עבדאללה מלך ירדן
עבדאללה מלך ירדןצילום: רויטרס

יורש העצר הירדני לשעבר, הנסיך חמזה, מבהיר שאין בכוונתו להישמע להנחיות ולהגבלות שמטיל עליו הצבא הירדני. במקביל מתפרסמות עוד ועוד התבטאויות של אזרחים ירדנים המביעים אהדה לנסיך הנצור ורואים במהלכים נגדו נקמנות של המלך. מה ניתן ונכון להבין מהאירועים אצל השכנים ממזרח? על כך שוחחנו עם המזרחן ד"ר דרור מנור.

"כנראה מדובר בתהליך שהתבשל בחודשים האחרונים על ידי הנסיך חמזה שיצר קשרים עם שבטים מתנגדים לעבדאללה וכך גם עם גורמים מבחוץ כמו סעודיה, שב-2018 טענו נגדה שהיא מנסה לעורר הפיכה ירדנית", אומר ד"ר מנור המציין כי גם כעת, לאחר ההגבלות שהושתו על הנסיך עדיין "יש הרבה שלא מגדירים זאת כניסיון הפיכה".

להערכתו של מנור מדובר ב"בחישה מאחורי הגב של עבדאללה". על ההגבלות הוא מוסיף ואומר כי "מדובר במעצר בית כשהאינטרנט חסום וכך גם הגישה לבית. מדובר במהלך מוכר בעולם הערבי. אני לא מאמין שזה יגיע למצב של הוצאות להורג או מאסרים ארוכים".

"חמזה הוא הבן הבכור של המלכה נור והמלך חוסיין. היה לו מעמד חשוב של יורש עצר עד שהוא הודח, והתסכול הרב שנוצר אצלו בעקבות המהלכים של עבדאללה הם שיצרו את מה שנראה כחתירה נגד עבדאללה", אומר מנור המעריך כי חמזה לא רצה להחליף את ההנהגה אלא לכל היותר לקבל תפקיד משפיע יותר בממלכה. "קשה להאמין שהוא רוצה לחולל הפיכה של ממש".

מהתנהלותו של עבדאללה בפרשה למד ד"ר מנור כי המלך מתגלה כאדם חשדן מאוד ש"יודע שהוא יכול לסמוך רק על עצמו, גם לא על אחים למחצה או מנהיגים במדינות אחרות כמו סעודיה וארה"ב. בגלל זה הוא קשוח ותוקפן גם במקרה האזרחים שמתו בעקבות התקלה בבית החולים כשפיטר את שר הבריאות". להערכתו אם עבדאללה לא היה נוקט במהלך נוקב וברור מול חמזה הוא היה עשוי למצוא את עצמו מול ניסיונות הפיכה, הפלה או פגיעה אישית בו.