ד"ר מיכאל בן ארי
ד"ר מיכאל בן ארי צילום: הלל מאיר/TPS

תוצאות הבחירות עדיין אינן סופיות, אבל בליכוד כבר מתחיל הויכוח אם לראות במנסור עבאס, ראש רשימת רע"ם, שותף לגיטימי. מי שחוקר בתקופה האחרונה את העקרונות והאידיאולוגיות שמאחורי התנועה האיסלאמית, שרע"ם מייצגת את הפלג הדרומי שלה, הוא חבר הכנסת לשעבר, ד"ר מיכאל בן ארי, עמו שוחחנו על הסוגיה.

בן ארי רואה בעצם קיומו של הוויכוח סוג של עיוורון מתוך חוסר היכרות של הנתונים והמציאות. "הם רואים בהם סוג של קבוצת מחמד, אומרים שהם רופאים רוקחים וכו'", הוא אומר ורואה בדיוק בנתון הזה חלק מהתופעה הכוללת ממנה הוא מזהיר.

"התנועה האיסלאמית היא ענף של האחים המוסלמים. זו תנועה שהתחילה בשישה אשים והגיעה לכמיליון איש במצרים לבדה עם זרועות בכל העולם", אומר ד"ר בן ארי ומסביר את העיקרון המנחה את התנועה, הפאן-איסלאמיות לפיה כל המוסלמים בעולם הם אחים במטרה להנחיל לעולם כולו את השריעה על ידי ג'יהאד. זאת על פי דרכו של מייסד התנועה חסאן אל-באנה.

ואם לרגע אנחנו נזכרים בדבריו "המרגיעים" של אחמד טיבי שטען בשעתו שג'יהאד אינו בהכרח הרג אלא יש גם ג'יהאד של דעות שכל כולו ויכוחים והתנצחויות עד לשכנוע, משיב ד"ר בן ארי כי אכן כן, אך "חסאן אל-באנה כתב את איגרת מלחמת הקודש ובה הוא כתב שיש הרבה סוגי ג'יהאד אבל הג'יהאד האמתי הוא להרוג ולהיהרג. הוא עבורם הגורו, המדריך הכללי הראשון והמייסד שעל פיו הם פועלים".

בכתביו מורה אל-באנה להולכים בדרכיו לפעול בשיטה סדורה ומדורגת ולא מיד לפנות לג'יהאד. ברוח זו התנועה מעתיקה את התנהלותו שלו כאשר בחר להתמודד בבחירות במצרים, כך גם הם פועלים כשהם מקימים תנועות פוליטיות שתכליתן להיכנס אל הפרלמנטים ולפעול מתוכם. "האחים המוסלמים נוגעים בכל רבדי החברה. זה יכול להיות קצינים, רופאים ואקדמאים. רוב המנהיגים שלהם הם דוקטורים מאוניברסיטאות מובילות בעולם. מדובר בחבורה מאוד משכילה, ובמקביל יש את האיש הפשוט והאנאלפאבית". בהקשר זה של עבודה מסודרת ושיטתית של התנועה מציין בן ארי כי בפרסומיה ידעה תנועתו של מנסור עבאס כמעט במדויק כמה הצביעו לה. הפספוס היה בהיקף של כמאתיים איש, והמשמעות היא שידוע וברור להם היטב מי יילך לקלפי וישים את הפתק הנכון עבורם.

"הם מציעים להצטרף לקבוצת כדורגל, לייעוץ תעסוקתי או ייעוץ זוגי והכול סביב המסגד. כך זה עובד בכל מקום באירופה וכך גם בישראל. מנסור עבאס עובד בשיטה הזו כאשר היעד הוא יצירת הקהילה הכלל עולמית בשם האחוו'ה. זה מה שהוביל צעירים מוסלמים מישראל להתגייס לדאעש. לא היה מדובר באנשים מיואשים. אחד המתנדבים היה קבלן עפר, אחד היה חייל בגבעתי. זה התחיל בקשר לקבוצת ספורט ששייכת לדבר. הכול מוכוון בצורה שיטתית מאוד".

