לונדון
לונדוןצילום: ISTOCK

ספרי לימוד אודות הסכסוך הישראלי-פלסטיני בהם נעשה שימוש בבתי ספר תיכוניים בבריטניה, והתלמידים אף נבחנים על החומר הכתוב בהם "מטעים בצורה מסוכנת ומוטים לטובת ישראל".

בדו"ח שחיברו הפרופסורים ג'ון צ'לקראפט וג'יימס דיקינס, מומחים להיסטוריה ולערבית, החברים גם ב"וועדה הבריטית לאוניברסיטאות בפלסטין" כפי שהיא נקראת במקור, הם טוענים כי בשני ספרי הלימוד שכותרתם "סכסוך במזרח התיכון והמזרח התיכון: סכסוך, משבר ושינוי" נפלו מאות טעויות שלטענתם כולן מציגות את ישראל באור חיובי ומוטות כנגד הפלסטינים. שני הספרים נמצאים בשימוש מערכת החינוך הבריטית ותלמידי תיכון אף נבחנים על החומר הכתוב בהם.

בשנה שעברה, בעקבות לחץ של וועד יהודי בריטניה, בוצעו מספר שינויים בספרי הלימוד על מנת לאזן אותם לאחר שלטענת הוועד היהודי הם היו מוטים בצורה ברורה לטובת הנרטיב הפלסטיני, אלא שכעת בעקבות הדו"ח הדח"ש החליטה המוציאה לאור של שני ספרי הלימוד, חברת Pearson, לעצור את הפצתם ולבצע בהם תיקונים לפני שיוחזרו לשימוש במערכת החינוך הבריטית.

"באופן גורף, השינויים שבוצעו בטקסטים אלה מוסיפים או מחליפים אמירות, מידע ופרשנויות המעדיפים באופן בולט את הנרטיב הישראלי, ומסירים או מחליפים את אלו שתומכים בנרטיבים הפלסטינים". ההשפעה הכוללת היא הפיכת הספרים האלו להטעיה מסוכנת", אמר פרופסור צ'לקראפט ל"אינדפנדנט" הבריטי.

בדו"ח של שני האקדמאים, החברים ב"וועדה הבריטית לאוניברסיטאות בפלסטין", הם טוענים כי "מקרי אלימות שבוצעו על ידי יהודים הוצגו בצורה מרוככת, בעוד מקרי אלימות שבוצעו על ידי פלסטינים הועצמו בצורה שיטתית".

הם גם טוענים כי בספרים המקוריים הוצגו 10 מקרי אלימות מצד יהודים לעומת 32 מקרי אלימות של הפלסטינים, ואילו בספרים המתוקנים הופיעו 4 מקרי אלימות יהודית לעומת 61 מקרי אלימות פלסטינית.