ברק רביד
ברק רבידצילום: מתוך הפייסבוק

זהבה גלאון, יו"ר מפלגת 'מרצ' לשעבר, בחרה ביום השואה כדי לפרסם מאמר ב'הארץ' שמסביר מדוע רשימת 'הציונות הדתית' היא סימן לתחילתו של תהליך הדומה לתהליך שהוביל לעליית הנאצים ולשואה.

העיתונאי ברק רביד שיתף את מאמרה של גלאון, וצירף ציטוט מדבריה: "טרבלינקה לא ירדה משמים, מוכנה, על תאי הגזים והמשרפות. היא נבנתה בעשור ארוך של שנאה...עלינו לעמוד בכל כוחנו מול רשימת השנאה של סמוטריץ' וחבריו. עכשיו, לפני המדרון".

טוביה סמוטריץ', אחיו הבכור של יו"ר 'הציונות הדתית' ח"כ בצלאל סמוטריץ', לא נותר חייב. "אתה איש עלוב ומסוכן", כתב סמוטריץ'. "יש דברים שאין עליהם מחילה! תתבייש!"

גם המוזיקאי דניאל זמיר לא שתק: "תגידו חברים הכל בסדר? לעשות השוואה בין טרבלינקה לסמוטריץ'? 'טרבלינקה לא ירדה מוכנה מן השמיים' ואז להזכיר את בצלאל סמוטריץ'? מה עובר עליכם? לאן אתם עוד תדרדרו את השיח בחברה הישראלית? אז עכשיו סמוטריץ' הוא נאצי שיקים את טרבלינקה בשביל ערבים במדינת ישראל? באמת זהבה? באמת ברק?"

כאמור, גלאון סימנה את רשימת 'הציונות הדתית' כתחילתו של "מדרון חלקלק" שסופו במעשים הדומים למעשיהם של הנאצים. "אנחנו מציינים היום את יום השואה", כתבה. "טרבלינקה לא ירדה משמים, מוכנה, על תאי הגזים והמשרפות. היא נבנתה בעשור ארוך של שנאה: של הגדרת אוכלוסיות שלמות כלא אנושיות. הדרך לטרבלינקה התחילה בחרמות על חנויות של יהודים, ובשלילת זכותם ללמד וללמוד, לעסוק ברפואה ובעריכת דין, ושלילת אזרחותם. והרכבת צברה תאוצה: איסור להיות בני זוג של גרמנים, איסור לשבת בספסל ציבורי, איסור להיות בחנות בזמן שיש בה לקוחות אריים, איסור להחזיק רדיו, לאכול שוקולד ואף להחזיק בחיות. רק אז, כשהאנושיות נשללה, אפשר היה לגשת לרצח ההמוני".

"ולמה אני מזכירה זאת היום?" שאלה, ובהמשך מאמרה כתבה כי "לשואה יש שני לקחים: לעולם לא עוד, ולעולם לא עוד לנו. העמדה השנייה שוללת במהותה את זכויות האדם, ורואה רק את זכויות היהודי. אבל אנחנו יודעים שכדי לא לגלוש במדרון החלקלק הזה עלינו לעמוד על זכויות האדם באשר הוא אדם: האשה, הנכה, הזר. כאשר אנחנו שוללים את אנושיותם, אנו שוללים את זו שלנו. עלינו לעמוד בכל כוחנו מול רשימת השנאה של סמוטריץ' וחבריו. עכשיו, לפני המדרון... לא עוד".