זאב אלקין
זאב אלקיןצילום: Yonatan Sindel/Flash90

אחרי שהפתיעו את המערכת הפוליטית כשלא המליצו על אף מועמד, מסבירים הבוקר (שלישי) ב'תקווה חדשה' את הרציונל הפוליטי שעמד מאחורי המהלך.

"ממשלת השינוי היחידה שניתן להקים פה, אלא אם כן נתניהו יזוז הצידה ויהיה מועמד אחר מהמחנה הלאומי – שכרגע זה תיאורטי, זו ממשלה משותפת בהובלת נפתלי בנט ויאיר לפיד", אמר ח"כ זאב אלקין, איש 'תקווה חדשה', בשיחה עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר".

"זיהינו את זה מיד אחרי תוצאות הבחירות, פנינו לשני הצדדים ואמרנו, אנחנו את האגו שלנו שמים בצד, לא מתמודדים על ראשות הממשלה ומבקשים להפוך כל אבן כדי להגיע להבנות לפני ההמלצות לנשיא".

בדבריו תקף: "הזהרנו במהלך התהליך הזה שאיסוף ההמלצות לא יביא אותנו לשום פיתרון, כי כדי להגיע להטלת המנדט צריך להגיע להבנות. לצערנו לא הקשיב לנו. ההחלטה הזאת הייתה ידועה ליאיר לפיד מראש".

הוא הוסיף כי "הטלת המנדט על לפיד הייתה מפוצצת את המשא ומתן שדווקא התקדם לא רע. אם הם היו מתחילים לשבת שבוע לפני הטלת ההמלצות, כבר היו כאן הבנות. אמרנו לשניהם ואמרנו גם אתמול אצל הנשיא שנצרף אוטומטית את ההמלצות שלנו לכל הסכמה שתהיה ביניהם".

"אנחנו יודעים שאפשר להגיע להבנות בין השניים, אבל אי אפשר לעשות את זה כשלפיד מחזיק במנדט באופן רשמי ובנט, בלי שיש הבנות, יצטרך לנקוט עמדה. לפיד ידע זאת מראש כשהוא יצא לדרך של איסוף ההמלצות, זה היה מסוכם בינינו שאם לא יהיו הבנות בינו לבין בנט, לא יהיו המלצות שלנו. הוא בנה בכלל על המפלגות הערביות שבסוף לא נתנו לו אפילו קול אחד".

את דבריו חתם בקריאה למהר ולהגיע להסכם. "לא צריך לחכות 28 ימים, זאת טעות. צריך להמשיך את המשא ומתן בין לפיד ובנט ונעשה הכל כדי לדחוף לזה מהר. אפשר תוך כמה ימים להגיע להבנות, וברגע שיגיעו להבנות – המנדט של נתניהו לא רלוונטי. עוד 28 ימים המנדט יעבור למישהו אחר, ואם עד אז לא יגיעו להסכמות לא תקום ממשלת שינוי".

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין יודיע היום (שלישי) על החלטתו באשר למועמד עליו תוטל מלאכת הרכבת הממשלה.

מרגע שיטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר הכנסת הנבחר יעמדו לרשותו, על פי חוק יסוד הממשלה, 28 ימים להרכיב ממשלה חדשה בישראל. במצב בו תידרש ארכה לתהליך, בסמכות נשיא המדינה להעניק ארכה של עד 14 יום נוספים על פי החוק.

עם זאת, ריבלין רמז במהלך השיחות כי ייתכן ואם המועמד שייבחר להרכבת הממשלה לא יצליח במלאכתו הוא ישיב את המנדט לכנסת שתצטרך בתוך שלושה שבועות להחליט על מועמד מוסכם להרכבת הממשלה או להתפזר וללכת לבחירות חמישיות.

נזכיר כי סיעות הליכוד, ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית המליצו על בנימין נתניהו - ובסך הכל הוא קיבל 52 ממליצים.

סיעות יש עתיד, כחול לבן, העבודה, מרצ וישראל ביתנו המליצו על יאיר לפיד המחזיק ב-45 ממליצים.

סיעת ימינה בת 7 המנדטים המליצה על נפתלי בנט. סיעות תקווה חדשה, הרשימה המשותפת ורע"מ, לא המליצו על אף חבר כנסת.