דובר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, בהרוז כמאלונדי, נקע את רגלו וקיבל מכה בראש כשרצה לאמוד את הנזקים שנגרמו למתקן העשרת האורניום בנתנז. הסיבה לפציעתו לא צוינה בדיווחים בטהרן.

במקביל, מוחסן רזאי, מזכיר המועצה האיראנית לאבטחת אינטרס המשטר ולשעבר מפקד משמרות המהפכה, הודיע הערב על שריפה שפרצה במתקן הגרעין, אולם ייתכן שכוונתו היתה למתקפה שהיתה בבוקר.

גורמי מודיעין במערב סיפרו כי המוסד הישראלי הוא שביצע הבוקר את המתקפה שגרמה לנזק חמור במתקן העשרת האורניום בנתנז שבאיראן, יום לאחר הפעלת צנטריפוגות מתקדמות. לפי גורמי המודיעין מדובר בתקיפת סייבר ישראלית שגרמה לנזק גדול במתקן יותר מכפי שדווח באיראן.

המתקפה גרמה נזק חמור לפרויקט ההעשרה באיראן והיא הופסקה עד להודעה חדשה. לפי שעה, זרם החשמל בנתנז עדיין לא חזר לסדרו.

ראש תוכנית הגרעין האיראנית, סאלחי, התייחס לתקלה במתקן בנתנז, אמר כי מדובר ב"פעולת טרור" והבהיר: ''אנחנו שומרים על זכותנו להגיב".

דובר ועדת האנרגיה של הפרלמנט האיראני, חבר הפרלמנט מאלק שריאטי ניאסר, אמר בבוקר כי תקלת החשמל שדווחה במתקן הגרעין בנתנז היא "אירוע חשוד מאוד" שהתרחש ככל הנראה לאחר "פעולת חבלה והסתננות".

אתמול הכריזה איראן כי חנכה צנטריפוגות חדשות במתקן בנתנז, מדגש חדש שמטרתן להעשיר אורניום עבור תוכנית הגרעין שלה. הנשיא האיראני חסן רוחאני הופיע בטלוויזיה הממלכתית והורה על הזרקת גז ל-164 צנטריפוגות מדור חדש, מדגם IR-6, במתקן העשרת הגרעין בנתנז.

"אני מדגיש שכל מטרת הפעילות הגרעינית שלנו היא שלווה ולמטרות לא צבאיות", אמר רוחאני בדבריו בטלוויזיה. "אנו ממשיכים להיות מחויבים להתחייבותנו לאמנת אי-ההתפשטות הגרעינית ולעולם שלא לסטות צבאית מתוכנית הגרעין שלנו".

בחודש יוני האחרון התרחש פיצוץ עז במתקן הגרעין בנתנז. על פי דיווחים ערבים שויך הפיצוץ למתקפת סייבר שביצעה ישראל.

נתניהו בפורום מטכ"ל
נתניהו בפורום מטכ"לצילום: עמוס בן גרשום/לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו השתתף היום (ראשון) באירועי "הרמת כוסית" עם פורום מטכ"ל ורמז לתקיפה נגד מתקן הגרעין בנתז-איראן המיוחסת לישראל: "המאבק באיראן וגרורותיה ובהתחמשות האיראנית היא משימה ענקית. המצב שקיים היום, לא אומר שזה המצב שיהיה קיים מחר", אמר נתניהו.

''קשה מאוד להסביר את מה שחוללנו פה בישראל, במעבר הזה מחוסר אונים מוחלט שלא היה כדוגמתו בתולדות העמים, לכוח עולמי שהצלחנו לייצר כאן. בוודאי כוח אזורי, אך במובנים מסוימים גם עולמי. אני מאחל לכולנו שתמשיכו בדרך הזאת, ושתמשיכו לשמור על חרב דוד בידיכם", הוסיף נתניהו.

שר הביטחון בני גנץ אמר: "אני גאה להיות כאן בפורום איכותי וממלכתי שמוביל הישגים משמעותיים עבור המדינה. מערכת הביטחון לקחה על עצמה משימות חדשות מורכבות השנה וסיפקה תוצאות- בביטחון, במאבק בקורונה, ובבניין הכוח. אנחנו צפויים לאתגרים משתנים בתקופה הקרובה, גם בזירה הפלסטינית, גם בנושא המאבק בקורונה שאנחנו לא יודעים לצפות לאן יתפתח, וגם מול איראן שממשיכה להתעצם ולהוות איום אסטרטגי על העולם ועל ישראל.

''צה"ל ימשיך לבנות את הכוח בהתאם לאתגרים החדשים והמשתנים, ולהיות מוכן לכל תרחיש. יש לנו על מי לסמוך וזה עליכם- אני מבקש להודות לרמטכ"ל, לכל אחת ואחד מכם, ודרככם עד אחרון החיילים בשטח, על עוד תקופה שבה עמדתם על המשמר, וביצעתם את כל המשימות", שיבח גנץ.

הרמטכ''ל רב-אלוף אביב כוכבי: ״צה"ל הוא ארגון שמאחד את כל חלקי העם - בתוך הטנק או הספינה נוצר היתוך, ומפקד שפיקד על חיילים מדימונה ועד צפון תל אביב, כשהוא יוצא מהצבא הוא אדם אחר. זה סטרטאפ אדיר של ממלכתיות וסולידריות, אין אותו לאף מדינה. אנחנו מטפחים את העניין הזה ככל שרק אפשר - מעל לכל טובת המדינה ושיקולי הבטחון, ההגנה לנגד עיני האנשים שנמצאים פה והאנשים שמתחתיהם.

''יש פה פורום משובח, מהטובים ביותר במדינת ישראל ואני סומך עליהם באופן מוחלט. אנשים חושבים ותכליתיים עם סולם ערכים שמייצגים היטב את הרוב המכריע של הקצינים והחיילים בצה"ל. כולנו מרגישים זכות גדולה להיות במקצוע הזה, במיוחד בימים אלו", כך כוכבי.

מתקן הגרעין בנתנז, איראן. צילום: רויטרס