אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: iStock

בדו"ח השנתי שפרסם מבקר המדינה בנושאי חינוך עולים פערים בין המיומניויות הנדרשות להשתלבות בשוק העבודה בעולם המשתנה שבו אנחנו חיים, לבין המערכת הקיימת והנלמד בה. ד״ר יוכי פנחסי-אדיב, יו"ר פורום המכללות הטכנולוגיות, מתייחסת לסוגיה בראיון לערוץ 7.

"המבקר הציף כמה נקודות שמלמדות מה קורה במערכת עולם החינוך כלפי התלמידים ובאיזה מוכנות הם מגיעים לעולם החדש שמצריך מיומנויות אחרות לגמרי", אומרת ד"ר פנחסי אדיב המנהלת את המכללה הטכנולוגית בקמפוס אוניברסיטת אריאל, ומספרת כי במכללה "חשוב לנו שהסטודנטים שיגיעו אלינו יגיעו עם יכולות ומיומנויות וחשיבה שונים מכפי שהם מגיעים היום. הם מגיעים עם עולם של שינוין והטמעת חומר". הכישורים הללו כבר כמעט ואינם רלוונטיים בעידן החדש שבו הכול נגיש וקרוב.

היום, היא מדגישה "דרושה יכולת חשיבה הפנמה, חדשנות, יזמות ופתרון בעיות במה שמעבר. אנחנו מקנים להם את הלימודים לא רק בתחום הנלמד אלא עם תוספות של מיומנויות. התיכון לא מסליל למקצוע. תפקידו להכין את התלמיד למיומנויות הנדרשות. אין מה לשנן חומר. הכול באינטרנט. אין טעם ללמד בעל פה. המיומנות הפדגוגית צריכה לעבור שינוי מהשורש", אומרת פנחסי אדיב הקובעת כי מהלומד היום נדרש "לדעת לג'נגל בין מספר מיומנויות".

לעומת הדרישה העכשווית "עולם מערכת החינוך הוא מאוד שבלוני. יש כוח הוראה שמלווה את התלמיד בכמה שנים. הוא לא מיומן ללמד את הדברים האלה, אלא את מה שהוא כבר לימד בשנים שעברו. נצרך שינוי תפיסה".

לטעמה יש לשלב במערכת החינוך "אנשי שטח דינמיים מהתחומים הנדרשים והם שיובילו לתיאוריות חדשות". זאת במקביל לעבודתו של המורה כ"איש החינוך והערכים שלצידו אנשים מסוגים שונים שמסתכלים ממעוף הציור על העתיד ועל המיומנויות שיידרשו בעתיד"

פנחסי-אדיב קובעת כי "זו לא בעיה של כסף. יש למשרד החינוך די כסף". הבעיה מתמקדת באופן הכשרת התלמידים מתוך ראיית העתיד ומתוך מחשבה שונה לחלוטין מזו הקיימת. האם יתכן ובמערכת החינוך קיים חשש לפנות לאפיק זה שעשוי להוציא מהמערכת עשרות אלפי מורים? ד"ר פנחסי אדיב מבהירה כי היא מצדדת בהליך מדורג: "למערכת החינוך יש מוגבלויות מסוימות. נדרשים תהליכים שמתחילים במיומנויות בבתי ספר למורים ותוך כדי הזמן באחריות המנהל להכניס אנשי שטח עוד לפני העיסוק במורים". בעניין המורים היא מדגישה את ההשתלמויות והסמינרים שהם עוברים כבסיס לשינוי, אך את אותו שינוי על מישהו לבצע ואותו יש לאתר.

תפקיד משמעותי ביותר היא מוצאת בתחומי עיסוקו של מנהל בית הספר. לתפיסתה יש לחזק את האוטונומיה הניתנת למנהלי בתי הספר בהכשרת המורים לחשיבה אחרת ובשילובם של בעלי מקצועות נוספים ככוחות עזר וייעוץ למערכת הבית ספרית. להערכתה התחרותיות תהיה משמעותית בתמורה הכוללת של מערכת החינוך.

"תלמיד צריך להתנסות בכל התחומים. ילד שלא קיבל את הגירוי לא יפתח את היכולות שלו יילך למקומות שכולם הולכים. כולנו בעד השכלה, לימודי היסטוריה, תנ"ך ועברית, אבל זה לא נעשה בשינון, אלא בלימוד איך לחשוב ובהעלאת שאלות רחבות יותר על השפעת ההיסטוריה על ימינו ועל העתיד. צריך לצאת מהספרים אל האופן בו משתמשים בחומר הזה".

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו