תצפית מגג המבנה
תצפית מגג המבנהצילום: קדמת ירושלים

בעיר העתיקה בירושלים נפתח לביקור 'בית הנוף', מתחם המיוחס למושל העותומאני בירושלים עד לכיבוש הבריטי ב-1917. על המקום ומה שניתן לראות בו סיפר בראיון לערוץ 7 יוסף ברוס מנכ"ל עמותת 'קדמת ירושלים', המרכזת סיורים וביקורים במתחמים שונים בעיר העתיקה.

על המבנה מספר ברוס: "מדובר בבית עם נוף פנורמי מדהים על העיר העתיקה, נוף בשיא הגובה ברובע המוסלמי, רואים ממנו את כל ההרים שסביב ירושלים, ארמון הנציב, ירושלים החדשה והר הבית והעיר העתיקה".

המבנה נרכש חודשים אחדים אחרי רצח הרב נחמיה לביא הי"ד והתצפית שבגגו קרויה על שמו. ברוס מספר על הרמזים שלימדו על כך שאכן במבנה התגוררה אישיות בכירה בתקופה התורכית. "זו עמדה שצופה אל כל העיר העתיקה, עמדה שצריכה להיות עמדה של אדם שולט ולכן כשהתחיל המחקר הערכנו שמדובר בבית השליט התורכי שתיצפת על כל העיר ומשם ראה אירועים חגיגיים ואירועים בעייתיים".

"בכניסה לבית יש קשתות מרהיבות עתיקות מתקופות שונות. יש שם גם מעמד לקשור את הסוס. בדרך כלל לא קושרים סוסים בבתים רגילים, אלא אם כן מדובר באישיות בעלת חשיבות בכירה. המעמד הזה חיזק לנו את התחושה שמדובר במושל שרוצה שהנהג יהיה קרוב אליו כדי שהוא יוכל להגיע במהירות לכל אירוע".

אז מה רואה מי שמגיע למבנה? "כמו בכל מבנה ברובע מטפסים במדרגות רבות. מגג הבניין רואים את התצפית המרהיבה", אומר ברוס, "בכל כל צעד וצעד רואים גובה יופי ופאר".

"חמש משפחות גרות בתוך המבנה. הכניסה שופצה והוכשרה לקבוצות תיירים", הוא מספר ואנחנו שואלים אם נוכחות המבקרים מקובלת על המשפחות המתגוררות במקום והוא משיב : "בירושלים יש קסם מיוחד. זו עיר שלא התחלקה לשבטים והיא שייכת לכולם, והשליחות של התושבים היא שליחות של עם ישראל. משמח אותם כשמגיעים אנשים. זה חלק מהשליחות שלהם. זה מחזק. אנחנו מארגנים כמדי שנה סיורים ברחי העיר העתיקה, והתגובות של כל התושבים היא שמחה ואהבה לראות את כל המבקרים מגיעים ולומדים על ההתיישבות והמורשת העתיקה והחדשה. כשהייתה הקורונה הייתה אכזבה שאנשים לא יגיעו לבתים".

על הסיורים המתקיימים בימי חול המועד הוא מספר: "הסיורים יוצאים מהכותל המערבי מאזור המנהרה שיוצאת אל הרובע המוסלמי, בכל חצי שעה עגולה או לפי דרישה. מדבור בסיור של כשעתיים, לומדים על ההתיישבות והמורשת, עוברים בנקודות כמו בית הכנסת אוהל יצחק, הכותל הקטן, בית הצלם, ישיבת תורת חיים ועוד נקודות. המטרה היא להכיר את ירושלים שלא פוגשים במפגש הראשון".