עומר עמוס זנקו
עומר עמוס זנקואולפני רחובות

מערכת הבחירות האחרונה הייתה רדומה ונראה כי הציבור כבר מאס מההליך הדמוקרטי, על אף שמדובר בזכות מקודשת בדמוקרטיה גם הישראלים שבעים מפוליטיקה, וכמו שנאמר באחד מהמערכונים בארץ נהדרת "הפכנו מהעם הנבחר לעם הבוחר".

הפלונטר הפוליטי כשלעצמו מגיע מגורמים פוליטיים בעלי השפעה שאשמים במצב הנוכחי והתקוע שהמדינה נמצאת. חוץ מהטלת כובד האחריות המרבית כלפי נבחרי הציבור שלנו ששוב מביאים אותנו לכדי מערבולת וחוסר יציבות שלטונית, חשוב לשים זרקור למי שעושה חגיגה מכל העניין, ומי שהדבר המתוסבך הזה משרת אותה באופן כזה או אחר. התקשורת הישראלית היא חלק בלתי נפרד משרשרת האשמים בעלי האחריות למצב העגום שאליו נקלענו.

רבים תוהים כיצד התגלגלנו למצב בו אנו נמצאים כבר ארבע מערכות בחירות ללא הכרעה ברורה והסיבה לכך היא די פשוטה, בישראל יש תקשורת עוינת מחנה אחד ומנהיג אחד שאותו רוצה לראות מחוץ למגרש הפוליטי, והמנהיג הזה הוא, ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

"אין הטיפה חוצבת בסלע מכוח עוצמתה אלא מכוח ההתמדה" כך נהג לומר צ'ר'צ'יל, זה אכן משפט שמסכם את ההתנהגות והמצב הנוכחי בהתייחס לתקשורת הישראלית שבפעם הרביעית הצליחה לשים מקל בגלגלי היציבות השלטונית שהייתה יכולה להיות כאן.

עוד בטרם יום הבוחר לכנסת ה-24 הביעו חשש למצב חריג לאחר קבלת תוצאות הבחירות שחלילה יקרה אירוע יוצא דופן בבלפור במידה ונתניהו לא ייבחר, ממש כמו בפריצה שנעשתה בגבעת הקפיטול בארה"ב. השוואה מופרכת שכזו יצירת מידע או תרחיש כזה יכולה לעלות על הדעת רק בתקשורת המיינסטרים, אשר במקום להתעסק עניינית מחפשת להביא כותרות נוצצות, זה מה שנקרא במילים אחרות תודעה כוזבת.

נראה כי ברשת 13 המשיכו עם הקו והספקולציה המופרכת ופרסמו ממש 23 שעות בטרם יום הבחירות "פרסום ראשון משמר הכנסת נערך לניסיון פריצה לכנסת לאחר תוצאות הבחירות" מאת אביעד גליקמן מייצר הדרמות הראשי מבית רשת. דוגמא עוד יותר פשוטה סקרים תוצאות סקרים שמציגים באולפני החדשות השונים לא פעם ולא פעמיים הגרפים לא הולמים את המציאות ואת המידתיות כאשר גרף מועמד שנמצא בחצי מנדטים מהליכוד בראשות נתניהו, אך בפועל ציורית מתארים שכאילו יש לו שלושת רבעי אחוז קולות והוא קרוב ונושף בעורפו של הליכוד, אז כבר כאן מהדברים הקטנים מתחילה הבעיה, אבל זה עוד ממש קצה המזלג.

טענה חוזרת שנשמעה רבות הייתה שככל שהתקשורת עוינת את נתניהו כך בוחרי הליכוד מגיבים בקלפי, אך גם זו טענה שהייתה נכונה בזמנים אחרים, אמנם יצאו בבחירות האחרונות להצביע יותר ממיליון אזרחים למפלגת הליכוד, אך בשביל 61 זה לא מספיק.

במבחן המציאות יותר מ-200 אלף ליכודניקים נשארו בבתים ולא יצאו ביום הבוחר. אין לדעת האם זו אדישות או האופי הישראלי שאומר לא אכפת לי כבר, אבל התקשורת הצליחה לבסס ולהמליך מועמדים עם סיכויים נמוכים להיות ראשי ממשלה כמו גדעון סער ונפתלי בנט על אף שידעה שביום הבוחר לא יקבלו מספיק בכדי להעמיד עצמם כבעלי פוטנציאל להחליף את נתניהו.

סביר להניח כי במידה ונתניהו לא היה מתהדר בהישג החיסונים בכל ראיון שלו אולי גם לא היינו בכלל יודעים שזה נחשב להישג, הרי התקשורת הישראלית התעסקה ושטפה את מוחנו רק במחדלי הקורונה מחדל נתב"ג מחדל מערכת החינוך ועוד ועוד, גם כשהיה טוב והיו מספרים טובים מבחינת מקדם ההדבקה היא ידעה לצמצם את היקף ההצלחה או בכלל לא להתעסק.

