ראש ישיבת מרכז הרב, הרב יעקב שפירא, התארח היום (רביעי) באולפן ערוץ 7 וסיפר על ליל הסדר בבית אביו ועל תחושת התודה המיוחדת בפסח השנה אחרי מגיפת הקורונה שפקדה את ישראל.

הרב פתח ואמר כי העובדה שכל עם ישראל בכל רחבי העולם חגג את ליל הסדר באותו הלילה, תוך קיום אותן המצוות 3,333 שנה אחרי יציאת מצרים, מראה כי ''ליל חג פסח הוא הלילה הכי יהודי בעולם בו הרחוק והקרוב, כולם מתאחדים בו".

מנהג מיוחד שלמד הרב שפירא מאביו הרב אברהם שפירא שהיה הרב הראשי לישראל, הוא קבלת פניו של אליהו הנביא בצורה מיוחדת. "כשמגיע אליהו הנביא ואמורים לפתוח לו את הדלת, אז לא שולחים את הילד הקטן 'המסכן' כדי שתהיה לו איזו תעסוקה, אבי זצ"ל היה הולך עם כולם לדלת, פותח את הדלת, ושר 'שאו שערים ראשיכם' לאליהו הנביא כשהוא מגיע, אומרים 'שפוך חמתך', ולאחר מכן כולם הולכים ומלווים את אליהו ושרים לו 'כי בשמחה תצאו' וסוגרים את הדלת. זה גולת הכותרת של ליל הסדר".

הרב מסביר את חשיבות המנהג ואת המקור שלו: "אבי אמר לי בשם החידושי הרי''ם שאמר בשם הנודע ביהודה שלהאמין בבואו של אליהו הנביא זה יותר גדול מאשר לראות את אליהו הנביא. ובלילה הזה של החינוך, צריך להמחיש לילדים ולעצמנו שהאמונה היהודית היא לא אמונה שכתובה בספרים, אלא מוחשית, אמיתית שמתחולל בכל ליל סדר בכל בית ובית בישראל".

לדברי הרב, פסח בשנה זו קיבל ביטוי ייחודי לאור מגפת הקורונה, "יש הרגשה שאחרי כל השנה שעברנו, שהמציאות של היום ממחישה עד כמה חג הפסח הוא חג משמעותי, מה זה המושג לצאת מהסגר לחופשי. גם ההלל והשהחיינו וכל מה שעשינו בסדר ובחג הוא לא חג על הפסח שהיה במצרים, זה גם על הפסח של היום מפני שכשאדם מרגיש את זה על בשרו אז כמו שקורבן פסח הוא קורבן תודה, והוא קורבן תודה שצריך ולהודות להקב"ה גם על מה שקרה לנו השנה הזאת. אתה רואה מה קורה בארץ ישראל ומה שקורה בכל מדינות העולם. איך אפשר לומר הלל בפסח ולא לצרף אליו גם את מה שקרה לנו בשנה האחרונה?".

על מערכות הבחירות החוזרות ונשנות ועל הפיצול בציונות הדתית אמר הרב שפירא, "אנחנו בישיבה תמיד מקפידים, בפרט בתקופה של בחירות, להיזהר מאוד בשמירת הלשון, זה זמן שהדברים האלה מאוד פרוצים, כי כל אחד מחפש חס וחלילה את החסרונות של השני. אפשר למצוא הרבה יותר משותף, אני לא מדבר על הצד הפוליטי של העניין".

הרב קרא להתבוננות מעמיקה במציאות ואמר כי היא שולחת לנו איתותים וקריאה לבצע שיניים, "הבחירות זה דבר שעובר. מעניין שדווקא העם הנבחר לא יודע מה לבחור. צריך להתפלל. הקב"ה רוצה מאיתנו משהו, אין ספק. בחירות אחרי בחירות, כנראה יש איזה איתות שמשהו כבר צריך להשתנות, אני לא מדבר על השלטון, אני מדבר על הקשב בתוך הציבור כמו שהיה בקורונה - 'גבוה מעל גבוה שומר' שיש פה מישהו שמנהל את העניינים, יש בחירה אישית לכל אדם ואנחנו צריכים לבטל דעתנו בפני רצון הבורא".

בתשובה לשאלה על אפשרות של שילוב או הסתמכות מפלגת רע"ם בהקמת הממשלה, הזכיר הרב שפירא את הרמב"ן שפוסק כי מצוות יישוב הארץ היא "שהיהודים יישבו את ארץ ישראל ושהיהודים ישלטו בארץ ישראל, ארץ ישראל זה מפת הדרכים שלנו וצריכים לעשות את הכל כדי שמי שיקיים את המצווה הזאת יהיה שלטון יהודי".