רו"ח משה מלול

רו"ח משה מלול מספר באולפן ערוץ 7 על הקורונה הכלכלית שחבטה בבעלי עסקים בישראל ובעולם כולו, ומסביר למה המשבר יכול להועיל למשק ולצמיחה הכלכלית.

''זו היתה שנה מאתגרת מבחינה כלכלית, היו עסקים שלא סייעו לעצמם והיו כאלה שלקחו את הקושי כהזדמנות להמציא את עצמם מחדש".

מלול מפרט: "לכל בעל עסק יש תוכניות מגירה מבחינה עסקית כאשר קשה מאוד ביום-יום לממש אותן, השגרה די מקשה לייצר תהליכים חדשים. המציאות של הקורונה שעצרה את כל העבודה השוטפת אילצה את העסקים לחשוב מחדש, לממש תוכניות, פגשתי מעט מאוד עסקים שאמרו בהם 'הולכים לישון לשנה'.

''ללכת לישון זו טעות כי זו שנה אבודה שבה אתה מאבד את הלקוחות שלך, מאבד קשר עם השוק, אתה צריך לבנות את עצמך מחדש. לעומת זאת אלה שלקחו את התקופה כהזדמנות בחרו לקדם תהליכים כמו מסחר אלקטרוני, הקורונה קיצרה את כל התהליך האלקטרוני. ראיתי אנשים שהיה לוקח להם שנים לפתח מסחר אלקטרוני ועשו את זה בהצלחה בשבועות בודדים, אנשים גילו שיש ביקוש למוצרים שלהם בכל הארץ ולפעמים בכל העולם".

היו הרבה אנשים שניצלו את מענקים הסיוע מהמדינה. מס הכנסה התנהל בחוכמה מול בעלי העסקים?

"הנושא של המענקים הוא חשוב מאוד. למדו במשברים האחרונים שצריך לייצר דווקא מדיניות פיזיקלית מרחיבה ולא מצמצמת. וביום שהמשק מתחיל לצאת מהמשבר שלו יש מגזר עסקי מספיק חזק שיכול להוביל את המשק מהמשבר בצורה המהירה ביותר, יש מחלוקת אם הם נוהלו בצורה טובה יותר או פחות. אני רוצה לציין שיש עסקים שניצלו את הקושי שכולם נמצאים בו וממילא היו סוגרים את העסק וסגרו את הפעילות ורכבו על המענקים. צריך לדעת שהמענקים נבנו בצורה כזאת שתאפשר להחזיק את העסק חי".

מס הכנסה יכול לבוא ולדרוש את הכסף חזרה?

"בהחלט, הוא דורש. בשנים הקרובות יבוצעו ביקורות על ידי רשות המיסים ויחזירו עוד כספים של עסקים שקיבלו".

זאת אומרת שמי שלא המציא את עצמו מחדש ורכב על הגב של הקורונה, שיתכונן לשוברים שישלחו לו בדואר?

"בהחלט"

רואים היום המון חנויות שנותרו ריקות עם שלטים 'להשכרה', החנויות פשוט קרסו

"בשוק תמיד יש עסקים חלשים וחזקים. במציאות רגילה העסקים החלשים עוד שורדים אבל במשבר אין להם יכולת לשרוד. לכן משבר בסופו של דבר ברמה הפרטנית זה שבר וקושי. וברמה של המשק הוא עובר ניקוי - הוא מפנה מקום לעסקים שיש להם סיכוי טוב יותר להרוויח. בטווח הארוך זה אמור לעשות טוב. ההיסטוריה מלמדת שהמשברים האלה הם כואבים אבל מיד אחר כך רואים שגשוג יפה".

ראש הממשלה אמר שאנחנו אחרי הקורונה, אתה רואה אצל בעלי העסקים התאוששות?

"בוודאי. במיוחד בחודש האחרון ואני מניח שזה ילך ויצבור תאוצה. נקווה שאלה ששרדו יוכלו לפצות את עצמם ואפילו לשפר את המצב שהיו בו ערב הקורונה".