עוד מזכיר בן ארי את "המורביטון, השומרות בהר הבית, הן מהפלג הדרומי ברהט, כסייפה וכו'. מדובר בנשים עם תארים אקדמאיים ועם מקצועות מתקדמים". גם כאן מדובר בענף נוסף של אותה שיטת פעולה עקבית.

"עיתונאים שאני מעריך לא לומדים במי מדובר", אומר בן ארי ומזכיר כי דגש מיוחד יש באחים המוסלמים כלפי ישראל, "אנחנו הראשונים כי אנחנו "חיללנו את הקודש". ההזדהות שלהם עם המאבק הערבי פה היא שנתנה את התנופה העיקרית במצרים, ובהמשך זה התפתח במקומות רבים בעולם".

לדבריו "יצירת הקהילה בתנועה האיסלאמית היא פסיפס של מרכיבים שיוצרים תמונה שלמה. הם נותנים תחושה שהחלקים נפרדים, אבל כל החלקים יוצרים תמונה אימתנית שלמה. יש אלפים רבים של צעירים ישראלים שרצו ללכת לדאעש וזה נמנע מהם".

"יש שם דו פרצופיות, מתארים את עצמם יפי נפש, אבל כשהם מגיעים לשלטון כורתים ידיים ומתעמרים על פי השריעה. אלו תנועות שנמצאות מחוץ לחוק בעולם המוסלמי ופה רוצים לעשות איתם קואליציה", אומר בן ארי וכשהוא נשאל אם בעמקי תודעתו תומך מנסור עבאס בדאעש, הוא משיב וקובע כי "עבאס לא יגנה את דאעש כי זה עבורו השיא, דת מוחמד תושלט בחרב. חסאן אל-באנה מסביר זאת באיגרת החמישית שפרסם בסוף שנות השלושים, הוא מדבר על הגבריות שהיא הסבלנות ובשמה הוא ימתין עד שיהיו לו שלוש מאות גדודים ואז יוכל ליישם את מגמתו האיסלאמית".

עוד שאלנו את בן ארי אם יש מקום לתפיסה שנשמעה בעבר על ידי הנשיא המנוח שמעון פרס, ולפיה אין לנו מגמה לעסוק בחלומותיו של הזולת, אך אם יש בינינו שיתוף אינטרסים פוליטי נוכל לחבור זה אל זה. האם לא ניתן ונכון לאמץ את הגישה הזו בהקשר מנסור עבאס? "סאדאת האמין בשיטה הזו ושחרר את כל האחים המוסלמים מהכלא, הוא אמר שהוא רואה בחוקי השריעה קו מנחה. זה נתן להם להתעצם עד שהם רצחו אותו כי הוא כופר, לא כי עשה שלום עם ישראל. צריך לבלום את המפלצת כשהיא קטנה".

בדבריו מספר ד"ר בן ארי על מחקרו המקיף ובו הוא בוחן לעומק בין השאר גם את המבנה הארגוני של התנועה האיסלאמית. "אני מתייעץ עם אנשי מודיעין ושירותי הביטחון", הוא אומר על המחקר שנמשך הרבה מעבר לפרק הזמן שחשב בתחילה. "אני מנמק כל דבר או מבסס על נתונים ומחקרים. לא ניתן להגדיר את הדברים כגזענות כי זה מתבסס על מה שהערבים עצמם אומרים. אני יודע שיבדקו אותי היטב ולכן הכתיבה יסודית מושקעת ומבוססת. אני רואה בזה ערך גדול כי זה הקרב על התודעה שלנו".

עם זאת מוסיף בן ארי ומעריך כי משיקולים אידיאולוגיים ומשיקולים פנים-תנועתיים מנסור עבאס לא יחבור לקואליציה עם מפלגת שלטון ציונית. האם המשמעות היא הליכה לבחירות חמישיות? על הסוגיה הפוליטית מבקש ד"ר בן ארי לדלג.

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו