עשהאל שבו ליד בית משפחתו באימר
עשהאל שבו ליד בית משפחתו באימרצילום: באדיבות המשפחה

ב-2002 רעדה הארץ מהפיגוע הנוראי באיתמר בו נרצחה רחל שבו ושלושה מילדיה. אבל בכך לא נגמר הסיפור.

המדינה לא סייעה למשפחה, שבעקבות הטלטלה הקשה נקלעה לחובות כבדים ובמשך שנים לא הצליחה לעמוד על הרגליים מבחינה כלכלית, למרות שאב המשפחה בעז עבד סביב השעון מבוקר עד לילה.

כשתבעו את המחבלים נדחו בבית המשפט בטענה כי הרשות הפלסטינית אינה מדינה ולכן אינה יישות שניתן לתבוע.

לעזרה למשפחת שבו לחצו כאן

אבל אז קרתה הדרמה שאיש לא ציפה לה: אם לא די בכאב ובסבל הגדול שעברה המשפחה היא נקלעה לדרמה משפטית, בעקבות אירוע טרור בו היה מעורב בעז בשנת 92 במהלך האינתיפאדה הראשונה כשבעז נקלע למארב מחבלים באמצע הדרך לאיתמר. הוא ירה להגנה עצמית כדי להגן על עצמו ופגע באחד המחבלים.

מאז שנת 96 התנהל נגדו משפט בגין תביעה שהגישו המחבלים שהיו מעורבים במארב. החודש פסק בית המשפט כי בעז שבו, שרעייתו וילדיו נרצחו בפיגוע טרור, צריך לשלם למחבלים שסיכנו את חייו פיצויים על סך 85,000 ₪! זאת מלבד הוצאות המשפט במשך 25 שנה משנת 96, שהגיעו למעל 500,000 ₪!

בפוסט מטלטל שפרסם עשהאל שבו לפני חודש הוא חשף את הטרגדיה הנוראית: "כמשפחה עברנו משבר קשה. הבית נשרף. המדינה לא תמכה בנו כלכלית. כילד בגיל 9 ביליתי שנתיים בבית חולים להשתקם מאותו ערב נורא", סיפר עשהאל. "לאחר כמה שנים תבענו בבית המשפט את הרשות הפלסטינאית. זכינו. נאמר לנו שאין ממי לדרוש את הכסף לפיצויים מכיוון ש'הם לא נחשבים כמדינה'. אבא שלי עובד בפרך מאז שאני זוכר, הכל כדי לממן אותנו. לעזור לנו להקים בית מחדש. לעבור את המשברים ולצמוח מאפס".

"מצד שני, בשנת 1996, ליד שכם כמה פלסטינאים ביצעו מחסום בכביש הראשי, אבא שלי נעצר באותו מחסום ואחד הערבים כיוון אליו נשק. אבא שלי הגיב וירה באותו ערבי. מאז הערבי מנהל תביעה נגד אבא שלי (שאבא שלי לא הצליח להוכיח הגנה עצמית) למרות שאבא שלי הבן אדם האחרון שיפגע במישהו, תמיד עוזר, מתנדב כבר 30 שנה במגן דוד אדום. הציל חיים כשאוטובוסים התפוצצו ברחבי תל אביב ונסע מתל השומר בזמן שאני שם כדי לעזור לפצועים. זה אבא שלי, לב ענק".

"אבא שלי כל החיים עובד קשה, בתקופת הקורונה אבא שלי עבר ניתוח רביעי בירך. חלק מהבעיות בירך שלו נוצרו מכיוון שהיה צריך לסחוב אותי על הידיים לאחר הפיגוע. אז אבא שלי עם צליעה, כל יום קם לעבוד וחוזר ב-9 בלילה. כדי לשים לנו אוכל על השולחן".

"עכשיו אבא שלי צריך למצוא דרך לשלם לערבי 85 אלף שקל עד סוף החודש. המצב הזה הכניס את כולנו כמשפחה לבעיה עמוקה. כלכלית ונפשית. עצוב לי לראות את אבא שלי מחפש דרכים להתמודד עם המשפט. לגרום לנו להרגיש שהכל בסדר למרות שהכל לא בסדר. ועצוב לי במיוחד שמערכת המשפט בישראל תומכת בטרור. נשרף לי הלב שמערכת המשפט בישראל הולכת עם הטרור".

לעזרה למשפחת שבו לחצו כאן