הגדה של פסח
הגדה של פסחצילום: ISTOCK

הא לחמא עניא | אריאל כהן | גרסת כיסוי

הטרנד העכשווי הוא מיקסוס להיטים ישנים בשפות זרות ובמודרניזציה עיבודית והבאתם אל השיח הישראלי הנוכחי.

הזמר אריאל כהן, שבימים כתיקונם מככב בין במות ומשורר בשש שפות שונות בקהילות יהודיות מסביב לעולם, משתמש ב'פוג אל נח'ל' האלמותי של האחים העיראקים אל-כוויתי, ובקולו הפעמוני מסלסל את המילים בערבית, יחד עם מילות ההגדה 'הא לחמא עניא', וכל זה בשתי דקות קצרות.

שווה האזנה:

הבעל שם טוב | תור רפאל פרמינגר | שיר

'סעודת משיח' כפי שעל פי המסורת ייסד הבעל שם טוב הקדוש, מתקיימת בשביעי של פסח, ובאופן כללי נוטים אנשי החסידות לקשר את יומו האחרון של חג הפסח עם מחולל עולם החסידות, רבי ישראל בעל שם טוב.

המוזיקאי תור רפאל פתח לאחרונה, יחד עם המפיק המוזיקלי המוכשר אריאל ברוך שולדמן, בפרויקט 'קול התור'.

תור הרגיש חיבור מיוחד לבעל שם טוב, אחת הסיבות לכך היא מידע שעובר בין הדורות על כך שבני המשפחה הם דור עשירי לצדיק. בשיר החדש משורר תור את שמו של הבעל שם טוב, כמעט בלחישה, אולי מאה פעמים, לצד מילים ומשפטים הלקוחים ממקורות חסידיים שונים, כל זה במעין מדיטציה מוזיקלית רגועה המתמשכת דקות ארוכות, הרבה יותר מהמצופה בשירים 'רגילים' ו'סטנדרטיים'.

קשה להאזין ליצירה הזו באגביות, 'על הדרך'. בשביל להכיל את 'הבעל שם טוב', ובכלל, על מנת להפנים את השלל הצלילי של תור, חייבים להתאזר בסבלנות, באוזניות טובות וברצון להיפתח, וגם אז רעיונותיו של תור לא יתאימו לכל אחד, בטח שלא להמונים.

אחד הפלאים המצורפים לקטע הוא קליפ ציורי ויפהפה ש'נבנה' עם השיר ומעביר את התחושות הנכונות בידי האמן של נתנאל אפשטיין. קסם.