ללמוד את מסכת יומא במבט חדש

לקראת תחילת לימוד מסכת יומא במסגרת הדף היומי, אנו מתבשרים על ספר חדש "כי בענן אראה" שמשלב בין עיון מדויק בדברי חז"ל, משמעות רוחנית וקשרים מפתיעים לסוגיות זמננו.

בשיתוף 'מכללת הרצוג' , כ"ד בניסן תשפ"א

ללמוד את מסכת יומא במבט חדש-ערוץ 7
כריכת הספר
צילום: מכללת הרצוג

בימים הקרובים יתחילו לומדי הדף היומי את מסכת יומא, ואנו מתבשרים על ספר חדש של הרב ד"ר יונתן פיינטוך "כי בענן אראה – אגדה והלכה במסכת יומא בתלמוד הבבלי". הספר מתמקד במסכת יומא, ומשלב בין עיון מדויק בדברי חז"ל שנועד לחשוף את המשמעות הרוחנית הגנוזה בהם, לבין קשרים מפתיעים ומרעננים לעולמנו היום, ובכלל זה יצירות ושירים בני זמננו.

הספר החדש מיועד ללומדי ולומדות גמרא ודף יומי, שמעוניינים במבט חדש על סיפורי חז"ל בתלמוד הבבלי, וגם מלמדי גמרא יוכלו להפיק מהספר תועלת רבה. כל פרק בספר מוקדש לאגדה או סיפור מסוים במסכת. האגדה זוכה לקריאה צמודה ורגישה, בתשומת לב הן לתוכן והן לעיצוב הספרותי שלה, ואחריה לקריאת האגדה מתוך ההקשר הרחב – כיצד החלק ההלכתי והחלק האגדי בסוגיא "משוחחים" ביניהם? כיצד האגדה מקבלת משמעות חדשה כשהיא נקראת בתוך ההקשר הרחב בסוגיה? ההתמקדות של המחבר במסכת יומא מאפשרת לא רק עיון מקומי בכל אגדה, אלא זיהוי תובנות כלליות לגבי המסכת כמכלול, לדוגמה הביקורת על מצב שבו המעשים והעבודות במקדש מתרוקנים מתוכנם הרוחני, ונותרים ריטואלים חיצוניים.

מאפיינים יחודיים נוספים בספר הם השיתוף האישי והקישור לעולמנו אנו. לאחר לימוד כל אגדה מראה המחבר כיצד תורת חז"ל יכולה להפוך חלק מהשיח שלנו עם התורה ועם נותנה, ובכך מוזמנים הקוראים להתבוננות רוחנית פנימית ואישית בעקבות התכנים החז"ליים שעלו באותו הפרק. לדוגמה, בפרק "על תחרות ויצריות וסדרי עדיפויות בקודש" יוצר המחבר שיח מעניין בין האגדה המספרת על הכהנים העורכים תחרות ריצה מי יגיע ראשון לתרומת המזבח, המשקפת סדר עדיפויות מעוות שנכח בסוף תקופת הבית השני, לבין שירו של אביתר בנאי "תחרות כלבים".

דוגמה נוספת לקישור בין דברי חז"ל לעולמנו אנו היא הקישור של החילופים המרובים בין עבודות חוץ לעבודות פנים, עם המעבר מרגעי יום הכיפורים שבהם אנו כמעט שוכחים מהגוף וצרכיו, לזמן בו אנו יוצאים החוצה ושבים לעולם. בהקשר לחילופי הבגדים, מוזמנים הקוראים לשאלה מה אנחנו מוכנים להשיל בכניסתנו אל ה'? היכן אנחנו מוכנים לשלם את מחיר הכאב של אובדן של משהו מוכר כדי לזכות בהתחדשות שצומחת מתוך החופש?

הקריאה הצמודה של האגדות פותחת בפני הקוראים צוהר לעולמו של יום הכיפורים בזמן המקדש, צוהר העשוי כמו ויטראז' צבעוני וססגוני, המאפשר ללומדים להתבונן דרך עדשות שונות – הלכתיות ואגדתיות – בסוגיות המסכת. נקודות המבט שמתקבלות דרכן משלימות אלה את אלה לתמונה עשירה ומורכבת שבה שרטטו חז"ל את עבודת היום הקדוש במקדש, תוך שימת לב לפער שבין האידיאל הרוחני שעבודה זו מבקשת להשיג לבין המציאות במקדש כפי שזו התקיימה בבית שני. קריאה זו מגלה שעיצובן האמנותי של אגדות חז"ל הוא עשיר ומתוחכם, ומלמדת שחז"ל עמלו לא רק על תוכן האגדות אלא גם על עיצובן. כל אלו מזמינים את הלומדים להשקיע מאמץ בהקשבה לכל טווח המשמעויות הגלומות בהן.

אחת הטענות המרכזיות בספר היא שהמטרה העיקרית של חז"ל בסיפוריהם אינה לתעד באופן היסטורי ומדויק את המאורעות, אלא ליצור שיח בין העולם הרוחני של חז"ל לבין המציאות. בעזרת האגדות מגישים לנו חז"ל את ההתבוננות שלהם על המציאות, ומזמינים גם אותנו, הלומדים, להתבונן במעשי ה' בעולם ולהאזין להם באוזן רגישה.

מעבר לרעיונות הפרטניים עצמם, הספר מרגיל את הקורא לקשר בין דברי חז"ל לעולם היום, האישי והציבורי. בכך יש לספר בשורה של ממש לכל אוהבי הספר, לאוהבי המשמעות, לאוהבי העיון ולאוהבי היצירה. מובטח למעיין בספר שימצא בו עניין רב, עושר של העמקה ורלוונטיות רעננה לימינו.

לסיום נציין שהספר החדש הינו חוליה נוספת בתוך עולם תורני המתפתח בשנים האחרונות, המתאפיין בניתוח ספרותי ייחודי של דברי חז"ל, תוך שילוב בין עיון מעמיק למשמעות ורלוונטיות. עולם תורני זה כולל, לדוגמה, מחקרים חשובים של הרב ד"ר אברהם וולפיש על העיצוב הספרותי של המשנה, ואת ספרי "מדע תורתך" ו"אגדה למעשה" של הרב פרופ' יהודה ברנדס. ספר נוסף, אשר הספר הנוכחי מהווה המשך שלו, הוא ספרו הקודם של הרב ד"ר יונתן פיינטוך עצמו, "פנים אל פנים: שזירת ההלכה והאגדה בתלמוד הבבלי", שעוסק אף הוא בקריאות עומק של אגדות שונות בתוך הקשרן הרחב בסוגיות התלמוד. מכללת הרצוג היא מהמובילות של עולם תורני זה, ובכך ניתן לראות את השלב הבא בבשורה החינוכית ובמהפכת הלימוד שהמכללה מקדמת לא רק ביחס לתנ"ך, אלא גם ביחס לספרות חז"ל. לנו הקוראים והלומדים לא נותר אלא ליהנות מהספר הנוכחי, ולצפות בסבלנות לספרים הבאים.

להזמנת הספר לחצו כאן

מחבר הספר הרב ד"ר יונתן פיינטוך
צילום: באדיבות המצולם