אין להמעיט לרגע בתפקידה של התקשורת, היא נושאת תפקיד חשוב, היא מראה עבור החברה שלנו, מביאה מקרים קשים וליקויים שיש לשנות, אך לצערנו כיום זה נעשה באופן לא מידתי. היא לא הצליחה להציג תמונה מלאה של המצב בארץ לעומת העולם, באולפן שישי יש סיכום שבועי של דני קושמרו שהיה לוקח מדינות קצה ומצייר השוואות מגוחכות ולא פעם השווה את ישראל למדינת אי, שישראל בכלל מוקפת מדינות ערב, ויש אנשים שמהדהדים את המסרים המעוותים הללו שהם חלק ממצב התקשורת היום.

היום ישראל נמצאת לקראת יציאה ממשבר הקורונה למעלה מ10 מיליון חיסונים במדד בלומברג ניצבת במקום החמישי כמי שתצא מהנגיף במהרה לעומת מדינות ה-oecd, אם במידה והשמאל היה זוכה להביא הישגים כאלה סביר שהיינו שומעים אותם הרבה יותר.

תקשורת המיינסטרים הישראלית אוהבת לאתרג כשמנהיגים הולכים לפי האג'נדה שלה, וניתן לראות זאת גם בתקופת שרון, בה פרשן 12N אמנון אברמוביץ אמר כי אתרג את שרון בתקופת ההתנתקות מגוש קטיף. ניתן לראות זאת כעת גם כלפי היחס אליו זוכה יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן שהיה עד לא מזמן הגזען באולפני הטלוויזיה, אבל כל זה נמחק ברגע שהכריז כי עובר את הקווים ולא הולך עם נתניהו בסבב בחירות א', מאז הוא הפך לידיד של כולם מסתחבק עם השמאל וזוכה לליטוף תקשורתי.

ברגע שהתיישר עם מערכת המשפט והתקשורת התמונה משתנה, זו השיטה והפטנט התקשורת התיישרה איתו כי המטרה מקדשת את האמצעים וברגע שבחר לסכל את היבחרותו של נתניהו ליברמן שייך לצד של הטובים ו"הממלכתי". ככה זוכים בתקשורת לאתרוג גם אם יש כלפייך כמות גדושה של פסולת בבוידעם עוד מתקופת פאינה קירשנבאום שרק זה עתה הורשעה בגין שוחד במיליוני שקלים שהיו שייכים לכספי ציבור.

התקשורת הישראלית אוהבת רייטינג ומוכנה להפוך כל ראיון לזירת אגרוף, בעבר ראיונות היו נעשים בצורה מנומסת, אלגנטית גם כששאלו שאלות קשות היה להן ערך וידעו להגיד את הדברים בצורה אחרת, אז נכון החלפנו מילניום, השיח השתנה, אבל מי שמרבה הכי הרבה להטיף על תרבות השיח דווקא הוא זה שאחר כך נוהג בדיוק הפוך, זו התקשורת שלנו וחלק מן המראיינים שמטיפים לנו איך להתנהג. כמובן לא כל המראיינים, ישנם אנשי מקצוע שעושים את עבודתם נאמנה בצורה שמכבדת את עצמם ואת אורחיהם, אך לא מעט חוטאים בכך שהם מגיעים לראיון ושולפים כפפות אגרוף כאילו באו לשדה קרב מול המרואיין.

בראיון הפוליטיקאי מגיע להשיב על שאלות לקדם את מסריו ועל הדרך מסייע גם לערוץ לרומם את הרייטינג. ראיונות טרם בחירות הם תמיד כלי תעמולה להעברת מסרים ונכון וחשוב להעלות שאלות חשובות, על מנת שהציבור ישמע וידע מה המועמד אמור וחושב לעשות בסוגיות מהותיות שישפיעו על חייו. מי שהיה עד למה שהתרחש בסבב הראיונות האחרון שהיה כאן היה מבין עד כמה התקשורת איבדה את הכבוד למרואיינים וזה לא משנה מאיזה צד של המפה.

לאורחים שמזמינים נדרש היחס והכבוד הבסיסי, למשל ניקח את רינה מצליח שראיינה את ראש הממשלה, בחרה לשאול את נתניהו האם הוא פחד מעימות עם לפיד, אז החליפה מילה ואמרה "השתפנת?", נתניהו חבר שלך ולא ידענו? זה לא שיח בין חברים, זה ראיון חדשותי, מינימום כבוד ושלא נדבר על הטחת הקלטות שזה היה רגע השיא, לאחר מכן מתפלאים שיוצאים מראיון באמצע כמו יו"ר ימינה נפתלי בנט, או שמתעסקים באוזניית המראיין כמו נתניהו.

התקשורת הישראלית ממשיכה להיות דבקה בעמדה ומוטה באופן מובהק ויש לה חלק במצב הפוליטי גם אם אינו באופן ישיר, היא מצליחה באופן עקיף ועכבי ליצור מציאות ולהנדס תודעה ומי שלא רואה זאת כעת ייווכח לכך במאוחר.