חיסון לקורונה
חיסון לקורונהצילום: Nasser Ishtayeh/Flash90

ריאד אל-מאליכי, שר החוץ של הרשות הפלסטינית, מאשים את "רשויות הכיבוש הישראליות" בניצול ההתמודדות של מדינות עם נגיף הקורונה כדי ללחוץ אותן פוליטית באמצעות הצעת מנות חיסון בתמורה לתמיכה מדינית או לפתיחת נציגויות דיפלומטיות בירושלים.

בנאום שנשא במסגרת השיח הערבי-יפני (חמישי) אמר מאליכי, כי מדובר בהפרה בוטה של החוק הבינלאומי, והפרה חמורה של החלטות האו"ם הקשורות למעמדה המשפטי, ההיסטורי והתרבותי של ירושלים.

עוד טען מאליכי, כי סבלו של העם הפלסטיני מנגיף הקורונה גדול שבעתיים נוכח אי הכרתה של ישראל באחריותה כ"כוח כובש" לספר לפלסטינים את מנות החיסון הנדרשות.

לדבריו, הדבר שמאיים ביותר על השלום והביטחון הבינלאומי הוא הערעור על עקרונות החוק הבינלאומי והלגיטימציה הבינלאומית, כולל הזכות להגדרה עצמית של עמים, ריבונות לאומית, עצמאות ושלמות טריטוריאלית של מדינות.

מאליכי הוסיף, כי פתרון הסוגיה הפלסטינית מגלם את החשיבות של פעולה רב-צדדית לבניית אמון, שעל בסיסו יוזמתו של "הנשיא" מחמוד עבאס (אבו מאזן) שהציג בפני מועצת הביטחון בפברואר 2018, תוך הדגשת חשיבות התמיכה של הקהילה הבינלאומית בכך.

הוא קרא לקהילה הבינלאומית להפעיל לחץ על ישראל, אותה כינה "הכוח הכובש", כדי לעמוד בהסכמים הדו-צדדיים, ולא לעכב את מימוש הזכות הדמוקרטית של העם הפלסטיני בבחירות הקרובות לפרלמנט ולנשיאות, כולל הזכות להתמודד ולהצביע במזרח ירושלים "הכבושה".

יש לציין, כי הרשות הפלסטינית רכשה מנות חיסון מארבע חברות והיא אמורה לקבל מנות חיסון ללא תשלום גם מארגון הבריאות העולמי. מנות חיסון אלה אמורות להספיק ל-90 אחוזים מהאוכלוסייה. במקביל, רוסיה ואיחוד האמירויות העבירו עשרות אלפי מנות חיסון לרשות הפלסטינית וישראל חיסנה למעלה ממאה אלף עובדים פלסטינים המועסקים בישראל.