ידידיה מאיר
ידידיה מאירצילום: מירי שמעונוביץ

1. בשבת פגשתי ברחוב בירושלים בחור ממשפחה חב"דית שמאוד ריגש אותי. הוא סיפר לי, כמשיח לפי תומו, שבעוד שבדרך כלל בכל בחירות הוא מקפיד להצביע כמה שיותר מוקדם, למלא את חובתו האזרחית והיהודית, הפעם, הוא הולך לראשונה להגיע לקלפי בערב. וליתר דיוק: אחרי צאת הכוכבים.

מה העניין? – שאלתי. ופה הגיע הקטע המרגש. החב"דניק אמר בעיניים בורקות: "הבחירות נופלות על י' בניסן, אבל אחרי צאת הכוכבים, מתחיל יום חדש, י"א בניסן. זה יום הולדתו של הרבי מלובביץ', אני רוצה לחבר את ההצבעה שלי לרבי וליום המיוחד הזה".

אותו חב"דניק לא היה רב, או שליח, או אברך. הוא גם לא היה בדיוק החסיד הקלאסי. אבל ככה זה אצל החב"דניקים, לא משנה מי הם ומה הם, תמיד יש להם קשר עמוק ומעורר השראה וקנאה לרבי שלהם. זה תמיד מרגש אותי מחדש.

רגע לפני שנפרדנו, שאלתי אותו למי הוא מצביע. ואז הוא אמר לי בחיוך: "אני מצביע בדיוק למי שאתה מצביע".

הופה, זה נהיה מסקרן. מאיפה הוא יודע מה אני מצביע? "שמע, אני קורא אותך קבוע", הוא ענה. "את הטורים, את הסטטוסים, ואני אומר לך – אתה ואני שמים את אותו פתק".

נו, תגלה לי כבר מה אנחנו מצביעים, אמרתי לחב"דניק במתח. והוא הסתכל עליי כמי שבא להסתלבט עליו, ואמר: "נו, די, ברור: ביבי!".

וואו. זה היה רגע די מדהים. ואני לא יודע מה יותר הדהים אותי. זה שהוא מחכה עד לצאת הכוכבים כדי לקשר את ההצבעה שלו למפלגה לא דתית לרבי מלובביץ' זצ"ל, או זה שהוא חושד בי - סליחה, שהוא בטוח בי - שאני מצביע בבחירות למפלגה לא דתית.

2. היחס של הרבי מלובביץ' לפוליטיקה וההנהגה הישראלית לאורך ההיסטוריה הוא נושא ארוך ומרתק, נכתב עליו המון (ממליץ על הספר המרתק של יוסי אליטוב, אריה ארליך ושלום ירושלמי – "ברגע האמת"). אבל אין לנו זמן עכשיו, עוד מעט צריך ללכת להצביע, ואני חושב שהעיקרון שהנחיל הרבי מלובביץ' לחסידיו בעניין ההצבעה, הוא קריאת כיוון גם למי שלא חב"דניק ומתלבט איזה פתק לשים בקלפי. הרי מי לנו גדול ואכפתי ולא מגזרי ורוצה לעשות טוב לעם ישראל יותר מהרבי מלובביץ'? אז למה שלא נתייעץ איתו?

בקצרה: חב"ד כמעט מעולם לא התעסקה בפוליטיקה. כתנועה שרוצה להשפיע על כל עם ישראל, היא ניסתה לברוח מזיהוי פוליטי. מכל הלב לכל אחד, לא משנה מאיזו מפלגה הוא. אבל בכל זאת, יש בחירות, ויש זכות הצבעה, שהיא בעצם חובת הצבעה, אז למי מצביעים? איזה פתק לשים בקלפי?

ובכן, הדרך שאליה כיוון הרבי מלובביץ' את חסידיו היתה להצביע למפלגה שתשמור על "שלושת השלמויות". מהן? שלמות התורה, שלמות העם, ושלמות הארץ.

בואו נעבור רגע על כל אחד משלושת השלמויות, במבט של בחירות 2021:

שלמות התורה: לדאוג לתורה במדינת ישראל. ללומדי התורה בישיבות, וגם לאלה שלא גדלו שם. לפתח חינוך יהודי לדור הצעיר, לכל ילד וילדה. לדאוג לשמירת השבת במרחב הציבורי (כמובן שאף אחד, בטח לא חב"דניק, לא ינסה לכפות משהו על מישהו, אבל כן, יש משמעות למרחב הציבורי במדינה יהודית), לדאוג לשמירת כשרות, לחיזוק מעמדה של המשפחה.

