נאומי ניצחון? שיטות השיווק של לפיד ונתניהו

קוה שפרן: בנאומי ליל הבחירות מדגימים נתניהו ולפיד איך אפשר לייצר תודעה של ניצחון והישג גם כשכלל לא בטוח שניצחת באמת.

ערוץ 7 , ט"ז בניסן תשפ"א

מי באמת ניצח בבחירות 2021? צפו כיצד נתניהו ולפיד לא נותנים לתוצאות האמת לבלבל אותם. בנאומי ליל הבחירות מדגימים נתניהו ולפיד איך אפשר לייצר תודעה של ניצחון והישג גם כשכלל לא בטוח שניצחת באמת.

איך הם עושים זאת ומה כל אחד מאיתנו יכול ללמוד מזה? הניסיון לקבע נרטיב ותחושת ניצחון מורכב מהרבה ספינים קטנים ובחירת מילים דקדקנית. הנה כמה מהשטיקים והטריקים המילוליים שבהם השתמשו ראשי המפלגות בליל הבחירות:

למשל לתת לעצמך תואר: 'המפלגה הגדולה בגוש', או 'המפלגה הגדולה בישראל'. או שיטה אחרת: להשוות לעבר 'גדלנו מהמקום הרביעי למקום השני' (לפיד), 'עשרות שנים שלא היה כזה פער' (נתניהו). עוד אופציה: לשחק במספרים. פשוט להביא את הנתון שבדיוק מתאים לך ולא נתון אחר. שיטה נוספת היא כמובן להגיד שיכול היה להיות הרבה יותר גרוע. גדעון סער מציג זאת באמצעות האמירה שאם לא הייתה את המפלגה שלו אז לנתניהו היה בקלות ממשלה. לפיד מבליט את העובדה ש'בזכותו' כל המפלגות בגוש עברו את אחוז החסימה שזה כמובן בניגוד גמור למאמציו בקמפיין להקטין אותן.

אפשר גם לתת הכרזות כלליות שנותנות תחושת ניצחון גם כשאין ניצחון. למשל נפתלי בנט שמיהר להכריז בתום המדגמים: 'מה שהיה הוא לא מה שיהיה". זה משפט נהדר שנותן תחושה של ניצחון וכאילו הישג אדיר ללשון המאזניים הפוליטית ששמה 'ימינה'. המשפט הזה גם עוזר להשכיח את העובדה שבתחילת הקמפיין היו לבנט יותר מ20 מנדטים והוא איבד את מרביתם לאורך הדרך.

ומה כל אחד מאיתנו יכול ללמוד מזה?

הרבה מאד אנשים מוצאים את עצמם בדילמה כשהם רוצים להציג את עצמם ואת עבודתם וחשוב להם שיכירו בהצלחה שלהם. זה קורה כשעובדים מציגים למנהל, בראיון עבודה, בדיון חשוב, בהרצאה לקולגת, או בשיחת מכירה. איך אפשר ונכון לתאר את ההצלחה? איך לגרום לזה שיכירו בהצלחה שלנו?

בניגוד למה שאפשר לחשוב נתונים אף פעם לא מדברים בעד עצמם. מספרים זה עניין 'גמיש'. הדרך שבה מציגים אותם היא החשובה. מהשיטות של הפוליטיקאים כל אחד יכול ללמוד. זה לא אומר בהכרח לשקר, זה כן אומר שצריך לדעת לשווק ושכדאי לשלוט באומנות הרטוריקה והפרזנטציה.

אז איזו שיטות רטוריות עשויות לסייע לך להציג הצלחה בקריירה ובחיים? למשל השוואה למי שעשה פחות, השוואה למצב שהיה לפני שנה, הצגת אלטרנטיביות גרועות שיכלו להתממש, הבלטת ההתקדמות שכן נעשתה, מציאת הנתון הרלוונטי שממחיש את ההצלחה. למעשה אם תשווה את עצמך באופן חכם תמיד תוכל לצאת מנצח.

בסרטון - קוה שפרן, יוצר הספר והקורס: 'סודות נתניהו' מציג כיצד שיטות רטוריות פשוטות (ומתוחכמות) שירתו השבוע את ראשי המפלגות על מנת לטעון להישג גדול בקלפי.

הסרטון הוא מקרה מבחן מתוך הקורס הדיגיטלי לשפת גוף רטוריקה וכריזמה 'סודות נתניהו ומנהיגי העולם' שמלמד את שיטות המנהיגים להופעה והשפעה הקורס לשפת גוף ורטוריקה הוא המשך לרב המכר 'סודות נתניהו' (דביר 2020) שחיבר קוה שפרן ובו נחשף את אוצר המסמכים הפרטיים של ראש הממשלה נתניהו.

קוה שפרן הוא מנכ"ל חברת 'להופיע להשפיע בע"ם' להפקות ואימוני תקשורת. לשעבר כתב מדיני בגלי צה"ל, מפקד בית הספר הצבאי לתקשורת, מדריך במדרשה הלאומית למנהיגות ומומחה לשפת גוף ורטוריקה.