מנכ"ל שירות התעסוקה באולפן ערוץ 7: "אל תמתינו ליוני, עשו מאמץ לחזור למעגל העבודה"

מנכ"ל שירות התעסוקה רמי גראור על שנת הקורונה הכלכלית: "האבטלה מייצרת מלכודת דבש, אנשים לא רוצים לחזור לעבוד. צריך לאמץ מודל חל"ת דיפרנציאלי".

עוזי ברוך - ערוץ 7 , ב' בניסן תשפ"א | עודכן: 18:13

מנכ"ל שירות התעסוקה רמי גראור סיפר באולפן ערוץ 7 על מגיפת הקורונה הכלכלית שהביאה לכמות חסרת תקדים של ישראלים חסרי עבודה.

"אף אחד לא תיאר לעצמו שזה יקרה", אמר גראור. היום זה בדיוק שנה מאז שדורשי עבודה נרשמו אצלנו. ההיקפים היו מדהימים. בתוך שלושה ימים נרשמו אצלנו חצי מיליון אזרחים שהודיעו לנו שהם נשארו ללא מקום עבודה, היה לנו הלם ראשוני עד שקלטנו את כולם והתארגנו מהר מאוד".

מה עובר עליך בימים האלה?

"הרבה אי ודאות והרבה חמלה כלפי אלו שנשארו מחוסרי עבודה. לא רק שאנחנו מתמודדים עם משבר בריאותי, אנשים נשארו ללא מקום עבודה. עם הרבה רגישות והרבה אי ודאות שאתה לא יודע לאן אתה הולך. המדינה התארגנה במהירות ונתנה רשת ביטחון, וטוב שזה קרה כי זה נתן רוגע קיומי לאנשים. אנחנו נמצאים קרוב מאוד לפסח ואנשים נשארו בלי דמי מחיה. הדמי מחיה נתנו להם יכולת לעבור את החג. הראשונים שנפלטו משוק העבודה הם מלכתחילה האנשים מהמעמד היותר נמוך".

היום יש מאות אלפים שבכלל לא רוצים עבודה, עדיף להם להישאר בבית?

"אני רוצה להאמין שרוב דורשי העבודה לא בחרו בכך, הם נמצאים במציאות קשה. הרבה מאוד אנשים כן מחפשים עבודה. ולראיה ששירות התעסוקה עזר ל-52 אלף דורשי עבודה למצוא עבודה".

כמה אנשים קיימים כיום שלא רוצים לצאת מהבית ומעדיפים להישאר בחל''ת?

"התופעה קיימת, אנחנו רואים את זה בעיקר באותם ענפים שהשכר נמוך. לכן קשה מאוד להשיג עובדים. חלק גדול מאנשים שעבדו היו סטודנטים שסיימו ורוצים לעבוד במשרה שקשורה לתחום שלהם. יש שלושה עקרונות מרכזיים שצריך להפעיל כדי להחזיר משק עובד- השקעה בהון האנושי, רשת הביטחון ועידוד תעסוקה: לעודד ולסייע למעסיקים לקלוט עובדים".

למה זה לא קרה מלכתחילה, כך אנשים לא היו מפוטרים והמצב כיום לא היה כל-כך קשה.

"זה קרה, בקיץ שעבר שירות התעסוקה הוביל מהלך של עידוד חזרה לעבודה, הוחזרו מעל ל-430 עובדים במהלך יוני-אוגוסט, עם כ-60 אלף מעסיקים. אנחנו אישרנו לתשלום מעל מיליארד בשקלים. יש הרבה עידוד והרבה מענקים. חשוב מאוד שהמדינה תתמרץ יצירת משרות עבודה. היום אנחנו נמצאים עם כ-60 אלף משרות בלבד ויש לנו כחצי מיליון מובטלים. אז נכון שיש לחצי מהם אבטלה עם מעסיק בקצה, אך יש עוד 300,000 מפוטרים. 60 אלף משרות זה לא מספיק".

"השקעה בהון האנושי: לא הוכשרו מספיק אנשים, לא ניתנו מספיק תקציבים. הממשלה אישרה תקציבים אך אגף התקציבים בשלו משחרר אותם במנות מאוד קטנות. אנחנו עובדים מצויין עם מנהלת התעסוקה במשרד האוצר''.

דיברת על רשת הביטחון?

"רשת הביטחון, אנחנו יודעים שב-30 ביוני נגמרת רשת הביטחון שנתנה ממשלת ישראל, ישנה הרבה חשיבה מה עושים ביום שלאחר מכן, אין ספק שצריך לשנות, זה מייצר מלכודת דבש של אנשים שנשארים בפינת הנוחות ולא חוזרים למעגל העבודה. מי שיכול לחזור חייב לחזור והוא לא יקבל את דמי האבטלה, והאחרים שלא יכולים אז צריך להמשיך אבל לקצוב את זה בזמנים מסוימים.

