הרב רונן נויבירט
הרב רונן נויבירטצילום: עצמי

הרב רונן נויברט ז"ל, 1970-2021, הרב של "הכיפות השקופות" הלך לעולמו. 

קשה לי מאד לכתוב הספד על הרב רונן נויברט. אמיץ. ישר. מחדש. חכם. אוהב אדם. יזם. איש חזון. גשר בין דתיים לחילוניים. סופר. הייטקיסט. רב קהילה. חבר. 

מי שמכיר אותי יודע שיש לי קושי עם רבנים רבים. לא כל מי שמוסמך לרבנות, ראוי לתואר רב. רונן היה אחד יחיד ומיוחד. 

ביקרתי השבוע בשבעה של רונן ופגשתי את ילדיו ואת גרושתו פנינה, אישיות ענקית בפני עצמה, שסיפרה כי כשהכירה את רונן הוא היה לבוש עם מעיל עור של אופנוענים ורעמת שיער ענקית. הדמות האחרונה שאתה מדמיין כרב בישראל. אכן רונן שהוסמך לרבנות היה אחר ומיוחד. 

רס"ן בשייטת, בעל תואר ראשון במתמטיקה ובמדעי המחשב מאוניברסיטת בר-אילן,שנים עבד בהייטק. 

רונן ופנינה היו ממקימי ארגון רבני "בית הלל", ורונן היה המנכ״ל הראשון והבולט של הארגון שמאגד מאות רבנים ורבניות תחתיו. בית הלל מגדיר את מטרתו כ"גיבוש מנהיגות תורנית שתהיה מחוברת לחברה הישראלית". ומזוהה עם הזרם הליברלי יותר בציונות הדתית ומאופיין בגישה הלכתית מקלה, שמאוד התחבר עם ערכי הכיפות השקופות ודתיים ליברליים. סוגיות כמו שירת נשים, אירוח חילוניים, התארחות בבתים של חילוניים, אמירת קדיש ע"י אישה, סוגיית גיוס נשים ועוד פסקי הלכה רבים המביאים דעה רעננה ליברלית. 

לכל החולקים על דרכו ופסיקותיו ההלכתיות, אני מציע להמתין מספר שנים ולראות איך פריצות הדרכים הרבות שלו, שהביאו על הרב רונן הרבה מקטרגים, יהפכו לנורמה גם בציבור ודתי ולא רק בקרב הכיפות השקופות  והדתיים הליברליים. רונן ופנינה, בתפיסתם של "החדש יתקדש" סימנו עבורי את רוח הרב קוק יותר מהרבה רבנים, שמנכסים לעצמם את הרב קוק ורק הולכים ומקצינים ומחמירים ומתרחקים מתורת ארץ ישראל של הרב הקדוש. 

רונן היה חבר. אדם חכם ומחדש איתו אהבתי להתייעץ. הקדיש את חייו לבניית קהילות סביב בתי כנסת ויזם יהדות בלתי נלאה. תהייה חסר לי רונן. המחלה האיומה תקפה אותך ותוך מספר חודשים הלכת לעולמך. 

רונן תהייה חסר לי ולכל חברינו מהכיפות השקופות. אני זוכר את פנינה היקרה ואותך באים אלינו בערב שבת לבית הכנסת ברמות השבים ומסייעים לנו להקים קהילה ואחרי הארוחה הולכים ברגל עם עגלות ילדים לביתכם ברעננה. היית מנהיג ענק, אמיץ לעמוד מול גורמים דתיים מחמירים ולא ממצמץ. הלכת עם האמת שלך ועכשיו כנראה נקראת למשימות בשמים. 

העברנו שעות רבות בשיחות אבל תמיד חשתי ולא העזתי לומר לך, אבל כשפגשתי בשבעה את פנינה היקרה, הבנתי שהפרידה שלכם לקחה ממך משהו מאד מאד מהותי. 

אוהב אותך. לומר "נוח על משכבך בשלום", יראה פתטי למי שמכיר אותך, כי אני וחברים כבר אמרנו שאתה עסוק בשמיים בארגון יוזמות חדשות הקשורות כנראה ארגון קהילות המלאכים מחדש.

ערן רולס הוא יו״ר מרכז הבנייה הישראלי