מחבלים פוטנציאליים לא מורתעים

שלב ההוכחות במשפטו של המחבל מחמד רישה, בן ה-20 מטול כרם, שניסה לרצוח את בתיה לבל בכפר סבא ביום הזיכרון לחללי צה"ל בשנת 2020 נפתח הבוקר (א') בבית המשפט המחוזי בלוד.

לבל, בת 62 נפצעה קשות בפיגוע ונדקרה מעל ל-13 פעמים בכל חלקי גופה. לבל מיוצגת על ידי עו"ד בלייכר ומלווה ע"י תנועת "אם תרצו" במאבקה הציבורי בדרישה להשית עונש משמעותי על המחבל.

כזכור, ביום הזכרון האחרון המחבל הצטייד בסכין בעלת להב באורך כ-15 ס"מ, ולאחר שיחה קצרה אותה יזם עם לבל במטרה לוודא כי היא אכן ישראלית ויהודייה - הוציא את הסכין, הסתער עליה כשהפנתה אליו את גבה ודקר אותה פעמים רבות. המחבל המשיך לדקור את הנפגעת גם לאחר שנשברה ידית האחיזה של הסכין וכשהוא אוחז בחוזקה אך ורק בלהב הסכין שנותר בידו.

על פי כתב האישום שהוגש לבית המשפט: "גמלה בליבו של הנאשם, שוהה בלתי חוקי, ההחלטה לרצוח יהודי ישראלי מתוך רצונו להיות 'שאהיד' - הוא עשה כל שלאל ידו במטרה להוציא את מעשה הטרור אל הפועל והפגין קור רוח קיצוני במעשיו".

לפני הדיון אמרה לבל "אנחנו נמצאים פה בבית המשפט כדי להוציא לפעול את כל הראיות הקשורות לניסיון הרצח של חית אדם שרצה לעלות על הפולחן יהודייה. מדובר בסוגייא בסיסית של בטחון אזרחי ישראל. הם חושבים לקעקע את עצם קיומנו כאן במדינת ישראל. סיפור זה חצה גבולות אדומים והוא מוכיח שאין הרתעה".

לבל הדגישה "צריך החמרה בענישה של כל מערכות האכיפה ששומרות פה עלינו. אני מקווה שנוכיח לדור הבא שאנחנו שומרים על מדינת ישראל מכל משמר. לא ניתן לכל מיני גורמים טרוריסטים להרים ראש".

נשיאת בית המשפט המחוזי בלוד רות לורך אמרה כי: "התשתית הראייתית עליה מבססת ההגנה היא דלה מאוד. עניינו של הנאשם יועבר לבדיקת הפסיכיאטר המרכזי שיבדוק אם יוכל לעמוד לדין".

מתנועת "אם תרצו" אשר מלווה משפחות שכולות ונפגעי פעולה איבה נמסר כי: "כל מחבל שפל חייב לחשוב פעמיים לפני שהוא רוצה לפגוע בישראלים. בתי המשפט ממסמסים לאורך השנים את כלי הרתעה המשפטיים וכך למעשה מחבלים פוטנציאליים לא מורתעים ועלולים לפגוע בחפים משפע. אין הריסת מחבלים עד היסוד, אין שלילת תושבות, אין גירוש, אין גזר דין מוות. אנו מקווים שהפעם יצא הצדק לאור והמחבל יבוא על עונשו."

עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו שמייצג את בתיה לבל כנפגעת עבירה אמר: "בתיה תעיד על פיגוע אכזרי שחוותה בו נדקרה מעל ל- 13 דקירות רצחניות בניסיון נחוש להביא למותה כל זאת רק בשל היותה יהודייה. אנו מצפים שבית המשפט התייחס בחומרה רבה וישפוט את המחבל ברף הענישה הגבוה ביותר הקיים בחוק."