חיסון לקורונה
חיסון לקורונהצילום: רויטרס

על רקע החשש מקרישי דם, שגרמו למדינות רבות בעולם לעצור את השימוש בחיסון שלה, חברת אסטרה-זניקה מודיעה כי מחקר חדש שביצעה בשבועות האחרונים העלה נתונים מעודדים על יעילות השימוש בו.

על פי ההודעה, המחקר שבוצע בהשתתפות מעל 30 אלף מתנדבים, העלה כי החיסון של אסטרה-זניקה יעיל ב-79 אחוזים במניעת מחלת הקורונה עם תסמינים, וגילה 100 אחוזי יעילות במניעת מחלה קשה שגורמת לאשפוז.

על פי הודעת אסטרה-זניקה, החיסון יעיל באותה מידה בכל שכבות הגילאים, למרות שמספר מדינות הגבילו את השימוש בו עד גיל 65 בלבד.

במסגרת המחקר הנוכחי קיבלו מעל ל-20 אלף מתנדבים זריקה של החיסון, בעוד יתר המתנדבים קיבלו זריקת דמה בלבד. אסטרה-זניקה גם ביצעה מחקר בעזרת פאנל עצמאי של נוירולוגים בנוגע לקרישי הדם שגרמו לעשרות מקרי מוות באירופה וגררו חשש רב מהשימוש בחיסון בקרב מספר מדינות, ועל פי הודעת החברה "הפאנל לא מצא סיכון מוגבר לפקקת או לאירועים המאופיינים בפקקת בקרב 21,583 המשתתפים שקיבלו לפחות מנה אחת של החיסון".

ההחלטה של אסטרה-זניקה לבצע את המחקר כעת הגיעה לאחר שבחודשים האחרונים התגלו חילוקי דעות וסתירות בנוגע ליעילות החיסון והזמן הדרוש בין המנה הראשונה של החיסון למנה השניה, כמו גם על יעילותו בקרב מבוגרים מעל גיל 65 וכמובן סביב השאלה האם הוא גורם לסיכון מוגבר לקרישי דם שעלולים לגרום למוות.