נשיא המדינה בכנס "בשבע"

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נשא דברים הבוקר (ראשון) בכנס ירושלים ה-18 של העיתון 'בשבע' בבנייני האומה, בהתאם להנחיות הקורונה.

"זו השנה האחרונה, שבה אני מגיע לכנס, כנשיא המדינה ואני רוצה להודות מעומק הלב, על הבמה המיוחדת הזו, ועל הקשב שיש בה, למגוון ולריבוי הקולות הישראלי," פתח הנשיא.

לדבריו, "התקשורת הישראלית סבלה במשך שנים ארוכות מחד מימדיות. רבים ושונים דיברו, שידרו וכתבו אך הקול היה כמעט תמיד, באותו סולם ערכים, ונקודת המבט הייתה גם היא לא מספיק עשירה ורחבה. בראשית ימיו, ובטח הצעירים כאן לא יודעים על מה אני מדבר, השירים העבריים של ערוץ שבע פרצו מעל גלי האתר. השירים הללו, חיברו בין דגניה לבית אל ובין חופי תל- אביב להרי עציון. כך, בדרכו של "בשבע", נוצרו חיבורים בחברה הישראלית, כך בדרכו של 'בשבע', נוצרו קשרים בין המגזרים והשבטים במדינת ישראל, ובין מדינת ישראל לעם היהודי בתפוצות. מבחינה זו, תמיד נשאר אסירי תודה לרב ולרבנית מלמד, לכצ'לה, ולרבים וטובים שעשו עימם במלאכה ולימדו את התקשורת בישראל פרק בענווה, פרק בהקשבה"

בהתייחסו לבחירות העומדות בפתח אמר הנשיא: "בשבוע הבא שוב יצעדו אזרחי ישראל לקלפיות, הפעם, הם לא יבואו לשם בפנים שמחות, חוגגים את יומו של האזרח בדמוקרטיה פעילה ומאפשרת. הם יבואו תוך גרירת רגליים כי מערכת הבחירות הרביעית בתוך פחות משנתיים, היא סימן למשבר בו מצויה הדמוקרטיה הישראלית. למשבר זה תסמינים קשים אין לנו תקציב - וכשאין תקציב, כולנו נפגעים ובמיוחד החלשים שבנו, בבריאות, ברווחה, בחינוך ועוד. גרוע מכך, המשבר שוחק את אמון העם בכנסת, בממשלה ובמפלגות. ופוגע ביכולתנו לעבוד יחד, מתוך שותפות וכבוד הדדי גם עם מי שלא חושב כמונו."

עוד הוסיף: ״בתחילת משבר הקורונה, ביקשו נבחרינו מהאזרחים להתגייס למאמץ הלאומי, כדי לבלום, יחד את הנגיף. אלא שהם עצמם נכשלו במשימתם המרכזית – להבטיח יציבות שלטונית, בעת מלחמה בנגיף חסר גבולות. בנאום השבטים שלי, שנשאתי בעבר, התרעתי מ- 'משחק סכום אפס' ביחסים בין השבטים השונים במדינת ישראל. ביקשתי שנדע לעבוד ביחד, להתגמש על מה שניתן להתגמש, לוותר איפה שניתן לוותר, אך לעמוד איתן, כל אחד ואחת מאתנו, על הדברים החשובים לו, על הדברים שהם "ציפור הנפש" שלנו."

"בשונה מהמערכת הפוליטית, החברה הישראלית מוכיחה יום יום, שעה שעה, שהיא מסוגלת ליצור חיבורים ושותפויות. במערכת הבריאות, במערכת החינוך ואפילו במערכת הביטחון למדו הישראלים, לעבוד יחד, ללמוד יחד, לשרת בשירות האזרחי לאומי יחד, יהודים וערבים, חילונים, דתיים וחרדים, ימין ושמאל. כך צריך היה להיות גם בכנסת ובממשלה", הדגיש הנשיא וחתם את דבריו: "אסור להשאיר את הפוליטיקה כמשחק 'סכום אפס'. פוליטיקה של 'הכל או כלום', היא פוליטיקה שאוכלת יושביה. איש אינו יודע מה יהיו תוצאות הבחירות, אך דבר אחד צריך להיות ברור – אנו חייבים לחזור לפוליטיקה של פשרות המבטאת ממלכתיות ושותפות, ומכבדת את כלל הציבור".

דודו סעדה, יו"ר העיתון "בשבע", אמר בפתיחת הכנס: "בשבוע הבא נלך לקלפיות ונבחר את הרשימה שתייצג את עמודותינו וערכנו. יבחר כל אזרח את מי שקרוב לליבו. הכנס מעלה לסדר היום את הסוגיות שבלב כל אישה ואיש בישראל. לא בדרך של כותרות וציוצים אלא בדיון רחב. הקשבה ורצון להבין, ולא בכותרת של סערה ולחבר אדם לאדם מצד אחד לצד השני. לא בהכרח נשתכנע אבל נסתכל אחד לאחד בעיניים בהבנה. משבר הקורונה הותיר אחריו מחוסרי עבודה ועלינו למצוא את נקודות האור. לא מחלוקת יוצרת עניין אלא החיבור וזו האמירה של כנס 'בשבע'. פני הכנס כפני החברה שלו מקצה לקצה, יש שיח ומקום לכולם. קבענו את כנס ירושלים כאן בבנייני האומה בימים שזה היה חלום להיפגש. חשבו שאנחנו משוגעים ואני מסתכל על הקהל היושב באולם והודות למבצע החיסונים נתנו לנו להגשים חלום. בזכות הביטחון בקדוש ברוך הוא הצלחנו להביא את כנס ירושלים להיות האירוע הראשון שנעשה עם קהל בהתאם לתו הירוק".