עו"ד נעמי לנדאו, מומחית לדיני ויחסי עבודה, מספרת באולפן ערוץ 7 על השפעת מגפת הקורונה על העולם התעסוקתי, לקראת חודש יוני - אז יופסקו תשלומי החל''ת.

''לא כולם יחזרו לעבודה כי שלא יהיה מי שיקלוט אותם", אומרת לנדאו בדאגה. "עסקים רבים קרסו ולא יחזרו יותר. המישור הנוסף הוא האנשים עצמם שלא רוצים לחזור לעבודה. אנשים התרגלו להיות ליד הבית ולא רוצים לנסוע עכשיו שעתיים כל יום ולעבוד".

המדינה אחראית לתוצאה הזו לאחר שאפשרה חל"ת בלי הבחנה

"בוודאי, ומן העבר השני ישנם מקומות עבודה כמו עמותות, שמקבלות מימון משתי מקורות- המדינה ונדבנים. הנדבנים סגרו את הקופה ולמדינה עד עכשיו אין תקציב כדי להפריש. העמותות מצמצמות כוח אדם, מבקשות מהעובדים לפרוש בתנאי חל"ת מלא. אבל כל העמותות נשארות בלי עובדים ונסגרות במקום להעסיק עובד ב-50% משרה ואת היתרה העובד יקבל מהקופה הציבורית. אין אפשרות כזו, זה משחק סכום אפס וזה נורא".

היו צריכים לתת את המענקים למעסיקים?

"נכון. המדינה צריכה להזרים למעסיק את יתרת הסכום שהוא לא יכול לממן".

אז מה עושים?

"אנחנו בדד-לוק. אני ממש פוחדת. זה חומר למחשבה"

בשנה האחרונה למדנו שאפשר לעבוד מהבית. יש לדיני העבודה משהו לחדש בתחום הזה?

"מדינות מסוימות בארה"ב קבעו תקנות חירום לשנת הקורונה לעבודה מהבית- האחד, שהמעסיק מבקש את זה. השני- שיש אפשרות לעובד להתקשר למקום העבודה והשלישי- שהעובד רוצה בכך. ואז שעות העבודה והמנוחה לא חלות. העובד יכול לעבוד מתי שהוא רוצה והמעסיק מקבל מוצר מוגמר. בישראל לא השכילו לעשות זאת והפועל היוצא הוא שהעובד עובד מסביב לשעון".

אנחנו יודעים שכשמישהו עובד בבית אז הוא רגע עם הילדים ורגע יוצא לסופר. מה קורה אז?

"כל דבר שקורה לו בבית נחשב תאונת עבודה. ואלה שאין להם מקום לשים את הלפטופ? או לאנשים שאין להם אינטרנט? אנחנו גודעים להם את האפשרות לעבוד''.

את נגד או בעד עבודה מהבית?

"כן ולא. כן משום שגם העובד וגם המעסיק חוסכים את האנרגיות של ההגעה למקום העבודה. שהם אנרגיות שליליות מאוד. לא- משום החברותא. האדם הוא יצור חברתי. וחסרה ה'פינת קפה'. זו פינה חברתית, החלפת דעות, התעניינות. לכן זה רע. חוץ מזה שחוקי העבודה לא התעדכנו משנות ה-50 לעבודה אחרת".

פרופ' דניאל הרשקוביץ אמר לי שהוא רוצה להביא משהו חדש למדינה- בלי החתמת כרטיס. אני רוצה שמישהו יעבוד בשבילי ויביא לי מוצר ולא מעניין אותי שעות.

"גם כן ולא. בעבר נציב שירות המדינה סירבה להכיר בעבודה מהבית. לפני הקורונה נעשה פיילוט שהראה שעבודה מהבית היא טובה. הפיילוט הבא הוא הקורונה שבו אנשים משירות המדינה עובדים מהבית. אני עדיין לא יודעת מה התפוקות שהתקבלו. צריך מדידה מהירה".

עובדים יכולים לדרוש כסף על חשמל ומים בעבודה מהבית?

"בהחלט כן. מעבר לכך. מעסיק שרוצה שולחן כדי לעבוד טוב יותר המעסיק צריך לדאוג לכך. אני מאמינה שמעסיק ועובד אינם אויבים והם מעוניינים אחד בשני. אפשר להגיע לאותו מודוס ויוונדי".

אני לא אוהב עורכי דין לענייני עבודה, כי בסוף אם העובד רוצה לתבוע - הוא ייתבע, והמעסיק יפסיד.

"אני לא מקבלת את זה. כשבאים אלי מעסיקים הם באים אחרי שכבר הגישו נגדם תביעה. ואני אומרת להם שחבל שלא באו לפני בשביל הניסוח. אני מאמינה ואני יודעת שברגע שמנסחים הסכם כמו שצריך- אין תביעות".

את ייצגת את מני נפתלי, גיא אליהו, העובדים שעבדו תחת שרה נתניהו. עד כדי כך שרה נתניהו היא אישה נוראית?

"אני מדברת בשמה של השופטת דיטה פרוגנין וגם בית הדין הארצי עסק בנושא הזה ולא שינה שום דבר. עד עכשיו אנחנו בעמדה שהראנו שהעסקה תחת הגברת נתניהו לוקה בחסר וחבל שהיא לא לומדת איך לשנות את זה. אני מציעה שמישהו אחר יפקח על העבודה שלהם".