אורטל תמם
אורטל תמםצילום: אסתי דזיובוב/TPS

אורטל תמם, אחייניתו של החייל משה תמם הי"ד שנחטף ונרצח בשנת 1984 על ידי מחבלים פלסטינים, קיבלה היום (ראשון) את הבשורה על שחרור אחד החברים מחוליית המחבלים.

תמם קוראת בחשבון הפייסבוק שלה לשר הפנים אריה דרעי שיפעל לשלילת אזרחותו הישראלית של המחבל רושדי אבו מוך שישתחרר מחר, כאמור, מהכלא הישראלי.

"מחר עתיד להשתחרר המחבל רושדי אבו מוך, מחוליית המחבלים שרצחו את דוד שלי היקר, החייל משה תמם ז"ל", כתבה בחשבון הפייסבוק שלה. "הרוצח משתחרר חזרה לביתו, שנמצא נסיעה קצרצרה מבית משפחתי. ככה פשוט".

בעיר הערבית באקה אל-גרבייה מתכוננים לקבל את המחבל בחגיגות שמחה. אבו מוך יכנס לבית משפחתו כגיבור.

"לפני מעל לשנה פנינו לשר דרעי באמצעות עו''ד מוריס הירש בבקשה לשלול את אזרחותו של הרוצח", כתבה תמם. "זה בלתי נתפס שרוצח חייל צה''ל, בייחוד כזה המתהדר ברצח שלו, כזה שהפך לגיבור, יחזור לביתו. אבל הרוצח ראשדי אבו מוך הולך להיות השכן של המשפחה שלי מחר, והשר דרעי לא עושה דבר".

"למה קיימת לשר הפנים הסמכות לשלילת אזרחות אם לא בדיוק בשביל המקרים האלה? שלילת אזרחותו של מי שרואה בחיילי המדינה אויביו עד כדי רצח? עד כדי האדרת הרוצח?" תמהה. "סבא וסבתא שלי שילמו את המחיר היקר ביותר עבור המדינה הזאת. לא מגיע להם לפגוש את הרוצח של בנם בסופר או בשוק או בתור לרופא. אבא שלי, דודים ודודות שלי, שילמו את המחיר היקר ביותר עבור המדינה הזאת. לא מגיע להם לחיות בפחד".

לשכת שר הפנים אריה דרעי מסרה בתגובה: ''שר הפנים אריה דרעי, פנה לגורמי הביטחון לצורך קבלת עמדתם אשר נדרשת בהליכי ביטול אזרחותו של רושדי אבו מוך, שהורשע בחטיפת ורצח החייל משה תמם ז״ל, ואמור להשתחרר מחר (יום ב׳) מהכלא. העמדה שהתקבלה מגורמי הביטחון אינה מספקת לצורך קידום המהלך. לפיכך יזמן שר הפנים דרעי דיון דחוף בנושא עם גורמי הביטחון''.

יאיר לפיד ואורטל תמם ותמונתו של משה תמם
יאיר לפיד ואורטל תמם ותמונתו של משה תמםצילום: יח"צ

כזכור, יו"ר מפלגת הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' שלח לפני כשבועיים מכתב דחוף לשר הפנים ח״כ אריה דרעי בדרישה להשתמש בסמכותו ולשלול את אזרחותו הישראלית המחבל הרוצח.

במכתבו כתב סמוטריץ' כי "בזמן שהרשות הפלסטינית מתייחסת לרוצח השפל הזה כאילו היה אחד מאזרחיה, מדינת ישראל אינה פועלת כמתאפשר עפ"י חוק, לבטל את אזרחותו הישראלית".

סמוטריץ' הפציר בשר דרעי לממש את הסמכות המסורה בידיו ולהגיש את הבקשה לשלילת אזרחות ליועמ"ש ולבית המשפט כבר עכשיו טרם ישתחרר הרוצח. "זהו צעד מינימלי מתבקש הן לזכרם וכבודם של נפגעי הטרור והן למניעת הידרדרות חמורה בהרתעה הישראלית אל מול מחבלים פוטנציאליים נוספים''.

משה תמם נעלם ביום 6 באוגוסט 1984 לאחר שחזר באוטובוס שנסע מטבריה לתל-אביב. בתחנת בית ליד ירד מהאוטובוס ועקבותיו נעלמו. כעבור ארבעה ימים נמצאה גופתו וסימני חבלה בראשו.

בחזהו היה נקב של כדור חודר. חקירת המשטרה הצבאית וכוחות-הביטחון העלתה שמשה נחטף ונרצח בידי מחבלים תושבי המדינה מבקה-אל-גרביה. בן 19 היה בנופלו.