קלפי
קלפיצילום: Sraya Diamant/Flash90

לקראת הישורת האחרונה נערכת יהדות התורה ליום הבחירות. בשונה ממפלגות אחרות, מפלגת יהדות התורה מתורגלת בתפעול יום הבחירות ובשינוע המצביעים החרדיים לקלפיות.

"סוד ההצלחה בקלפיות בליל הבחירות טמון בתפעול נכון של יום הבחירות בכל הנוגע לשינוע מקסימאלי של מצביעים ושליטה מוחלטת בקצב תנועתם", מסביר מנהל יום הבחירות הארצי יעקב גרוס.

"תפקידו המרכזי של מטה יום הבחירות הוא להבטיח שכל אדם יגיע בקלות לקלפי ללא מניעות חוקתיות או משפטיות ולהבטיח שקולו נספר".

בדבריו הסביר כי במסגרת ההתמודדות עם בלימת נגיף הקורונה נדרש המצביע להתמודד עם מידע חדש שלא תמיד נמצא עבורו בהישג יד.

"אתן דוגמה, בשל הקורונה הוסיפו למעלה מ-2000 קלפיות ברחבי הארץ כשהמשמעות היא שפוצלו לא מעט קלפיות. כך שמצביעים רבים הבטוחים שגם הפעם הם צפויים להצביע בקלפי אליה הורגלו – צפויים להיות מופתעים ביום הבחירות".

וכאן מגיעה שאלת ההתמודדות עם היעדר המידע. "מערכת האינפורמציה של המדינה מוגבלת יחסית. היא דורשת קוד אימות ומספר הנפקת תעודת הזהות – לא תמיד הפרטים הרלוונטיים נמצאים יד. מטה יום הבחירות של יהדות התורה נדרש לכך. בס"ד הצלחנו להקים מערכת ידידותית הפועלת באמצעות רובוט ואשר מעניקה מענה מלא לבוחר. מה שצריך הוא להקיש מספר זהות ומיד הבוחר מקבל את מקום ההצבעה שלו".

בדבריו התייחס לבעיה אקוטית נוספת המאפיינת את יום הבחירות. "אין זה סוד שהסבבים האחרונים הסתיימו על קוצו של יוד. יהדות התורה מצאה עצמה לאחר הבחירות נלחמת על כל קול מול הגורמים הרלוונטיים וכדי להבטיח את המנדט השמיני – קרב שלצערנו לא עלה בהצלחה".

"זה קרה בשל העובדה שלא היה לנו מערך בקרה שיודע לבקר ולאכוף מקרוב שהקולות שנספרו כדין בקלפי נכנסים למערכת. כל אחד שקצת מכיר כיצד מתנהלות הוועדות האזוריות באמצעות השופטים המקומיים יודע שבמהלך הלילה נעשים דברים שמשפיעים לטוב ולמוטב על תוצאות הבחירות. אני מדבר על לא מעט קלפיות שלא נקלטות על פי הנוהל הרגיל והדבר נדרש החלטת שופט שמכריע כפי הבנתו".

וכאן חושף גרוס את המענה שיהדות התורה מתכוונת להציע לראשונה במערכת הבחירות הנוכחית. "בכל הקלפיות ברחבי הארץ - למעט הכפרים הערביים - בהן יירשמו למעלה מעשרה קולות של יהדות התורה – יוצב משקיף. זהו מהלך שמעולם לא היה. תמיד התמקדנו ב'קלפיות זהב' בהן היו ליהדות התורה לא מעט קולות. לא הפעם. המשקיפים הללו יזינו את התוצאה הסופית באמצעות מספר טלפון ייעודי שיינתן למשקיפים ברחבי הארץ".

"בנוסף, כשהקלפיות תגענה לתחנת הקליטה האחרונה – לועדת הבחירות – ימתינו להן חברי הועדות האזוריות שיעשו 'ליל שימורים' בלילה שבין שלישי לרביעי והם יצליבו את התוצאות. במידה וישנה טעות – נניח שבפרוטוקול יירשם על תוצאות קלפי מסוימת מספר נמוך ליהדות התורה מכפי שהמשקיף המקומי העביר בפועל – חבר הועדה האזורי יפעל לתיקון הטעות במקום ולא נגיע למצב שבו אנחנו נדרשים לערער בועדת הבחירות המרכזית".

"הדבר הזה נעשה בשיתוף פעולה מלא עם דגל התורה, כך שכבר ביום רביעי בבוקר נדע בדיוק כמה קולות ישנם ליהדות התורה והאם נרשמים חלילה ניסיונות גניבה או זיוף של תוצאות".

בדבריו סיפר על ההיערכות המאסיבית הנדרשת לכך. " הדבר הזה דורש מאיתנו משאבים אדירים, הן בעצם הקמת מערכת טכנולוגית חכמה בפרק זמן קצר היודעת לקלוט את הנתונים הללו ולשגר הודעת שגיאה במידה ונרשם נתון לא תקין והן בכל הנוגע לגיוס המוני מתנדבים לפיזור משקיפים כה גדול בכל רחבי הארץ".

"אני מזכיר לך שמדובר בימים אחדים לפני החג והקושי לא קטן. לשם כך יוקם חפ"ק מיוחד למימוש התכנית השאפתנית הזו ובע"ה אנחנו נצליח לברך על המוגמר ולהוביל הלכה למעשה למקסום אמיתי של כלל הקולות לטובת חיזוק רשימת יהדות התורה".