מדד ליב"ה
מדד ליב"הצילום: ליב"ה

מרכז ליב"ה ליקט את עמדות המפלגות השונות בנושאי דת ומדינה, ומפרסם כעת כיצד תפעל כל מפלגה לאחר הבחירות – לפי הצהרותיה. מ'יש עתיד' ועד 'יהדות התורה' - אלו עמדות המפלגות בנוגע למשפחה, גיור, שבת ועוד.

לפי המסרים שהתקבלו מהמפלגות, גיורים רפורמיים יוכרו על-ידי מפלגת יש עתיד. בתקווה חדשה הודיעו כי ילמדו את הנושא, בימינה אמרו שגיורים צריכים להיות על פי ההלכה ובמנותק מהרבנות הראשית ובליכוד אמרו שגיור רפורמי יפגע בחוק השבות. במפלגות הדתיות הכוללות את הציונות הדתית, יהדות התורה וש"ס, הצהירו כי ישנו את החקיקה רק על פי ההלכה.

לגבי שאלת הרבנות הראשית וסמכויותיה ב'יש עתיד' סוברים כי יש לבצע שינויים ברבנות הראשית ולהפחית את סמכויותיה. בתקווה חדשה, ימינה והליכוד לא פרסמו דברים ברורים בנושא. במפלגות הדתיות התחייבו הנציגים לשמור על כוחה של הרבנות הראשית ודרכה לשמר את צביונה היהודי של מדינת ישראל.

המפלגות הדתיות ענו פה אחד כי לא יתמכו בפונדקאות לזוגות להט"ב, ובליכוד הצהירו כי הם תומכים בזוגות כאלה אך בכנסת מצביעים נגד חוקים בנושא "כהצבעה אסטרטגית". לעומתן, מפלגת ימינה פרסמה כי יש לתת ללהט"ב את כל הזכויות האזרחיות, ובכללן פונדקאות. בתקווה חדשה ויש עתיד הגדילו לעשות והבטיחו לפעול בעניין באופן אקטיבי.

בשאלת הנישואין האזרחיים לזוגות להט"ב, יש עתיד ותקווה חדשה הצהירו כי ישנה 'ברית הזוגיות', כך שנישואין כאלו יקרו בדרך זו או אחרת. בימינה חזרו על עמדת 'כל הזכויות האזרחיות' אך הדגישו שכנראה ללא נישואין אזרחיים. רוב חברי הכנסת הליכוד נמנעים מתמיכה בנושא, ובמפלגות הדתיות התשובה היא אחת – לא יאפשרו נישואין כאלה.

שאלת השבת מעסיקה מזה שנים את אזרחי מדינת ישראל, וגם היא מופיעה במחקר מרכז ליב"ה. יש עתיד ותקווה חדשה יפעלו למען פתיחת התחבורה הציבורית בשבת. בסיעת ימינה יתמכו אך "רק בערים חילוניות". בליכוד בלמו בעבר הצעות חוק כאלו, ובציונות הדתית הצהירו כי השבת היא ערך עליון. גם יהדות התורה וש"ס מתנגדות לשבירת הסטטוס קוו בנושא.

הנושא האחרון אותו בדקו מרכז ליב"ה הינו חלקם של הרפורמים ביהדות. ביש עתיד הצהירו כי הרפורמים הינם חלק בלתי נפרד מהיהדות, ובתקווה חדשה טענו "מי שלא קורא להם רבנים, שלא יעסוק ביחסי חוץ". בימינה ובליכוד אין עמדה ברורה. המפלגות הדתיות הצהירו שוב, פה אחד, כי הרפורמים אינם חלק לגיטימי מהיהדות.