לציבור הישראלי נמאס משר ביטחון שמתנהל בפחדנות וקורא לו לאזור אומץ ולהביא לאישור הקבינט את כלל החומר על מנת להפסיק להעביר כספים המגיעים לרוצחי יהודים ויפה שעה אחת קודם".

עו"ד יותם אייל מנכ"ל הפורום המשפטי סיכם, "מדהים איך דבר כל כך בסיסי כמו לא לממן את מי שרוצח אותך זאת שאלה שבכלל עומדת על השולחן, האינטרס הראשון של מדינת ישראל הוא להגן על אזרחיה ולא לתת יד למימון המבקשים לפגוע בהם, מדינת ישראל ממשיכה פעם אחר פעם לעשות צחוק מהחוק ולא מקזזת את כספי משכורות המחבלים בניגוד לחוק מפורש ובניגוד לכל הגיון אנושי. הפורום המשפטי יאבק בכל כלי אפשרי על מנת לוודא שמדינת ישראל תגן על אזרחיה".