יהודה ולד
יהודה ולדצילום: דוברות

לפני 72 שנים בט״ו בשבט תש״ט (14 פברואר 1949) עמד ד"ר חיים ויצמן בבית הסוכנות היהודית בישיבת הפתיחה של האסיפה המכוננת ונשא דברים מרגשים לכבודה של כנסת ישראל:

"ברגש של יראת כבוד והדרת קודש אני קם לפתוח את האסיפה המכוננת של מדינת-ישראל, את כנסת-ישראל הראשונה בימינו, בעיר הנצחית - ירושלים. ברגע הגדול הזה בתולדות עמנו ניתן שבח והודיה לאלוהי ישראל שבחסדו זכינו לראות בגאולה לאחר דורות של סבל וייסורים.

''היום אנו ניצבים על סף תקופה חדשה. לא עוד ישוב של שבט חלוצים בודד הכפוף לשלטון זר בחר בכנסת הזאת. היא נבחרה ע״י עם עצמאי היושב בארצו החופשית. מה כבדה האחריות המוטלת על הבית הזה. את הדבר שהתחלנו באותו יום לפני תשעה ירחים אנו משלימים הערב: חידוש ממלכת ישראל", כך חיים ויצמן.

בסופו של יום אחרי הפילוגים והמפלגות, המאבקים והקמפיינים אנו עומדים היום מול התגשמות חזון הנביאים. נבחרי העם נכנסים להצהיר אמונים למדינת ישראל בכנסת ישראל, מה שלצעירים שבינינו כבר הפך לדבר שבשגרה ומובן מאליו - הוא לא פחות מאורע היסטורי בקנה מידה עולמי. אחרי אלפי שנות גלות עם ישראל חוזר לארצו ומכונן את ממשלתו העצמאית. וכן למרות שזו הכנסת ה-24 זה עדיין חדש, עדיין מרגש ואסור לנו ליפול לקטנות.

ויצמן בנאומו הגדיל לדבר על גודל הבשורה של השלטון היהודי ,על משטר חדש של מוסר ויושר בחיי העולם, על סכנת העריצות ושלטון היחיד ועל הצורך בחיי חברה מתוקנים. אך הוא הציב גם דרישה מחברי הכנסת החדשים: "אנחנו העם שנתן פעם לעולם כולו את בשורת הרוח שהיתה ליסוד התרבות האנושית. עינו הבוחנת של העולם צופה עכשיו אלינו לראות איזו דרך נבור לנו בסידור חיינו, מה דמות נעצב למדינה שלנו. אזנו קשובה לשמוע אם תצא בשורה חדשה מציון ומה תהיה הבשורה".

העין של העולם גם היום צופה לציון. המשימה שלנו עודנה קיימת להמשיך ולקיים את חזון הנביאים 'כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים', במקביל לבניין החומרי של האומה להיאחזות באדמתנו, שכלול המדע והטכנולוגיה, הכלכלה והמסחר, חיזוק המדינה והחברה – עלינו ליצוק עולם של רוח, תוכן, אמת ויושר.

לא להתבייש לקרוא בשם ה' על במת הכנסת ובמת ההיסטוריה. להמשיך להאיר אור של צדק יושר ומוסר מכנסת ישראל שבירושלים לכל מרחבי ארצנו ולעולם כולו.

ביום הזה נתעלה מעל מחלוקות ופילוגים, נתרגש כולנו על הזכות לראות בשוב ה' ציון לראות את מלכות ישראל חוזרת לירושלים.

נאחל בהצלחה לכם נבחרי הציבור. שתהיו שליחים נאמנים לעם ישראל לדורותיו, שתזכו לפעול למען הדברים הגדולים ולהמשיך ולראות גם את המצוקה של האנשים הפשוטים. להיות נאמנים לערכים ולדרך ולא לכסא ולתפקיד, ופשוט לעשות טוב. יהי רצון שכל מעשיכם ימצאו חן ושכל טוב בעיני אלוקים ואדם.

יהודה ולד הוא מנכ''ל מפלגת הציונות הדתית