ביקור בן צבי בחווה
ביקור בן צבי בחווהצילום: ארכיון שומר

לראשונה יפתח צה"ל ביום העצמאות הקרוב את חוות השומר לפעילות שתקשור את הציונות בת זמנינו לזו של ימי השומר. דתיה יצחקי, העומדת בראש עמותת מורשת חוות יק"א בסג'רה.

"החווה קמה ב-1900 על ידי יק"א, ובה התרחשו האירועים החשובים של הציונות, הקמת ארגון השומר, הצרכניה הראשונה ועוד. המבנים עצמם קיימים וב-1980 רפול הקים שם את 'נערי רפול' לתת הזדמנות נוספת לנערים", מציינת יצחקי ומוסיפה:

"המבנים הם מבני משרדים של הבסיס והעמותה מנסה להחריג את המבנים מהאתר הלאומי ההיסטורי שהוכרז ב-1982. אנחנו מבקשים להקים מרכז מבקרים לערכי הציונות, לסיפור משפחות השומר, לקרבות מלחמת העצמאות כאשר כוחות קאוקג'י נבלמו במקום ועוד. נקיים תכניות סמינרים להביא נוער בעקבות לוחמים".

ביום העצמאות, אומרת יצחקי, יתקיים במתחם החווה "סיור בחווה עם הסיפור שלה, כשעה, לפי התו הירוק. מי שמוגדר כתו סגול יקבל פעילות מחוץ לבסיס. יהיו סדנה והפעלות לילדים, תכנית של מחפשים את המטמון באזור. במשך שלוש שעות יצאו שלוש קבוצות של 20-30 משפחות כל אחת".

יצחקי מספרת כי בעתיד, במידה והדבר יתאפשר, יתקיימו במקום סיורים בימי שישי ובחגים כשלב ראשון. בנקודה זו שאלנו את יצחקי אם לטעמה סוגיות אלה של ציונות, מורשת והיסטוריה יהודית, שאותם היא מבקשת להביא לידיעת הציבור, אכן מעניינים גם את הדור הצעיר, והיא משיבה: "אם מעבירים דברים בצורה מעניינת זה יעניין. יש שם קשר מרתק החל מתקופת המשנה. ישבו שם רבי חנינא בן דוסא ואחרים", מדגישה יצחקי ומזכירה כי משפחות השומרים היו אוכלוסיה חילונית לגמרי ובכוחה של המורשת המשולבת הזו למגנט אליה צעירים מכלל המגזרים.

"נדבר גם על מושבות י'ק"א, יבנאל, כנרת, אילניה ועוד. החימשים ממשפחות השומר עושים עדיין בר מצווה. הם מקפידים לקיים טקס מיוחד של משפחות השומר", היא מספרת ומוסיפה כי "עלינו ההוכחה לעניין את הנוער כדי שיידע שהארץ היא שלנו ויש לנו בה היסטוריה מרתקת".