שלמות העם: להבטיח את המשך קיומו של העם היהודי. לגייר על פי ההלכה ולא להכיר בגיורים שאינם כאלה. הרבי מלובביץ' ממש נלחם למען העניין הזה. והוא לא היה איש של מאבקים. אבל כאן הוא ממש יצא מגדרו. ובהתאמה להתמודדות שלנו בימים אלה: להילחם בבג"צ שמנסה לשנות את ההגדרה של מיהו יהודי, ובכלל מנסה כל השנים לקעקע את הזהות היהודית של עם ישראל בכל דרך ליברלית ופרוגרסיבית, שמנסה להעביר את מדינת היהודים מ"שלמות העם" ל"שלמות כל אזרחיה".

שלמות הארץ: טוב, פה לא צריכים להסביר. לדאוג לארץ ישראל. לא למסור שטחים, לא להרוס ישובים. לבנות, לפתח.

3. כשאני מסתכל על רשימת המפלגות שרצות לכנסת ה-24, יש 3 מפלגות, 3 מפלגות בלבד, שמייצגות את כל שלושת השלמויות: יהדות התורה, ש"ס והציונות הדתית.

כמובן, לכל אחת מהן יש את הדגשים שלה, את הסגנון שלה, את העשייה שלה. אבל כן, כל אחת משלושתן תנסה לדאוג לשלמות התורה, שלמות העם ושלמות הארץ. מפלגות אחרות אולי ידאגו לארץ ישראל, אבל לא לשתי השלמויות החשובות האחרות, וגם ילכו עם מפלגות שטורחות להדגיש עד כמה הן יילחמו בשלוש השלמויות האלה.

ומה לגבי הליכוד של נתניהו? קודם כל, הרבי מלובביץ' בוודאי היה רוצה לראות את נתניהו ראש ממשלה. איך אני יודע? גם כי הוא דיבר אליו אישית בהערכה רבה, הרבה יותר מאשר לפוליטיקאים אחרים שנפגשו איתו, וגם כי ברור שבין הגושים, רק גוש ימין בראשות נתניהו יוביל את עם ישראל ואת מדינת ישראל אל המקום הנכון. אבל, וזה אבל גדול – האם כשיש הזדמנות להצביע למפלגה דתית שכל עניינה הוא לדאוג לשלושת השלמויות, אפשר לוותר על זה, ולהצביע למפלגה חילונית כמו הליכוד? נכון, הליכוד לא אנטי דתי חלילה. נכון, לליכוד יש לא מעט נציגים שומרי מצוות, אבל האם האג'נדה של הליכוד היא לדאוג לשמירת השבת ולחינוך יהודי לילדי ישראל? האם האג'נדה של הליכוד היא לדאוג לגיור כהלכה? ואפילו: האם אפשר באמת לסמוך על נתניהו בנושאי שלמות הארץ, כשאין לו מפלגה דתית חזקה מימין?

4. אותו חב"דניק שפגשתי בשבת צודק. אני באמת מאוד מאוד מעריך את נתניהו. אני חושב שצריך לעשות הכול כדי לחזק אותו כראש הממשלה הבא של ישראל. צריך להצביע אך ורק למפלגה שאנחנו בטוחים שתתמוך בו לראשות הממשלה. אבל אסור להתבלבל. חשוב לדעת איך עושים זאת: מצביעים למפלגה דתית, לא רק עם כמה נציגים דתיים, אלא עם סדר יום דתי: יהדות התורה, ש"ס, או הציונות הדתית.

נכון, רבים רוצים להצביע למפלגה של נתניהו. לחזק אותו מול השמאל, לתמוך בו מול אודי סגל ורינה מצליח, מול מנדלבליט. מגיע לו. וכמובן יש את הכרת הטוב על החיסונים. אבל הצבעה לאחת המפלגות הדתיות, היא תמיכה אדירה בנתניהו, כמו שהוא עצמו אמר בימים האחרונים (אגב, להערכתי נתניהו בבחירות האלה לא שם פתק של מחל בקלפי, אלא ט'). והיא גם תומכת בדברים שחשובים לנו, אפילו יותר מנתניהו. תורת ישראל, עם ישראל, ארץ ישראל.

(אה, ואם אתם חב"דניקים שבוחרים לא להצביע לאחת מהמפלגות שדואגות לשלוש השלמויות, זו זכותכם. אנחנו חיים במדינה דמוקרטית. רק תעשו טובה, במקרה כזה, תשתדלו להצביע לפני השעה 18:16, זמן צאת הכוכבים).