נתניהו
נתניהוFlash 90

מה שקורה כרגע במערכת הפוליטית הוא הביטוי שאני זוכר מימי נערותי הרחוקים - 'פול גז בניוטרל'. מצב בו אתה לוחץ ברכב על דוושת הבנזין בכל הכוח, יש המון רעש, אבל הרכב נמצא בהילוך סרק – הוא פשוט עומד במקום.

המערכת הפוליטית, לכאורה, נמצאת בשיא הפעילות. פגישות ועוד פגישות ועוד פגישות. ליברמן נפגש עם לפיד, לפיד נפגש עם גנץ, גנץ נפגש עם עבאס, עבאס נפגש עם לפיד ועם מירב מיכאלי, ומנגד נתניהו שוחח עם בנט והחרדים וסמוטריץ' ובנט שוחח עם החרדים – כל המערכת רוויה פעילות של מפגשים ושיחות.

רק דבר אחד לא ייצא מכל השיחות הללו: ממשלה.

כי כדי שניתן יהיה להרכיב ממשלה יציבה, חייב להתרחש מה שאמר אתמול נשיא המדינה ריבלין, ושבימין תקפו אותו בדיוק על המשפט הצודק הזה: היכולת ליצור חיבורים לא שגרתיים, ושיתופי פעולה חוצי-מגזרים.

רק כשנשמע על פגישה חשאית בין נתניהו וסער, או בין סמוטריץ' למנסור עבאס, או בין יאיר לפיד לליצמן – אז יהיה זה האות שיש התקדמות משמעותית להקמת ממשלה יציבה.

אחרי הבחירות לכנסת ה-11 בשנת תשמ"ד, 1984, נוצר תיקו בין גושי הימין והשמאל – 60 ח"כים לכל צד. לאף אחד מהמנהיגים, לא יצחק שמיר ולא שמעון פרס, היתה האפשרות להרכיב ממשלה. לכולם היה ברור שהפתרון הוא ממשלת אחדות, אבל כל אחד מהפוליטיקאים התבצר בעמדתו, נפגש עם אנשי ה'גוש' שלו, ודבר לא זז.

פריצת הדרך היתה רק בפגישה חשאית בין אריק שרון ושמעון פרס, אז עדיין יריבים פוליטיים מרים משני עברי המתרס (יותר מ-20 שנה לפני שהם חברו יחדיו להקמת 'קדימה'). הפגישה הזו והסיכומים ביניהם, היוו את פריצת הדרך להקמת ממשלת האחדות הראשונה עם רוטציה בין יצחק שמיר ושמעון פרס.

אני עוד מחכה לשמוע למרבה הפתעתי על אחת הפגישות שכתבתי למעלה, ששינתה את המציאות הפוליטית. רק אז אפשר יהיה לראות שילוב של הילוך ברכב ששמו המערכת הפוליטית.

חגי הוברמן הוא עורך שבועון הציונות הדתית "מצב הרוח"