מנסור עבאס
מנסור עבאסצילום: Flash90

"הכשרת הלבבות" – זה השם שניתן לאפשרות של "הכשרת השרץ" וישיבה עם מנסור עבאס בממשלה. זאת, כדי להשיג רוב קולות ולהמנע מבחירות חמישיות.

בעיני זהו דגל אדום שמתנוסס מעל למחנה הימין, וחשוב לראות אותו ולהצביע עליו, לפני שיהיה מאוחר מדי.

ראשית, ברור לכולנו שכדי להקים ממשלה מישהו יפר הבטחות. מעבר לקלקול המוסרי שהבטחות בחירות שוות כקליפת השום, נראה שכל הפרה שכזו מעידה על מדרג הערכים – נפר הבטחה קטנה לשם דבר עקרוני אחר.

כשההכרזה היא שבעבור ממשלה ימנית אנו מוכנים לשבת עם תומכי טרור, מה זה מעיד על המדרג הערכי שלנו? אילו קווים אדומים אנו חוצים, ורק שתקום ממשלת "ימין על מלא"?

לא רק זאת, אלא שכשמסתכלים שנה אחורה אנו רואים את אותו דיון מהכיוון ההפוך – כחול לבן רצו להיעזר ברשימה המשותפת לשם הקמת ממשלה. אילו זעקות שבר עלו מהימין! לפני שנה זה היה קו אדום, שבירת כל הערכים בגלל השנאה לנתניהו. היום מדובר בדיון לגיטימי בשביל הקמת ממשלת ימין. גם אם שיתוף הפעולה אפשרי מבחינה עקרונית, הצביעות זועקת לשמים.

אדגיש שאני מסכים מאד עם הטיעון העקרוני שהרב יצחק שילת העלה, בנוגע לשיתוף פעולה פרגמטי עם הערבים. אך האם טענות אלו נשמעו מצד מישהו מהצד הימני של המפה טרם הבחירות? כשלא היינו זקוקים לאצבעות שלהם? כשמאמץ מעין זה נעשה בשמאל? והאם הדברים היו נאמרים אם היה 61 גם בלעדי רע"ם? למיטב הבנתי התשובה היא לא.

ושמא, בשקט, עולה מבין השורות שגם במחנה הימין המטרה מקדשת את האמצעים. משום מה, התקשורת לא מעלה אפשרות של ממשלה פרגמטית בלי נתניהו, וגוש הימין נראה כהנחת יסוד מובנת מאליה.

אולי אפשרות ריאלית יותר היא הקמת ממשלה שתעסוק בשיקום המדינה מהקורונה, ותניח בצד את העיסוק האידיאולוגי (מימין ומשמאל) לכמה שנים? או שזו אמירה רדיקלית יותר מאשר ללכת עם תומכי טרור?

ניתאי הוד הוא אברך בישיבת 'ברכת משה' מעלה אדומים