מנסור עבאס
מנסור עבאסצילום: Flash90

יו"ר מפלגת רע"מ מנסור עבאס העניק ראיון לסוכנות הידיעות הטורקית Anadolu Agency שבו סיפר כי הוא מנהל מגעים להרכבת קואליציה גם עם הימין וגם עם השמאל. קטעים מהראיון פורסמו ב"כאן חדשות".

עבאס אמר כי מבחינתו כל האופציות פתוחות. הוא טרם החליט במי יתמוך להרכבת הממשלה והגדיר את עצמו "כמחנה השלישי, יש מרחק ביננו לבין שני המחנות האחרים".

עבאס מוסיף כי יתמוך במי ש"ישפר את חייהם של האזרחים הערבים ויסיים את הדרתם והאי צדק אותו הם חווים".

"הקו האדום שלנו הוא זכויות הלאומיות והאזרחיות של המגזר הערבי, ייתכן שלא נוכל להשיג הכל אבל לא ננטוש את העקרונות", אמר יו"ר מפלגת רע''מ.

יו״ר הכנסת יריב לוין, שר האנרגיה יובל שטייניץ והשר לביטחון פנים אמיר אוחנה תקפו מוקדם יותר את נשיא המדינה ראובן ריבלין לאחר שאמר הבוקר (רביעי) כי יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על המועמד בעל הסיכויים הטובים ביותר.

"הנשיא לא קובע את תוצאות הבחירות, אסור לו להיות שחקן פוליטי", הגיבו בכירי הליכוד. ''מאז הקמת המדינה כל נשיאי ישראל נתנו את ההזדמנות הראשונה להרכבת הממשלה למועמד שקיבל את מספר הממליצים הגדול ביותר - וכך צריך להיות גם הפעם''.

בבית הנשיא הודפים את הביקורת של בכירי הליכוד ומוסרים: ''הדברים שהופנו כלפי הנשיא על ידי שרים ויו״ר הכנסת, אינם מוסיפים כבוד לאומרם ומוטב היה להם שלא יאמרו.

''כפי שאמר לפני שעה קלה נשיא המדינה, השיקול המרכזי שינחה אותו בבחירת המועמד עליו יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה, הוא סיכוייו של המועמד להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת. כך עשו כל נשיאי ישראל לדורותיהם וכך פעל הנשיא בכל מערכות הבחירות הקודמות", הוסיפו בבית הנשיא.

כאמור, נשיא המדינה ריבלין קיבל הבוקר לידיו את תוצאות הבחירות הרשמיות לכנסת ה־24, ואמר כי ''השיקול המרכזי שינחה אותי בבחירת המועמד עליו אטיל את מלאכת הרכבת הממשלה הוא סיכוייו של חבר הכנסת הנבחר להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת. ממשלה שתשכיל לאחות את הקרעים ביננו, ולשקם את החברה בישראל שספגה מכה קשה ביותר בצל מגיפת הקורונה.

''החברה הישראלית זקוקה לממשלה שתעביר תקציב מדינה, שתוביל דרך של ריפוי המערכות והאזרחים שנפגעו, ותחלץ את מוסדות המדינה מהקיפאון הפוליטי אלינו נקלענו דווקא ברגעים שבהם אזרחי ישראל זקוקים להם יותר מכל''.

הנשיא הדגיש, ''כולי תקווה שנבחרי הציבור ישכילו לשמוע את העם בישראל, את תביעתו לחיבורים לא שגרתיים, לשיתופי פעולה חוצי-מגזרים, לעבודה עניינית ומסורה למען אזרחי ישראל כולם''.

בתחילת השבוע הבא, לאחר חול המועד פסח, יחל ריבלין בתהליך ההתייעצויות לקראת הטלת מלאכת הרכבת הממשלה על אחד מחברי הכנסת.

לחבר הכנסת שקיבל מנדט להרכבת הממשלה יהיו 28 ימים להשלמת המשימה. הנשיא רשאי להאריך את התקופה ב-14 ימים נוספים.

אם עברה התקופה שניתנה לחבר הכנסת ולא עלה בידו להרכיב ממשלה, או שהודיע חבר הכנסת לנשיא שאין בידו להרכיב ממשלה, או שהוצגה ממשלה והכנסת דחתה את הבקשה להביע בה אמון, עומדות בפני הנשיא שתי אפשרויות שעליו לממש בתוך שלושה ימים: להטיל את הרכבת הממשלה על ח"כ אחר שהודיע לנשיא שהוא מוכן לקבל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה. לח"כ זה יהיו 28 ימים להרכבת הממשלה או להודיע ליושב ראש הכנסת שאינו רואה אפשרות להרכבת ממשלה.

אם עברה התקופה שניתנה לחבר הכנסת ולא עלה בידו להרכיב ממשלה, או שהודיע חבר הכנסת לנשיא שאין בידו להרכיב ממשלה, או שהוצגה ממשלה והכנסת דחתה את הבקשה להביע בה אמון, עומדות בפני הנשיא שתי אפשרויות שעליו לממש בתוך שלושה ימים:

1. להטיל את הרכבת הממשלה על ח"כ אחר שהודיע לנשיא שהוא מוכן לקבל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה ולח"כ זה יהיו 28 ימים להרכבת הממשלה.

2. להודיע ליושב ראש הכנסת שאינו רואה אפשרות להרכבת ממשלה.

אם הודיע הנשיא ליושב ראש הכנסת שאינו רואה אפשרות להרכבת ממשלה, או שהטיל על ח"כ שני את מלאכת הרכבת הממשלה וגם הוא לא הצליח להרכיב ממשלה, או שהודיע הח"כ לנשיא שאין בידו להרכיב ממשלה, או שהוצגה ממשלה והכנסת דחתה את הבקשה להביע בה אמון – רשאים רוב (61) חברי הכנסת לבקש מהנשיא בכתב, להטיל את התפקיד על ח"כ לבחירתם, שהסכים לכך בכתב, וכל זאת תוך 21 ימים. אם הוגשה בקשה כזו – על הנשיא להטיל את התפקיד על הח"כ שצוין בבקשה תוך יומיים, ולח"כ עליו הוטל התפקיד מטעם רוב חברי הכנסת, נתונים 14 ימים להרכבת ממשלה.

במידה ולא הוגשה בקשה על ידי רוב חברי הכנסת, או שח"כ שנתבקש מטעם רוב חברי הכנסת לא הרכיב ממשלה, או שהודיע לנשיא שאין בידו להרכיב ממשלה, או שהממשלה הוצגה והכנסת לא נתנה בה אמון, הכנסת תתפזר לפני תום הכהונה ויתקיימו בחירות.