חיסון לקורונה
חיסון לקורונהצילום: רויטרס

במחקר חדש שנערך במרכז הרפואי זיו ופורסם השבוע בעיתון Journal of Hospital Infection, נמצא כי החיסון כנגד קורונה של חברת פייזר (BNT 13b2) מגן גם מפני נשאות המחלה.

עד עתה המחשבה היתה כי חיסון זה מגן הופעת מחלה, אך לא היה ביטחון לגבי הגנתו נגד התרבות הנגיף בתוך דרכי הנשימה של אדם מחוסן, דבר שיכול להביא להדבקת אחרים [אך לא את המחוסן עצמו]. הסיבה לכך נעוצה בסוג הנוגדנים שחיסון זה מביא להתפתחות בקרב האדם המחוסן.

אולם, ד"ר שמעון אדלשטיין, מנהל היחידה למניעת זיהומים במרכז הרפואי זיו, יחד עם עמיתים נוספים, חקר את תופעת הנשאות של הנגיף בקרב מחוסנים והגיע למסקנה כי החיסון של פייזר יעיל גם במניעת היצמדות הנגיף לריריות דרכי הנשימה ומאידך מונע מצב של נשאות בקרב מתחסנים.

במחקר נבדקו 14 עובדים של המרכז הרפואי זיו (13מחוסנים ואחד מחלים) שדיווחו על הימצאותו של בן משפחה מאומת COVID-19 חיובי בביתם. המצאות בן משפחה מאומת בבית מביאה לחשיפה ארוכה ואינטנסיבית שלהם לנגיף ומכאן בדקו החוקרים מה משמעות הדבר מבחינת התרבות הנגיף בדרכי הנשימה שלהם.

לשם כך, נבדקו העובדים מספר פעמים עד להחלמת בן המשפחה ובמסגרת בדיקות אלה לא נמצא אף עובד עם נגיפים בדרכי הנשימה שלו למרות הימצאותם בסביבה מלאה בנגיף.

התוצאות מעודדות ומראות שלחיסון של פייזר יש יעילות גם במניעת מחלה פולשנית (כפי שהוכח במחקרים רבים ובעולם האמיתי כעת) וגם במניעת הצמדות נגיף הקורונה לדרכי הנשימה ויצירת מצב של נשאות לנגיף עם אפשרות של העברתו לאחרים.