הר הרצל
הר הרצלצילום: פלאש 90

גם השנה תקיים תנועת הנוער 'אריאל' את מיזם 'נצר אחרון' להנצחת זכרם של 150 שורדי השואה שנותרו אחרונים מבני משפחותיהם ונפלו במערכות ישראל. השנה יוקדש המיזם לזכרו של יהודה שטרנפלד ז"ל, ניצול השואה שנפטר השנה והוא שהוביל את איסוף חומרי המידע על אותם שורדי שואה שנפלו.

דביר עמיאור, מזכ"ל התנועה, מספר בראיון לערוץ 7 על המיזם ועל שטרנפלד ש"היותו ניצול שואה הוא שחיבר אותו לאותם חיילים שעברו את המלחמה שלהם והגיעו לארץ כדי להילחם את מלחמת תקומת הארץ".

"בשנות התשעים הוא ביקש ממשרד הביטחון את פרטי הנופלים הללו. הוא קיבל 470 שמות. עשה מחקר גדול כדי לאתר את קרובי אותם נופלים. הוא הגיע ל-320 משפחות שחלקם אפילו לא ידעו על קרוב ששרד את השואה וגם עלה לארץ ונפל על הגנת הארץ".

שטרנפלד "נשאר עם 150 שמות של חללים שלא היה להם קרובי משפחה. הוא חנך אנדרטה לזכרם ולמעשה הוביל את מיזם ההנצחה למי שאין מי שיזכור אותם", מספר עמיאור. בשלב זה נכנסת תנועת אריאל לתמונה דרך שתי קומונריות ש"לפני מספר שנים הובילו יוזמה לקחת את הזיכרון הזה כזיכרון אישי, שכל אחד מאיתנו החיים כאן היום יתמקד בלוחם אחד, יכיר את הסיפור שלו וידליק נר לזכרו".

איך למרות מיעוט המידע מלקטים פרטים על מי שנפלו בהיותם בודדים וללא משפחה ממשיכה וזוכרת? "אתר יזכור של משרד הביטחון מעלה תיק לכל נופל", אומר עמיאור. "לפעמים יש שם גם ראיונות עם חברים של הנופלים, ועם זאת מדובר בפרטים דלים על אותם נופלים".

במיזם שאותו מובילה תנועת אריאל אך נועד לכלל אזרחי ישראל המעוניינים להצטרף "כל משתתף מקבל כרטיס של אותו נופל ופרטים עליו. אנחנו המשפחה שלהם", הוא אומר ומציין כי עד כה השתתפו במיזם אלפים מכל רחבי הארץ ומכלל המגזרים. "נכנסים לאתר שהפקנו לטובת המיזם, המערכת בוחרת רנדומאלית שם. בשנה שעברה השתתפו למעלה מ-6600 אנשים והציפייה היא להגיע השנה להרבה יותר".

עמיאור מספר על אירוע בו חניך שקיבל שם של נופל ובחר לא להסתפק בהדלקת נר לזכרו אלא עלה לקברו ושם הופתע לגלות בני משפחה שהתכנסו לזכר הנופל. כששאל אם הם קשורים אליו, סיפרו לו שהם קרובים רחוקים של אותו חלל והביעו התרגשות רבה כששמעו על המיזם.

מובילי המיזם אינם מנחים את המשתתפים לדרך הנצחה מסוימת. "כל אחד יעשה כיכולתו לפי מה שהוא מסוגל ומתאים לו. הבקשה היא להדליק נר זיכרון בבית, ומכאן יכול כל אחד לעשות כהבנתו. אנחנו לא מובילים לדרך אחת של זיכרון והנצחה", אומר עמיאור הקורא לציבור להיכנס לאתר תנועת אריאל ובו למצוא את הקישור לאתר נצר אחרון ולהשתתף במיזם הולך ומתרחב. "יש כאן מסר חינוכי חשוב. אותם נופלים מחייבים אותנו לא רק לזכור אותם ולחבק את המשפחות, אלא גם מזכירים לנו את האחריות והזכות להמשיך את פועלם, לחזק את המדינה שלמענה מסרו את חייהם".