רמי גראור
רמי גראורערוץ 7

שירות התעסוקה הקים מנגנון מקוון המאפשר למעסיקים הנתקלים בסירובי עובדים לחזור מחל"ת לדווח על כך לשירות ולהיעזר בכליו על מנת להחזיר עובדים אלו לעבודה.

במקרה הצורך הבהיר השירות כי לא יהסס להפעיל את החוק ולשלול קצבה לתקופה מוגדרת כנגד אלה שלא נמצאה סיבה מוצדקת לסירובם לשוב לעבודה. מנגנון זה, שגובש עוד קודם לסגר השלישי והשקתו נדחתה רק נוכח הכניסה לסגר, הוא פרי עבודה משותפת וממושכת של שירות התעסוקה והתאחדות התעשיינים.

היום (רביעי), חודש לעליית המנגנון לאוויר, מסתבר שרק 56 מעסיקים עשו בו שימוש ודיווחו לשירות התעסוקה על 93 עובדים המסרבים לשוב מחל"ת. יצוין כי עובדי שירות התעסוקה דיברו עם כל אחת ואחת מדורשי העבודה הללו, ומתוך 93 דורשי העבודה המדווחים נמצאו 15 בלבד שלא הייתה להם סיבה מוצדקת שלא לחזור לעבודה ונוכח זאת שירות התעסוקה הקפיא את קצבתם לתקופה קצובה, בכפוף לחוק.

נזכיר, כי בשירות התעסוקה סבורים שהארכת תקופת החל"ת המזכה בדמי אבטלה אוטומטיים עד יולי 2021 הייתה רשת ביטחון נחוצה בשעתה, שסייעה למאות אלפי משפחות שנשבר מטה לחמן לצלוח את התקופה. אולם, כעת ולאור מבצע החיסונים המוצלח ופתיחתו המלאה של המשק, יתכן והפכה רשת הביטחון לתמריץ שלילי בפני חזרה לעבודה לחלק מדורשי העבודה, בפרט בקרב מרוויחי שכר נמוך. לפיכך ובמקביל להעמדת מנגנון הדיווח, שב שירות התעסוקה וקורא למעסיקים להיעזר בו לגיוס עובדים, בין חדשים ובין להשבתם לעבודה של עובדים שיצאו לחל"ת.

רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה: "שירות התעסוקה עומד בחזית להשבת דורשי העבודה למעגל העבודה ולחזרת המשק לשגרה. במסגרת מאמציו אלו, השירות אינו מתעלם מתופעת יוצאי החל"ת המסרבים לשוב לעבודה. עם זאת, לא מדובר בתופעה גורפת ויעיד המספר הנמוך יחסית של דיווחים שהגיעו לפתחנו.

''כך או כך, ישנם מאות אלפי דורשי עבודה המשוועים לעבודה, אני שב וקורא למעסיקים המתקשים לגייס עובדים להיעזר בשירות התעסוקה אם באיוש המשרות ואם בשלל מגוון של שירותים וכלים תומכי השמה. מדובר במשבר התעסוקתי הגדול ביותר שידעה מדינת ישראל מאז היווסדה, ממשבר כזה נוכל לצאת רק בכוחות משותפים של המדינה, המעסיקים והעובדים", הוסיף גראור.

רמי גראור באולפן ערוץ 7