עצרת פתיחת יום הזיכרון לשואה ולגבורה
עצרת פתיחת יום הזיכרון לשואה ולגבורהצילום: צילום: אסתי דזיובוב/TPS

טקסי יום הזיכרון לשואה ולגבורה צפויים להתקיים גם השנה במתכונת מצומצמת, ורבים מחפשים דרך משמעותית לציון היום החשוב הזה.

טקס "התכנסות ליום השואה" שמציע מכון הרטמן מבוסס על הגדה שחוברה לעריכת טקס משמעותי ביום הזיכרון לשואה ולגבורה. ההגדה כוללת קטעי קריאה, עדויות, שירה, תפילה, שיתוף ואפילו שתיקה, ובאמצעותה כל אחד יכול לערוך טקס עם משפחה, חברים, קהילה או תלמידים.

השנה נוסף חידוש: הגדה אינטרנטית ל"הרכבה עצמית" שבה כל מנחה יכול להרכיב על קטעי הליבה של ההגדה חלקים נוספים לבחירתו: קטעי קריאה מוצעים, קישורים לתוכן מיד ושם או חומרים אישיים ומשפחתיים.

מכון הרטמן יקיים גם טקס "התכנסות" מרכזי בערב יום השואה בשעה 21:00, בשיתוף עם קהילת "בית תפילה ישראלי" וקהילת ציון. הטקס שייערך בשידור "לייב", ילווה בהשתתפות פייטנים, נגנים וניצולים שיספרו את סיפורים האישי.

"ההגדה ליום השואה" עוצבה ע"י חבורה מגוונת של חוקרים, כותבים ומובילי עמותות העוסקות בשואה. מאז הפצתה לראשונה ב-2015, טקסי "התכנסות" נערכו במאות מוקדים פורמלים ובלתי פורמלים ברחבי הארץ: בבתים, במרכזים קהילתיים, יישובים, קהילות, בתי ספר, תנועות נוער, באגודות סטודנטים ובמקומות עבודה.

פרופ' מיכל גוברין, מובילת ההגדה ליום השואה וטקס ההתכנסות, ממכון הרטמן: "בעוד השואה הולכת ומתרחקת וקולותיהם של הניצולים מתמעטים זיכרון השואה ממשיך לטלטל את חיינו. ההתכנסות היא כלי חדש שנועד להפוך את הזיכרון למניע לתיקון בחברה הישראלית, ועומד על מחויבות כפולה: האחריות לזכור את העבר, ולזכור באחריות עכשיו ולמען העתיד. ההתכנסות מכלילה קולות מקהילות ישראל השונות ממזרח וממערב, מאירופה ומארצות ערב, ומהווה מענה לצורך עמוק בחברה הישראלית".