''אנשים פה לא רגילים לטרור או מהפכות''
''אנשים פה לא רגילים לטרור או מהפכות''צילום: דובר צה"ל

משלחת הסיוע הצבאית ״שובר שוויון״, אשר נחתה ביום חמישי האחרון ברפובליקת גינאה המשוונית, טיפלה עד היום במעל ל-300 מטופלים תושבי האזור וביצעה כבר מעל ל-40 פרוצדורות מצילות חיים.

המשלחת, בהובלת חיל הרפואה ובשיתוף פיקוד העורף, ביקרה באזור האסון במטרה להנגיש למקומיים טיפול רפואי וסיוע אזרחי.

״רוח האנשים איתנה והמשלחת פועלת למיצוי מירבי של יכולותיה. הצוותים מאיישים את חדרי הניתוח מסביב לשעון. מנהלי בתי החולים, נציגי הממשל ואזרחי המדינה מתפעלים מעוצמתו וחריצותו של הצוות הישראלי למשימה״, אמר מפקד המשלחת, ס׳ קצין הרפואה הראשי, אל״ם ד״ר נעם פינק, ״נמשיך בשיתוף הפעולה עם הרשויות המקומיות במטרה לשפר את המצב ולהביא רפואה לתושבי האזור. זאת רוח צה״ל והרוח הישראלית כולה".

רס״ן שירן אטיאס, ראש מדור התנהגות אוכלוסיה בפיקוד העורף, סיפרה: ״המשלחת הגיעה היום לאחד הכפרים, הקימה אוהל ובו צוות משולב של אנשי רפואה, הנדסה ואוכלוסיה. אל האוהל הגיעו עשרות ילדים והורים מודאגים, אשר הציפו מגוון צרכים, ובין השאר הודגש הצורך במענה פסיכו-סוציאלי. הועלו שאלות רבות הנוגעות לתגובות דחק, הפינוי מבתיהם, הצורך להישאר קרוב לקהילה ובעיקר האם האירוע ישפיע על הילדים לטווח הארוך. בוצעה שיחה עם ההורים על דרכי התמודדות אפשריות, עזרה ראשונה נפשית, העצמה ותמיכה.

"ברגעים אלו חוזקות הפרט, המשפחה והקהילה מהוות עוגן להתמודדות וחיזוק החוסן. המשלחת חשה תחושת שליחות וגאווה לקחת חלק יחד עם מדינת גינאה בצעדים הראשונים להתמודדות עם המשבר שפקד אותה״.

רס''ן אטיאס הוסיפה: ״אנשים פה לא רגילים לטרור או מהפכות, לכן הם בלחץ מכל מה שקרה. הם צריכים עזרה להמשיך לתפקד כחברה, ופה אנחנו משתלבים ומסייעים להם״.

חבר הצוות הרפואי, סרן דר' סעיד עבדאללה, סיפר כי ״כוחות חיל הרפואה טיפלו באוכלוסיה המקומית בשני חדרי טיפול שהוקמו במיוחד והיו מאובזרים בכלל ציוד החבישה, חיטוי, נוזלים, כירורגי ראשוני ותרופות אנטביוטיות, לכאבים ועוד.

''לאחר שטיפלתי בבתי החולים ובחדרי הניתוח, אני יכול בוודאות להגיד שהחוויה מאוד שונה כשאתה יורד לשטח. המטופל מספר לך שנפגע מהדף הפיצוץ וגם מצביע לך על המקום שעמד, בעוד שהתמונות והבתים משלימים אנמנזות ומחברים אותך לסיפור ולסביבה. ליווי של המשפחה והשכונה בעת קבלת הטיפול משפרת את חווית הטיפול לילדים ולמבוגרים ומקלה בקבלת כלל המידע וטיפול פסיכוסוציאלי בנוסף לרפואי. אני בטוח שעבורי ועבור כלל הקבוצה זו חוויה לא נשכחת ומאוד חשובה בעיצוב דמותי כאדם וכרופא״, הוסיף הרופא הצבאי, אשר מתפקד בשגרה כקצין הרפואה של עוצבת חירם.