''שירות התעסוקה פתח את שעריו, אנחנו רואים את דורשי העבודה וחייבים לבצע את מבחן התעסוקה כדי לעודד את דורשי העבודה ביחד איתנו, ויש משרות פנויות לא רבות אבל יש. ואנחנו מנסים לחבר בין דורשי התעסוקה לבין המעסיקים. לצד הפעלת תכניות של הכשרה לעזור לאלה שהם חלשים, כי אנחנו יודעים שגם אחרי פתיחת המשק נישאר עם היקף לא מבוטל של מבקשי עבודה".

זה אומר גם להכשיר אנשים וגם חובת התייצבות בלשכות התעסוקה?

"חד משמעית"

בביטוח הלאומי טוענים שהעברתם להם מידע שגוי שגרם לתשלומים של דמי אבטלה בלי פרופורציה, אתם אחראים למחדל?

"אני לא בטוח שזה מחדל, ואני לא בטוח שמי שהעלה את זה, זה אכן כצעקתה. אני אתייחס משני היבטים, האחד- כדי לקבל דמי אבטלה צריך להגיש תביעה לביטוח לאומי ולהירשם לשירות התעסוקה. אחד ממבחנים רבים של זכאות של דורש עבודה לקבלת אבטלה הוא אכן שהוא מחפש עבודה על ידי שירות התעסוקה, ועל אותם אנשים אנחנו מודיעים לביטוח לאומי. הוא לא המבחן היחיד. וביטוח לאומי חייב לעשות עוד מבחנים כדי לאשר את דמי האבטלה.

דבר נוסף, היו שתי אפשרויות, ואני דווקא ציפיתי מביטוח לאומי שיאמר את הדברים הבאים- היו שתי אפשרויות לתשלום האבטלה: מסלול אחד זה לבדוק כל תביעה לגופה ולבדוק במהלך חודשים רבים. כוח האדם שנמצא בביטוח לאומי כנראה מספיק בשגרה. אבל שיש מאות אלפים זה לוקח המון זמן.

''אם הולכים שנה אחורה, עדיין לא היו מספיקים לעבור על כל הפניות ומשאירים אנשים בלי דמי קיום. ההחלטה שנלקחה שהייתה נכונה היא לשלם בלי לבדוק. כאשר מנכ"ל הביטוח הלאומי אמר אז 'אני יודע שאני משלם מעבר למה שאני צריך לשלם, אני משלם כי חשוב לי להעביר את הכספים לדורשי העבודה' זו הייתה ההחלטה שלו, ולטעמי הייתה נכונה. אז מה הבעיה כאן?".

אתה מגן יפה על ביטוח לאומי

"אני לא מגן על ביטוח לאומי, אני מגן על שירות התעסוקה. קם מנכ"ל ביטוח לאומי והאשים את שירות התעסוקה. אני לא אומר- 'אתה טעית, לא ניהלת את זה כמו שצריך' אלא הדרך שצריך להציג את זה היא 'אני לקחתי החלטה לשלם ביתר ואני אגבה את הכסף הזה אחר כך', לא להאשים אף אחד".

מה מקור הדם הרע שעובר בין הביטוח הלאומי לבינכם בחודשים האחרונים, אולי הגיע הזמן לשנות את החלוקה בינכם?

"יש חלוקה מאוד ברורה. ביטוח לאומי אחראים לשלם בנושא של דמי אבטלה ושירות התעסוקה אחראי לחפש מקומות תעסוקה מתאימים לדורשי העבודה לרבות לבצע הכשרות ולסייע למעסיקים למצוא עובדים, הבעיה היא ששירות התעסוקה מעביר מידע ומשקף הכל למוסד לביטוח לאומי, לא כך הדבר מכיוון ביטוח לאומי".

מה המידע שביטוח הלאומי לא מעביר לכם?

"דורשי עבודה בימים רגילים, שיש התייצבות לשירות התעסוקה הם מודיעים לנו שמצאו מקום עבודה או שמפסיקים להתייצב. בימים שאין התייצבות חובה בגלל הסגרים, לא יכולנו לעשות את ההליך הזה. ומכיוון שהם לא מחויבים לדווח על חזרה לעבודה. לביטוח לאומי יש גם מידע מכיוון המעסיקים. ביקשנו לתאם איתם על אלה שדיווחו לנו וחזרו לעבודה. את זה לא הצלחנו לקבל".

זה קצת הזוי. ב-2021 צריכה להיות תוכנה שמשקפת. הרי זה תחת אותו כסף?

"אני שנתיים ממנכ"ל את שירות התעסוקה. ואני שנתיים מדבר על כך שאזרח צריך בכניסה אחת להירשם לשירות התעסוקה ולהגיש תביעה לביטוח לאומי. הקשיים הם לא מהכיוון שלנו. אני יודע שפועלים. GOV.IL מפתח ביחד איתנו. המועד האחרון שנמסר לי שהאופציה הזאת תיפתח היא בסוף מרץ למרות שאני לא מאמין שזה יקרה. גם סוף אפריל יהיה טוב. יותר מזה, לא רק הגשת התביעה אלא גם הדיווח על חזרה לעבודה צריכה להיות במקום אחד. זה יפתור את כל הבעיה של תיאום וסנכרון הנתונים".