לאה שטרן
לאה שטרן צילום: נועה לוצקי

לקראת יום העצמאות של המדינה, בו אנו מציינים את היכולות וההישגים של המדינה בעשורים ספורים, ראוי להקדיש מחשבה לפיתוח העצמאות של ילדינו. כיצד נוכל אנחנו, כהורים, להכשיר את ילדינו לחיים עצמאיים ובטוחים.

כחלק מהתפקיד ההורי, עלינו להכשיר את ילדינו למשימות החיים השונות. ככל שהילד שלנו יאמין בעצמו, ביכולות ובכישורים שלו, כך גדלים הסיכויים שהוא יהיה עם ביטחון עצמי ויסמוך על יכולותיו להתנהל בצורה מיטיבית גם באופן עצמאי.

למעשה, הבית שלנו הוא מעין מגרש אימונים. אנחנו מעניקים לילד מרחב בטוח ומוגן בו נאמן את הילד לבצע משימות בצורה עצמאית, בכוחות עצמו בלבד. רמת המשימות תוכל לעלות ככל שהילד יתנסה יותר ויגלה את יכולותיו. כל ניסיון מוצלח שכזה מצטבר לרצף של חוויות מוצלחות ויבסס עוד ועוד את האמונה של הילד בעצמו.

הנה כמה כלים שיש ברשותנו, כהורים, להעצים כל אחד מילדינו ולסייע להם להתנהל בצורה עצמאית:
משימות מותאמות גיל ויכולת – הביטחון העצמי של הילד מתבסס באמצעות הצלחה. ככל שהילד מצליח להתנהל בכוחות עצמו בהצלחה, בסיטואציות שונות, כך מתחזקת האמונה העצמית שלו בעצמו.

לכן, נבקש מהילד לבצע משימות שמותאמות לגיל וליכולת האישית שלו, כך נעלה את הסיכויים שהילד יצליח במשימה והצלחה זו תצטרף לרצף חוויות חיוביות לגבי יכולותיו. מנגד, לבקש מהילד משימות שאינן תואמות גיל ויכולת, עלול לייצר תחושה של כשלון ושל חוסר מסוגלות אישית, ולכן ננסה להימנע מהן. כך, באמצעות משימות יומיומית נחזק את הילד וגם נכשיר אותו לכישורי חיים נדרשים.

אני לבד – חשוב להבין כי רכישת המיומנויות היא תהליך. גם עבורנו הדבר נכון. הרי אין להשוות משימה שאנו מאומנים בה לעומת היכולת שלנו בביצוע משימה חדשה. לכן, נבין כי דרוש זמן אימון ונעודד את הילד על ההתקדמות האיטית בכל שלב ושלב.

אתה לבד – פעמים רבות, ומתוך כוונה טובה לסייע או לייעל, אנו מבצעים עבור הילד משימות שהוא יכול לבצע בעצמו. עם זאת, המסר שאנו מעבירים לילד הוא: "אתה לא יכול, לכן אני עושה זאת עבורך". זהו מסר המנוגד לתפקיד ההורי לגדל ילד עצמאי ובטוח עצמו. למשל, מילד צעיר נבקש להתלבש לבד ומילד בוגר יותר מצפה שגם ידע לשרוך את הנעליים. דרגת הקושי של המשימות תלך ותעלה.

תרומה למשפחה – הילד שלנו נולד כתינוק חסר ישע התלוי בהוריו על מנת לשרוד. כבר כילד הוא רוצה להרגיש "כמו הגדולים". כל ילד רוצה להרגיש שהוא תורם ומשמעותי. זאת הסיבה שנעניק משימות כבר לילדים הרכים. ילד בן שנה יכול לזרוק את החיתול לפח, לאחוז את הבקבוק באופן עצמאי. ילד בן שנתיים יכול לנגב שולחן וילד בן שלוש כבר ידע להפריד זוגות גרביים מהכביסה. כל ילד רוצה להרגיש משמעותי ותורם. ככל שנאפשר לילד שלנו לחוש כך, הוא יהיה בטוח ביכולותיו להתנהל בעצמו.

עידוד – ככל שנשקף לילד שלנו אילו כוחות ומיומנויות אנחנו מזהים אצלו כשהוא מתנהל באופן עצמאי, כך הוא יאמין ביכולתיו ויתרגל להתנהל כך גם בהמשך חייו. תשומת לב הורית חיובית למשימות קטנות וגדולות כאחת המבוצעות על ידי הילד ידרבנו אותו להמשיך ולהתנהל בצורה עצמאית. סביר להניח כי הוא אף יעלה את דרגת הקושי של המשימות איתן הוא יהיה מוכן להתמודד. כי ככל שהילד שלנו יתבגר, הוא יידרש למשימות מורכבות יותר מאלו של הילדות.

אתה אמיץ כי אתה מנסה – לפעמים, הילד שלנו יחשוש מביצוע של משימה שבעיניו נראית מלחיצה או מאתגרת מדי. עם זאת, יש לנו הזדמנות נפלאה לעודד את הילד שלנו להתנסות. כי גם אם לא יבצע המשימה בצורה משולמת, הוא העז לנסות, וזוהי יכולת מאד משמעותית בחיים – האומץ להתמודד עם סיטואציות חדשות ומשימות לא מוכרות. האומץ להעז ולנסות מבטיח את התפתחות הילד בחייו. האפשרות שלו לגשת למבחן, משימה או תפקיד לא מוכר, יסללו לו את הדרך להתקדם ולהתפתח.

כל ילד זקוק למבוגר שיאמין בו – משפט זה, גם אם נדוש, מדוייק להפליא. הילד שלנו צריך להרגיש בכל עת שאנחנו אוהבים אותו ללא תנאי ומאמינים ביכולותיו ובכישוריו. ידיעה זו תדרבן אותו לנסות, להתאמן וגם בסופו של דבר להצליח.

בניגוד ליום העצמאות למדינה אותו אנו מציינים ביום בודד מדי שנה, כהורים, התפקיד שלנו הוא לעודד את הילד הפרטי שלנו מדי יום. עלינו לספק לו משימות ואתגרים, לאפשר לו להתנסות, תוך שאנחנו רשת הביטחון עבורו תמיד. כך הילד שלנו יחווה על בשרו שפע של חוויות מוצלחות וילמד לסמוך על עצמו בידיעה שהוא בעל מסוגלות גבוהה ובעל יכולת להתנהל בצורה עצמאית.

לאה שטרן – מרצה ומנחת הורים, מכון אדלר

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו