ד"ר גדי טאוב
ד"ר גדי טאובצילום: ערוץ 7

הסירוב לממשלה בתמיכת רע"מ מתוייג בתקשורת כסרבנות עיקשת של הימין הקיצוני, אבל מסתבר שהמציאות שונה.

התנגדות לסוג כזה של ממשלה נשמעת גם ממקומות נוספים, אחד מהם הסופר והפובליציסט ד"ר גדי טאוב, עמו שוחחנו.

כבר בפתח דבריו אומר ד"ר טאוב כי הוא חש ש"הסוגיה נעשתה פחות בוערת ופחות רלוונטית, כי לשמחתי הרבה מפלגת הציונות הדתית עמדה כחומה בצורה מול מעשה שאני רואה בו משגה אסטרטגי לטווח ארוך, להכניס את הסניף המקומי האחים המוסלמים לליבת הפוליטיקה הישראלית".

"זה יהפוך אותם לבוררים בין קואליציות ימין ושמאל. כלומר גוש אנטי ציוני יקבל את פך השמן שבאמצעותו ניתן יהיה למשוח מלכים. מאחר ומדובר בגוף שיש לו סבלנות בממדי זמן ארוכים ומטרה אסטרטגית ברורה למחוק את הציונות, הוא יצליח חלילה להשתמש בטריז הזה שהפך אותו ללשון המאזניים כדי לתמרן בזיגזג ולהביא לפיצול הדרגתי של החברה הישראלית ובסוף להביא להרס שלה".

ד"ר טאוב אינו מקבל את השיח האזרחי שאותו מקדמים תומכי קואליציית ימין בתמיכת רע"ם. לטעמו "יש מצביעים של רע"ם שקונים את זה, אבל רע"ם עצמה ששייכת לאחים המוסלמים לא קונה את זה. זה דבר אידיאולוגי והם לא ויתרו על האידיאולוגיה שלהם. מאוד אשמח אם תצמח תנועה ערבית אזרחית אמתית, אבל כאן מדובר בתנועה שההתמחות שלה היא העמדת פנים באמצעות סדר יום אזרחי, וכאילו אין לה כוונות לטווח ארוך, ואז להשתמש במערכת הסעד שהיא בונה". את הדברים משווה טאוב למערכת הסעד שתנועת ש"ס בונה ליצירת חברה סקטוריאלית ש"שובה אוכלוסיה שלמה ואז עושה לה דוקטורינה עם בתי ספר, פעילויות פנאי כפי שראינו אותם עושים זאת במקומות אחרים".

עלד בריו אלה שאלנו את ד"ר טאוב מה צריכה המנהיגות הערבית לעשות כדי שאדם כמוהו יאמין לה ולכוונותיה, והוא משיב כי בראש ובראשונה על מנהיגות זו לפרוח במקום אחר ולא בתנועת האחים המוסלמיים. "יכולנו לבחור אם להאמין או לא להאמין לערפאת, והסתבר שמי שהאמין לערפאת טעה, כי ערפאת עשה הצגה מהשפה ולחוץ. איך מזהים הצגה ואיך מבדילים אותה מכוונות כנות? לפי ההקשר. במקרה של ערפאת שמענו איך הוא מדבר בערבית ואנחנו רואים גם את ההתנהגות של רע"ם במגזר שלה כשהיא מחבקת מחבלים ומתגאה בהם".

"אני מציע לא לקנות בשום מקום את הרעיון שהאחים המוסלמים זו תנועה שהתמתנה", אומר טאוב וכשהוא נשאל אם להערכתו כל הקריאה להסכמה לממשלה שכזו אינה אלה מהלך פוליטי ציני ולא מהלך ערכי חברתי אזרחי, הוא משיב: "אני חושב שזו פשיטת רגל אידיאולוגית לליכוד אם הוא יעשה את הדבר הזה. אחר כך לא תהיה לו שום אפשרות לטעון נגד גוש השמאל שהוא עושה את זה".

לזאת הוא מוסיף ומעיר על קיומה של הפרשנות הרואה בכל האירוע לא יותר מספין שכולם קונים וכל תכליתו היא להסיח את דעת הציבור מכך שהלחץ האמתי צריך להיות מופנה לטעמו של ד"ר טאוב על מי שלטעמו הונו את בוחריהם מהימין וכעת חוברים לשמאל. "בנט הוא ההונאה הגדולה. הוא חתר וחותר עדיין לממשלת שמאל שבה נדמה לו שהוא יהיה הראש. הוא מנצל את הדיונים עם רע"ם כדי להצדיק את החבירה לאנטי ציונים ערבים בצד השני וגם עושה הצגה שכאילו הוא באמת מנהל מו"מ עם הליכוד בזמן שהוא כבר סגר עם "הנוסע המתמיד" יאיר לפיד שברוב שלווה נסע לארה"ב ביום השואה. אנחנו עומדים כאן מול מצב ששתי מפלגות קטנות הונו את בוחריהם. כולם מדברים על ההבטחה של סער שלא לשבת עם נתניהו, אבל הוא גם הבטיח שלא לשבת עם המשותפת".

על הבחירה שלו למקד את ביקורתו בבנט ולא בסער אומר טאוב: "כי סער גלוי, ולטעמי צריך לחשוף את מעשה ההונאה של בנט שחותר לגוש שמאל. סער הוא אדם אבוד בעיניי, הוא תרנגולת בלי ראש שממשיכה לרוץ, הוא אדם שהתאבד פוליטית וחשף שמה שמניע אותו הוא שנאה אישית, הוא התנדב במודע להכשיל את האפשרות של הימין להקים קואליציה יציבה כשיש לו רוב בציבור למרות הממשל העוין בארה"ב. זה גדעון סער. אני מוכן שהוא יחזור אבל אני כבר לא מאמין לאיש הזה כי אני לא חושב שהוא פועל מטעמים פוליטיים או אידיאולוגיים".

"אם בנט היה חותר לגוש ימין למה הוא לא לוחץ על סער שמפריע לגוש ימין. הוא עושה הצגה עם הליכוד ועושה מו"מ אמתי עם לפיד. הרי מה שמפריע לגוש ימין הוא גדעון סער, אז למה בנט לא מפנה את עיקר מאמצי השכנוע שלו לגדעון סער?".

האם המסקנה העולה מדבריו היא שאין מנוס ואנחנו הולכים לבחירות חמישיות? "אני מקווה שיהיו אנשים שיתעשתו בגוש השיסוי שנקרא גוש השינוי. אולי ב'תקווה חדשה' יש כמה אנשים שיבינו את גודל השעה ויתעשתו. אם לא, צריך שלא לפחד מבחירות חמישיות. הדבר הנכון הוא עצבים חזקים ולתת להם לנסות ולהקים קואליציה אם אנחנו לא מצליחים באמצעות עריקים. לעניות דעתי כל קואליציה כעת תהיה מגדל קלפים, אלא אם תהיה עריקה מספקת מגוש השמאל ואני מעדיף שהם ינסו להקים מגדל קלפים ולא אנחנו, כי אם המגדל שלנו יתמוטט הם יתחזקו, ואם אני מסתכל קדימה על שנות ביידן, הדבר האחרון שאנחנו צריכים זה היעדר עמוד שדרה וטפשות אסטרטגית של אנשים כמו נפתלי ויאיר לפיד".