יזהר שי
יזהר שיצילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

שר המדע והטכנולוגיה לשעבר, ח״כ יזהר שי, שלח הערב (חמישי) מכתב לראשי הסיעות בכנסת ה-24, ובו הצעה למתווה שימנע מראש הממשלה נתניהו להרכיב ממשלה ויאפשר הקמת קואליציה בישראל.

בבסיס המתווה עומדת ההצעה להקמת ממשלת חירום לאומית לפרק זמן מוגבל ועם קווי יסוד ממוקדים ומבוססים על הסכמות רחבות.

לפי יזהר שי, הקואליציה תתבסס על ימינה, יש עתיד, כחול לבן, תקווה חדשה, ישראל ביתנו, העבודה ומרצ. הרשימה המשותפת ורע"ם יתמכו בממשלה מבחוץ.

ראש הממשלה יהיה אחד משלושת ראשי המפלגות הגדולות בקואליציה (יאיר לפיד, בני גנץ או נפתלי בנט) וזהותו תיקבע על פי משאל בין 68 חברי הכנסת החברים בסיעות הנ"ל. אם מפלגות נוספות יבחרו לתמוך מבחוץ בהקמת הממשלה, יוכלו גם חבריהן להצביע על זהות ראש הממשלה. לאחר בחירת המועמד יחתמו כל חברי הסיעות האלו על המלצתם לנשיא המדינה להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על המועמד הזה.

ממשלת החירום הלאומית שיזהר שי מציע תתמקד בהבראת ישראל ממשבר הקורונה, בהעברת תקציב לשנים 2021-2023 וביצירת מנועי צמיחה כלכליים שיניעו את גלגלי המשק. היא תשמר את הסטטוס קוו בכל הנוגע לדת ומדינה כדי לאפשר תמיכה רחבה בה, ותחוקק שני חוקי יסוד: (1) הגבלת קדנציות למשך כהונת ראש ממשלה בישראל (2) איסור על כהונת נאשם בעבירות חמורות בתפקיד של ראש ממשלה.

בהצעתו כתב שי: ״יש לכם, ראשי המפלגות שהבטיחו לבוחריהן שינוי, רוב שניתן לכם בבחירות הדמוקרטיות שהתקיימו כאן השבוע. אין לנו כל סיבה להאמין שסבב חמישי ייצור תוצאות שונות מארבעת הסבבים שקדמו לו, והאחריות הלאומית מחייבת פתרון יצירתי למבוי הסתום המסוכן שהמערכת הפוליטית שרויה בו. אני פונה אליכם, מנהיגי הסיעות: אנא מכם, קחו אחריות, גלו דוגמא אישית, עשו את מה שצריך על מנת להקים את הממשלה שאזרחי ישראל מצפים לה.

''עשו את הדבר הנכון", ביקש, ''מי שלא יתמכו בממשלה הזו יצטרכו לתת הסברים לאזרחי ישראל על סדרי העדיפויות שלהם ועל העובדה שהעדיפו שיקולים פוליטיים צרים על טובת המדינה ואזרחיה. ואם לא תקום הממשלה הזו ונלך שוב לבחירות השנה, תיאלצו להסביר לאזרחי ישראל מדוע בחרתם שלא לסיים את המשבר הפוליטי החמור בתולדות המדינה, מדוע העדפתם ללכת לעוד סבב יקר ומיותר של בחירות, שאיננו מבטיח תוצאות שונות באופן מהותי״.