אורי מקלב
אורי מקלבצילום: הלל מאיר/TPS

לראשונה אי פעם, ישמש ח"כ ממפלגת יהדות התורה כנציג הממשלה בטקס יום הזיכרון. מקלב יניח זר ויישא דברים בשם הממשלה מעל לקברו של אורי מקלב, דודו שעל שמו הוא קרוי.

"אולי כי אני טיפוס מופנם, כי גם העוזרים הכי קרובים שלי לא מעורבים בחיים הפרטיים שלי ולא ממש מכירים את הסיפור של דוד שלי", הסביר ח"כ מקלב בראיון ל'ידיעות אחרונות' את הימנעותו עד היום מהשתתפות בטקס.

"הפעם יש לי הרגשה אחרת. זאת השנה הראשונה שאני בתפקיד של סגן שר ביום הזיכרון והחלטתי להיענות לבקשה של מזכירות הממשלה. ביקשתי שאם כבר אני הנציג באחד הטקסים, שזה יהיה בחלקה הצבאית שבה קבור דודי", סיפר.

בראיון לעמיחי אתאלי סיפר מקלב על ילדותו בצל הזיכרון. "כשלמדתי בתלמוד תורה, מבין מאות תלמידים, כמובן הייתי האורי היחיד", הוא מספר. זה היה שמו של אח של אביו, שנפל בקרב על כיבוש יהוד.

"סבא וסבתא שלי לקחו את השכול כל אחד למקומות אחרים. אני זוכר את עצמי בתור ילד נכנס אליהם הביתה, סבתא לא שמה לב שהגעתי, ואני שומע אותה מספרת סיפורים לאורי, קוראת לו 'אורי שלי'. סבא נהיה מאוד פעיל ביד לבנים. היה אחראי על הקבוצות ואירגן את הנסיעות המשותפות. הייתי יושב בספסל האחורי באוטובוס עמוס באלמנות ובהורים שכולים והיינו מטיילים בארץ", הוסיף מקלב.

"אני נתקל פעמים רבות באמירה הזאת. למדתי במוסדות החרדיים הליטאיים הכי מובהקים שיש, אני תלמיד של הרב שך. אני לא מרבה לדבר על הסיפור המשפחתי שלי, אבל אני חי עם השכול. כשמישהו קורא לי פרזיט, אני לא אענה לו שאני מגיע ממשפחה שכולה, אבל אנחנו יכולים ללמוד מזה משהו. לפעמים אומרים לי 'אתה מישהו אחר. אם כולם היו כמוך, אולי זה היה אחרת', אבל בפועל אנחנו יודעים היטב שרוב החרדים הם דווקא כמוני".

מקלב גדל על סיפורי הדוד אורי. סבו, שנפטר ב־1989, חי את סיפור חייו של אורי ז"ל עד יום מותו, וגם אביו של מקלב עודנו מספר סיפורים על אחיו, שנפל בכ"ה בניסן תש"ח.

"הדוד שלי נחשב ללוחם שהיה מאוד אמין על הנהגת האצ"ל. הוא היה מהבודדים שידעו את הזהות האמתית של מנחם בגין, והיה אחראי לשמור את הכסף של המחתרת שאיתו מימנו את הפעילות. הוא היה איש מאוד מוכשר והיה כותב רבים מהכרוזים של האצ"ל.

"אין מפגש עם אבא שלי שהוא לא מדבר על אורי, ובשבילו אני תמיד אורי", מוסיף מקלב.

"לאחרונה הוא התחיל פתאום לשיר לי את מנגינת ההפטרה שאורי קרא בבר־מצווה שלו. הוא איבד את אחיו לפני 73 שנה ועדיין שר את מנגינת ההפטרה של הבר־מצווה שלו. הסתכלתי עליו וממש ראיתי איך הוא שומע את הקול של אורי".