אסף פריד
אסף פרידצילום: עצמי

לפני כמה שבועות שאל אותי קצין משטרה בכיר ״מה קורה עם קרבן פסח השנה?״ השאלה הפתיעה ובלבלה אותי.

עניתי לו באופן אוטומטי, "בעזרת ה׳ בערב פסח בין הערבים בהר הבית, גם אתה מוזמן. אם כמובן הממשלה תאשר לנו".

לא, לא לזה התכוונתי, לקרבן שאתם עושים כל שנה לפני פסח.

קורבן, שו הדה קורבן, 2000 שנה אנחנו לא מקריבים קורבנות.

נו, לקרבן שאתם עושים כל שנה באחד הערבים לפני פסח.

אה, אתה מתכוון ל"תרגול קרבן פסח"?

טוב, תקרא לזה איך שאתה רוצה…

בשנים האחרונות, בהתחלה בקטן ובאופן כמעט מחתרתי, התחילו פעילי מקדש לקיים, בימים האחרונים לפני חג הפסח תרגול לקראת קרבן פסח.

כל תרגול כלל הקמת מזבח דמה, שחיטת גדי, קבלת דמו, זריקת דמו על מזבח הדמה, הוצאת אמוריו ושריפתם על מזבח התרגול, בניית תנור פסחים, הכנת שיפוד מענף של עץ רימון, השחלת הגדי על השיפוד, צליית הגדי בתנור הפסחים, בסיום התרגול, קיבלו כל המשתתפים ״כזית״ מבשר הצלי, בשביל לשים בקערת הפסח, זכר לקרבן הפסח החסר לנו.

במקור מטרת התרגולים היתה פשוטה, לימוד.

2000 שנה לא קיימנו את המצווה הזאת, 2000 שנה כהנים לא זרקו דם על המזבח, אנשים שאינם עוסקים בתחום לא יודעים להפשיט גדי, אפילו בפעולה פשוטה יחסית כמו צליית גדי שלם, אנחנו מתקשים. התרגולים התקיימו (ועדיין מתקיימים) במקומות שונים, הרי אין זה ממש משנה היכן נמצאת כיתת הלימוד.

בהמשך, הפכו התרגולים לאירוע ציבורי, שמטרתו קרוב הציבור למצווה החשובה הזאת שנשתכחה במהלך השנים. לכן חשיבות קיום האירוע במקום מתאים, הפכה להיות חשובה יותר ויותר. בהתחלה המשטרה התנגדה נחרצות לאירוע, ונאלצה לאשר אותו כמי שכפאה שד. ״שום כבש לא יכנס לעיר העתיקה״ נאמר באופן נחרץ למארגנים.

התרגולים התקיימו בהתחלה במתנ״ס בשכונת שמואל הנביא ובבית ספר בקריית משה, אחר כך במקומות הצופים על הר הבית, בשכונת נוף ציון ובבית אורות שעל הר הצופים.

כל תרגול משך קהל רב, והתקיים בנוכחות רבנים חשובים אישי ציבור, ח״כ ושרים. גם התקשורת הגיעה בצורה נרחבת ומכובדת.

למרות שציינו כל הזמן מעל כל במה אפשרית, שהאירוע הוא תרגול, ובשר הכבש שנשחט ונצלה או חולין לכל דבר ועניין, המילה ״תרגול״ נשמטה בדווח התקשורתי.

בשנים האחרונות התקיים האירוע שקיבל תאריך קבוע - י׳ בניסן - ״משכו וקחו לכם צאן למשפחתיכם ושחטו הפסח״ בתוך חומות העיר העתיקה. פעם אחת באירוע מרשים ברחבת בית הכנסת החורבה, פעם אחרת על גגות גליציה, כמטחוי קשת מהר הבית. ובשיא לפני שלוש שנים באירוע רב רושם באתר דוידסון, בכותל הדרומי של הר הבית.

מהשיח עם הרשויות, אנו לומדים דבר מדהים. מבחינת המשטרה, העיריה, השרות הוטרינארי וכו׳. לא מדובר כאן ״בתרגול״ מדובר כאן בארוע דתי לכל דבר ועניין. זה תהליך שלקח 20 שנה, אבל כיום לפחות מבחינת הרשויות יש לגיטימציה מלאה ל״קרבן הפסח״. כל מה שצריך לעשות זה להזיז את תאריך האירוע ב-4 ימים ואת המיקום ב 100 מטר.

זה הכל.

לכן גם השנה נקיים את התרגול הזה בי׳ בניסן, צמוד להר הבית (ברחבת שער האשפות) בשביל לתרגל, לתרגל את הרשויות, לתרגל את הכהנים, לתרגל את עצמנו. תרגיל יבש לפני תרגיל רטוב שיתקיים בי״ד בניסן בין הערביים בהר הבית אם רק נרצה