הפגנת שמאל בבלפור. למצולמים אין קשר לידיעה
הפגנת שמאל בבלפור. למצולמים אין קשר לידיעהצילום: הדגלים השחורים

הרכב מורחב של שופטי בג"ץ בראשות הנשיאה אסתר חיות פסק היום (ראשון) כי התקנה שהגבילה את היציאה מהבית למרחק של קילומטר לשם הפגנות לא היתה חוקתית.

הקנסות שניתנו בעת שהייתה בתוקף – יבוטלו. אזרחים ששילמו קנסות יקבלות את כספם בחזרה.

השופט נעם סולברג סבר בדעת מיעוט שהתקנות שאישרה הממשלה היו חוקתיות.

ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) הגיב: ''מגבלה על תפילה בהר הבית - סבבה. מגבלה על תפילות בקורונה - סבבה. מגבלות על הפגנות - פגיעה בלתי מידתית, ודינה בטלות. סולם הערכים הזה לא נובע משום חוק, חוק יסוד או עקרון חוקתי. השופטים פועלים (שוב) לכפות את עולם הערכים שלהם על הציבור בישראל. בית משפט פוליטי. סמכות ללא אחריות''.

ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו) בירך על הפסיקה: ''המחאה הייתה ונשארה שומרת הסף החשובה ביותר של הדמוקרטיה הישראלית. כל הניסיונות של נתניהו למנוע ולעצור אותה היו צעד בוטה נוסף בדרך להרס יסודות הדמוקרטיה הישראלית. נתניהו הכניס את מדינת ישראל במהלך חגי תשרי לסגר כללי שהוביל לריסוק הכלכלה, הכל בכדי למנוע את תנופת הפגנות בלפור שהגיעו עד להשתתפות של 50,000 אזרחיות ואזרחים שאמרו לו: לך''.

''3/3 יש שופטים בירושלים ברוך השם, ואני מברך על פסיקת בית המשפט העליון לפני שעה קלה. מודה ל-125 עותרות והעותרים שבצעד של אזרחות טובה הצטרפו לעתירה כדי לשמור על הדמוקרטיה באחד מרגעי השפל שלה. אני מודה לעורך הדין חגי קלעי ומשרדו על הליווי המשפטי שהוביל להחלטה ההיסטורית הזו'', הוסיף אבידר.

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ תמר זנדברג, אמרה כי "החלטת בית המשפט היא ניצחון גדול לחופש הביטוי והמחאה. אף דמוקרטיה לא יכולה להשתמש בחוק כדי להשתיק את קולם של אזרחיה. כי כשראש ממשלה עוסק יומם וליל בדיכוי ההפגנות נגדו בשיאו של משבר כה חריף, זו לא דאגה לבריאות הציבור - אלא סתימת פיות".

מתנועת אחריות לאומית, שעתרה נגד חוק הקורונה, נמסר בתגובה להחלטת בג"צ: "פסיקת בג"צ הינה ניצחון ענק לכל אזרחי מדינת ישראל. מכאן ואילך, לא תוכל שום ממשלה למנוע ולהגביל את זכות ההפגנה השמורה לכל אחת ואחד מאיתנו. בג"צ הניף דגל שחור מול החלטה לא חוקתית, לא מוסרית ולא דמוקרטית שקיבלה הממשלה".